Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te voorkomen door te leren van ervaringen van anderen. Daarom zetten we 10 veelgemaakte fouten op een rij die jij als ondernemer zou moeten vermijden.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

1. Geen onderzoek doen naar de markt

Je hebt een geweldig idee voor een product of dienst. Het enthousiasme giert door je lichaam en je wilt meteen aan de slag. Vrienden en familie zijn ook laaiend enthousiast, dus je besluit direct over te gaan tot ontwikkeling of productie. Iedereen vindt het een goed idee, dus wat kan er misgaan?

Nou, een heleboel. Je vergeet namelijk een essentiële stap: marktonderzoek. Bestaat er überhaupt genoeg vraag? Is er een markt voor? Toets een idee altijd eerst met een gedegen marktonderzoek. Misschien kijkt de markt er wel heel anders tegenaan en moet je je idee verder ontwikkelen of zelfs naar de prullenbak verwijzen.

2. Kortetermijnvisie

Als je net bent gestart, is de verleiding groot om je vooral op de korte termijn te richten. Natuurlijk is het belangrijk dat je in de beginfase voldoende omzet draait, maar vergeet zeker de lange termijn niet. Focus je niet alleen op het snelle geld en zet langetermijndoelstellingen op papier.

Dit kan met behulp van verschillende tools, zoals het Business Model Canvas. Met zo’n bedrijfsplan formuleer je een duidelijk doel en kun je jezelf op verschillende momenten een spiegel voorhouden.

3. Niet investeren in contact met klanten

Een veelgemaakte fout is het verwaarlozen van klantcontact. Klanten zijn het levenselixer van ondernemerschap. In welke branche je ook werkt, je klanten brengen brood op de plank. Investeer dus in je klantenkring en laat het contact niet verwateren. Zorg bijvoorbeeld voor goede aftersales, beloon vaste klanten of stuur een bedankje als iemand de moeite neemt een goede review te schrijven.

Tevreden klanten met een positieve ervaring zijn bovendien de beste reclame voor je bedrijf! Vergeet dus niet je klantenkring voortdurend te onderhouden.

4. Geen hulp durven vragen

Vragen om hulp is niet voor iedereen makkelijk. Voor de een voelt het als falen, de ander is simpelweg te trots om hulp in te schakelen. En dat is jammer, want vaak zijn er genoeg mensen in je omgeving die graag helpen als je tegen problemen aanloopt.

Bovendien kan iemand beschikken over bepaalde ervaring of expertise die je op dat moment goed kunt gebruiken. Aarzel dus niet om hulp in te schakelen als je in de knel zit.

5. Geen financiële buffer aanleggen

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan: zorg dat je zo snel mogelijk een financiële buffer opbouwt voor mindere tijden. Extra vlees op de botten lijkt misschien overbodig, totdat je het nodig hebt. Er zijn genoeg ondernemers op de fles gegaan tijdens de coronapandemie, simpelweg omdat er niet of nauwelijks financiële reserves aanwezig waren.

Begin dus met het opbouwen van een financiële buffer zodra het kan. Naast macro-economische factoren kan het ook zomaar gebeuren dat uitgerekend jouw branche in zwaar weer belandt. Of misschien kun je door ziekte tijdelijk minder of zelfs helemaal niet werken – al kun je dit gedeeltelijk opvangen met een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

6. Inflexibel ondernemen

Net als het dagelijkse leven, loopt ondernemen niet altijd zoals gepland. Zo kan een volmaakt bedrijfsplan op papier in de praktijk tegenvallen. Of een forse investering levert ineens een stuk minder op dan ingeschat.

Hoe dan ook, tegenslag zit in een klein hoekje en iedere ondernemer zal er vroeg of laat mee geconfronteerd worden. Op zich geen ramp, als je er maar op de juiste manier mee omgaat. Probeer flexibel en open-minded te zijn. Erken je verlies, stuur plannen bij en durf de stekker uit bepaalde investeringen te trekken – ook al heeft het veel geld gekost. Er komen altijd weer nieuwe kansen op je pad, waarbij de ervaring van mislukte avonturen zeer waardevol is.

7. Advies inwinnen bij de verkeerde mensen

Advies inwinnen voordat je gaat ondernemen is een goed idee, maar kent wel grenzen. Laat je adviseren door mensen die echt verstand hebben van je business. Die zijn misschien wat lastiger te vinden, maar kunnen je wel voorzien van waardevol advies. Familie en vrienden hebben over het algemeen het beste met je voor, maar hoeveel is hun advies waard als ze geen kaas hebben gegeten van jouw business?

8. Snel te veel vaste kosten hebben

Als je net start, moet je vaak van alles regelen. Denk bijvoorbeeld aan zakelijke verzekeringen, zakelijke telefonie of bepaalde softwarepakketten die je nodig hebt voor je bedrijfsvoering. Alles bij elkaar opgeteld zit je zo opgezadeld met een flink bedrag aan vaste kosten, voordat je ook maar een cent hebt verdiend!

Een grote valkuil is dan ook te snel te veel vaste kosten hebben. Het is als startende ondernemer goed om na te gaan of je bepaalde diensten, verzekeringen en abonnementen wel echt nodig hebt. Denk hier goed over na en laat je niet van alles aansmeren. In dit artikel geven we 5 tips hoe je op bedrijfskosten kunt besparen.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

9. Te veel focus op omzet, te weinig op marges

Soms willen ondernemers koste wat kost een hoge omzet halen. Is dat per definitie gunstig? Niet altijd. Zeker als je producten verkoopt, zal niet elke productgroep dezelfde marges hebben. Kijk hier goed naar en probeer producten met een ruimere marge meer op de voorgrond te plaatsen. Een lagere omzet behalen met producten waar relatief meer marge op zit, kan namelijk best leiden tot een hogere winstmarge.

10. Je medewerkers verwaarlozen

Heb je mensen in dienst? Zorg dan goed voor ze. Een open deur misschien, maar werknemers zijn de motor van je onderneming en zullen beter renderen als ze zich gewaardeerd voelen. Dit hoeft niet altijd met grote gebaren als bonussen of extra vrije dagen. Een luisterend oor als iemand ergens tegenaan loopt en jouw betrokkenheid zijn minstens zo belangrijk.

Ook al denk je overal goed over na, een bedrijf starten en succesvol ondernemen gaat nooit gepaard zonder fouten. Dat is ook geen ramp. Wat vooral telt, is de manier waarop je met fouten omgaat en opgedane ervaring gebruikt om te veranderen. Ondernemen is namelijk ook veerkracht tonen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…