Thema's
Een bedrijfsborrel kent eigenlijk alleen maar voordelen. Goede pr voor uw bedrijf, het versterkt de teamgeest en doorbreekt de sleur van alledag. Hoe maakt u van élke bedrijfsborrel of receptie een geslaagde happening?

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Natje en droogje

Zorg voor voldoende hapjes en drankjes. Hierbij geldt de regel: beter te veel dan te weinig. Als mensen misgrijpen, maakt u geen al te beste indruk. Drank die overblijft kunt u bewaren voor een volgende gelegenheid of u maakt met de leverancier de afspraak dat u het overschot weer kunt terugbrengen. Denk ook aan wensen van vegetariërs en mensen met allergieën!

Alcohol…

Zorg dat het gezellig blijft. Te veel drinken wordt beschouwd als een van de grootste zondes tijdens een bedrijfsborrel. Niets gênanter dan een dronken collega. En hoe gaat u om met mensen die iets te diep in het glaasje hebben gekeken en toch achter het stuur stappen? U moet er toch niet aan denken dat een van uw medewerkers of klanten brokken maakt als ze naar huis rijden?

Wel of niet zoenen?

Niet iedereen stelt het op prijs om bij wijze van welkom (of felicitatie) gezoend te worden. Als uw klanten en medewerkers hun partner meenemen naar een receptie, staat het misschien een beetje vreemd als u hen gelijk om de hals vliegt als u ze voor het eerst ontmoet. Probeer ongemakkelijke situaties te vermijden: geef eerst gewoon een hand.

Speeches

Als u uw medewerkers wilt toespreken, doe het dan aan het begin van de borrel (of voor de aftrap), want dan is iedereen nog ‘bij de les’ en zijn er nog geen uitgebreide gesprekken gaande. Houd toespraken kort en zo informeel mogelijk: dat draagt bij aan een ontspannen sfeer.

Let op uw woorden

Onvermijdelijk natuurlijk, dat er over anderen wordt gesproken. Op een bedrijfsborrel voelt men zich vaker wat ‘losser’ en komen de tongen los. Maar probeer wel op uw woorden te letten: spreek geen kwaad over collega’s, zeker niet als deze ook aanwezig zijn.
Organiseert u een receptie voor relaties of bezoekt u een borrel van een collega-ondernemer? Let dan ook op met wat u zegt, want degene met wie u staat te praten kan het misschien wel heel goed vinden met de persoon die u door het slijk haalt.

Wéér in de bedrijfskantine?

Veel bedrijven kennen de traditie van de vrijdagmiddagborrel: een terugkerend ritueel waar de meningen over verdeeld zijn: sommigen kijken er naar uit, anderen gruwen ervan (‘ik zie mijn collega’s al vaak genoeg’) Als er in uw bedrijf meer weerstand dan enthousiasme is, kunt u overwegen om de borrel niet wekelijks te houden en ook eens op een andere locatie. Steeds in de bedrijfskantine gaat op den duur ook vervelen.

Maak iets bijzonders van uw receptie

Een receptie krijgt meer aantrekkingskracht als u klanten prikkelt: zet in de uitnodiging dat er belangrijk nieuws te melden is of koppel de receptie aan een thema met entertainment voor extra sfeer.
Er zijn zelfs bedrijven die het voor elkaar hebben gekregen dat mensen in de rij staan voor hun (nieuwsjaars)borrel: je telt pas echt mee als je er bent geweest. Op die manier wordt een dergelijke gelegenheid dus een uitstekend promotiemiddel.

Tip!

 Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Zakelijke conflicten kunnen duur en tijdrovend zijn, maar er is een efficiënte methode om ermee te dealen. In dit artikel lees je wat zakelijke…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…