Franchise in het kort
Bij franchise gaat een zelfstandig ondernemer, de franchisenemer, een zakelijke overeenkomst aan met een franchise-organisatie: de franchisegever. De franchisenemer gebruikt tegen betaling de handelsnaam van de franchisegever. Belangrijk daarbij is dat de franchisenemer volledig voor eigen rekening en risico opereert.
Soorten franchise
1. Hard-franchise
Hierbij zijn er harde, gedetailleerde afspraken over vrijwel de gehele bedrijfsvoering. De franchisegever bepaalt zaken als winkelconcept, assortiment, inkoop en marketing. Het is de meest voorkomende vorm van franchise.
2. Soft-franchise
Is voor de franchisenemer vrijblijvender, want hij heeft binnen bepaalde kaders meer speelruimte en keuzevrijheid over zaken als het assortiment en inkoop. Risico: de formule kan enigszins verwateren.
– De meeste grote franchiseformules hebben naast franchisevestigingen ook eigen vestigingen.
I. Voor- en nadelen voor de franchisenemer
Voordelen voor franchisenemer
– een bekende en succesvolle formule gebruiken;
– je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden;
– alleenrecht om handelsnaam in een bepaald gebied te exploiteren;
– direct bij de start een beproefd product- of dienstenpakket aanbieden;
– kostenvoordeel doordat een aantal activiteiten, waaronder marketing, assortimentsbepaling en inkoop, centraal wordt geregeld;
– franchisegever is verantwoordelijk voor onderhoud van de formule;
– begeleiding en advies bij ondernemerschap.
Nadelen voor franchisenemer
– betalen voor gebruik van franchisesysteem;
– conformeren aan richtlijnen en procedures van franchisegever;
– minder vrijheid vergeleken met ongebonden ondernemerschap;
– ondernemersrisico ligt volledig bij franchisenemer.
II. Voor- en nadelen voor de franchisegever
Voordelen voor franchisegever
– snelle groei mogelijk;
– laag kapitaalbeslag;
– beperkt risico: franchisenemer opereert voor eigen rekening en risico;
– lokale marketinginspanning en betrokkenheid.
Nadelen voor franchisegever
– succes van formule afhankelijk van kwaliteiten franchisenemer;
– geen directieve, maar meer motiverende sturing van verkoopkanaal.
Lees ook:
– Franchise is crisisbestendig »