Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u op een rij.

Inhoudsopgave

Met de bedrijfswaardeScan ontdek je wat jouw bedrijf écht waard is. Gebruik dit inzicht om jouw koers scherp te stellen en kansen te benutten.

Franchise in het kort

Bij franchise gaat een zelfstandig ondernemer, de franchisenemer, een zakelijke overeenkomst aan met een franchise-organisatie: de franchisegever. De franchisenemer gebruikt tegen betaling de handelsnaam van de franchisegever. Belangrijk daarbij is dat de franchisenemer volledig voor eigen rekening en risico opereert.

Soorten franchise

1. Hard-franchise
Hierbij zijn er harde, gedetailleerde afspraken over vrijwel de gehele bedrijfsvoering. De franchisegever bepaalt zaken als winkelconcept, assortiment, inkoop en marketing. Het is de meest voorkomende vorm van franchise.

2. Soft-franchise
Is voor de franchisenemer vrijblijvender, want hij heeft binnen bepaalde kaders meer speelruimte en keuzevrijheid over zaken als het assortiment en inkoop. Risico: de formule kan enigszins verwateren.

– De meeste grote franchiseformules hebben naast franchisevestigingen ook eigen vestigingen.

I. Voor- en nadelen voor de franchisenemer

Voordelen voor franchisenemer

– een bekende en succesvolle formule gebruiken;
– je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden;
– alleenrecht om handelsnaam in een bepaald gebied te exploiteren;
– direct bij de start een beproefd product- of dienstenpakket aanbieden;
– kostenvoordeel doordat een aantal activiteiten, waaronder marketing, assortimentsbepaling en inkoop, centraal wordt geregeld;
– franchisegever is verantwoordelijk voor onderhoud van de formule;
– begeleiding en advies bij ondernemerschap.

Nadelen voor franchisenemer
– betalen voor gebruik van franchisesysteem;
– conformeren aan richtlijnen en procedures van franchisegever;
– minder vrijheid vergeleken met ongebonden ondernemerschap;
– ondernemersrisico ligt volledig bij franchisenemer.

II. Voor- en nadelen voor de franchisegever

Voordelen voor franchisegever

– snelle groei mogelijk;
– laag kapitaalbeslag;
– beperkt risico: franchisenemer opereert voor eigen rekening en risico;
– lokale marketinginspanning en betrokkenheid.

Nadelen voor franchisegever

– succes van formule afhankelijk van kwaliteiten franchisenemer;
– geen directieve, maar meer motiverende sturing van verkoopkanaal.

Lees ook:
Franchise is crisisbestendig »

Speel je met de gedachte je bedrijf op termijn te verkopen? Start de BedrijfswaardeScan en kies de juiste strategie voor jouw toekomst. 

Lees ook…
Je eigen bedrijf waar je met hart en ziel hebt gewerkt. Dat zie je het liefst voortbestaan. En je bent zeker niet de enige de ondernemer. Vanwege de…
i.s.m.
Sta je op het punt om je bedrijf te verkopen, maar weet je niet wat voor koper het meest past bij jouw doelen? Het vinden van de perfecte match is…
Er zijn veel verschillende soorten goodwill. En de beste methode om de goodwill te berekenen, bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces,…
i.s.m.
Denk je erover na om je bedrijf te verkopen? Dat is een beslissing die verder gaat dan alleen de financiële gevolgen. Het gaat ook om emoties,…
i.s.m.
Als ondernemer ben je altijd bezig met de toekomst. Hoe kun je je bedrijf laten groeien? Waar liggen de kansen in de markt? En misschien wel de…