Patrick Moreu startte samen met Rik Klinkhamer in 2003 het bedrijf Tintelingen: een nieuwe manier van kerstgeschenken geven aan personeel. Het bedrijf groeide snel en werd in 2007 verkocht. In 2013 werden Moreu en Klinkhamer benaderd om ‘hun kindje' terug te kopen. Hoe ging dit in zijn werk en hoe maakten zij het bedrijf binnen een jaar weer rendabel?
Patrick Moreu wist al vroeg dat hij ondernemer wilde worden, net als zijn ouders. Na zijn studie Small Business kreeg hij een baan bij Kijkshop. Daar legde hij de basis voor zijn eerste bedrijf, Tintelingen. “Ik bedacht samen met de toenmalige directie een b2b-cadeaushop, waarbij medewerkers een code van hun werkgever ontvangen om zelf een cadeau te bestellen. Toen Kijkshop werd overgenomen paste dit plan niet meer in de strategie en dat was de kans om het zelf te gaan doen. Samen met studiegenoot Rik Klinkhamer, die een bedrijfje in relatiegeschenken had.”
 
Twee keuzes
Strategisch maakten de zakenpartners twee keuzes. Ten eerste: niet inspelen in op de markt zoals hij was, maar een eigen koers kiezen en inspelen op de trend om personeel zelf hun kerstpakket te laten kiezen. Ten tweede wilden ze doen wat ze leuk vonden en waar ze goed in zijn: inkoop, verkoop en marketing. De rest zoals logistiek, klantenservice en ICT zouden ze outsourcen, om te kunnen focussen.
 
Tintelingen is snel gegroeid en uitgebouwd, van 20.000 orders in het eerste jaar naar 430.000 binnen een paar jaar. Dat trok de aandacht van multinational Accor Services (later Edenred), die het bedrijf kocht in 2007. Moreu: “Het was een zakelijke beslissing, er zat nog veel groei en potentie in en verkopen was op dat moment een goede keuze.” Moreu en Klinkhamer bleven nog twee jaar verbonden aan het bedrijf en namen in 2009 definitief afscheid. Moreu nam een sabbatical en zette daarna samen met zakenpartner Aram Detmers een keten van waxsalons op in Nederland: Delete. Lees meer over dit avontuur en bekijk de video >>
 
Terug naar Tintelingen
Terwijl het bedrijf Delete lekker begon te lopen, ging het minder goed met Tintelingen. Moreu: “We verkochten het net voor de crisis, dat was vervelend voor de nieuwe eigenaren. We zagen ons kindje afglijden door die crisis en misschien ook om andere redenen, een multinational werkt heel anders dan een meewerkend ondernemer in het mkb. Het was niet prettig, maar je staat er te ver vanaf om van binnenuit te weten hoe het zit. En aan de andere kant was het ook een gedane zaak. Ik ben ook niet iemand die veel terugkijkt, het was verkocht en ik blijf niet hangen in wat geweest is.”
 
Maar in 2013 wilde de nieuwe eigenaar Tintelingen afstoten. Bij Edenred was een nieuwe directie aangetreden die na een strategische heroriëntatie had besloten alle ‘geschenk’ activiteiten af te stoten. Moreu en Klinkhamer werden benaderd door zittend directeur Carl Winters om het bedrijf terug te kopen. “Op het moment dat je de kans krijg om je kindje terug te kopen, kun je niet weigeren. Binnen een minuut was het besloten.”
 
De oude eigenaren kochten Tintelingen dus terug, samen met Carl Winters. “Het kwam bij hem vandaan om met z’n drieën door te gaan, daar zijn we hem dankbaar voor. We hebben twee jaar met Carl gewerkt voor het bedrijf definitief aan Accor Services overging, we waren aan elkaar gewend en je weet wat je aan elkaar hebt. En het is zo mooi, hij is op zijn 60ste ondernemer geworden en ervaart het positieve verschil als mkb’er. Hij is bevlogen en betrokken, het bedrijf is nu van hem en zit in zijn DNA.”
 
‘De ziel terug’
Om het bedrijf Tintelingen ‘weer gezond’ te maken moest er volgens Moreu een aantal dingen gebeuren. Zoals het aantal medewerkers naar beneden. “Er werkten veel te veel mensen, het was niet in verhouding. Helaas hebben we daardoor afscheid moeten nemen van mensen. Met pijn in het hart, maar noodzakelijk om te continueren.” 
Ook het marketingbudget moest omlaag en werd niet meer multimediaal ingezet, maar weer gericht op de doelgroep: b2b. Maar het allerbelangrijkste was ‘de ziel weer terug in het bedrijf krijgen’. 
“De sfeer en het gevoel op de werkvloer waren heel anders; een soort gelatenheid. Mensen gingen niet meer voor een 10 met een griffel, er moest weer spirit en bevlogenheid in komen. We hebben de teams veranderd en als oprichters ons verhaal weer doorgegeven, de authenticiteit en het enthousiasme teruggebracht. Hierdoor weten we weer waar we het voor doen. Dat heeft veel impact gehad. Binnen een jaar was Tintelingen weer rendabel en onze aanpak bleek duurzaam. Het is heel fijn dat het nog werkt!”
 
 
 
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…