Wat gebeurt er als een leverancier of klant failliet gaat?
Bij een faillissement stelt de rechtbank een curator aan. Deze is het aanspreekpunt voor alle schuldeisers en handelt openstaande facturen af. De curator gaat inventariseren wie de schuldeisers zijn. Als gedupeerde moet jij je melden bij de curator.
Wie dat precies is, staat in sommige gevallen in de media of online. Je kunt het altijd terugvinden in het Centraal Insolventieregister, een overzicht van alle faillissementen. De curator moet een lijst maken van alle schuldeisers en een rangorde bepalen.
Hoe werkt een faillissementsproces?
Als het goed is, hoort een failliete klant of leverancier niet bij de zaken waar je dagelijks mee te maken krijgt. Daarom ook nog kort hoe een faillissementsproces werkt.
- Faillissementsaanvraag. De klant of leverancier zelf, een schuldeiser of de Kamer van Koophandel kan een faillissementsaanvraag indienen bij de rechtbank.
- Faillissementsvonnis. De rechtbank beslist of het bedrijf failliet is. Zo ja, dan spreekt de rechter het faillissementsvonnis uit.
- Aanstellen curator. De rechtbank benoemt een curator. De curator is verantwoordelijk voor de gelijke behandeling van alle schuldeisers. Dit betekent dat alle schuldeisers in dezelfde volgorde worden betaald, volgens de wettelijke rangschikking van vorderingen.
- Inventarisatie boedel. De curator maakt een inventaris van alle bezittingen en schulden van het failliete bedrijf.
- Vordering indienen. Schuldeisers, zoals jij, kunnen hun vorderingen indienen bij de curator.
- Verificatievergadering. In deze vergadering kunnen schuldeisers hun vorderingen toelichten.
- Uitdeling boedel. De curator verdeelt de boedel van de failliete onderneming onder de gezamenlijke schuldeisers volgens de wettelijke volgorde.
- Faillissement beëindigd. Het faillissement wordt beëindigd als de boedel is verdeeld en alle schulden zijn betaald of afgekocht.
Faillissement en een doorstart: hoe zit dat?
In sommige gevallen kan een failliet bedrijf een doorstart maken. Dan wordt het bedrijf overgenomen door een andere partij dat de activiteiten voorzet. Als jouw klant of leverancier een doorstart maakt, dan is het mogelijk dat je alsnog betaald krijgt voor je vordering. De curator informeert je hierover.
Stappenplan bij failliete leverancier of klant
Stap 1: informatie verzamelen over het faillissement
Een faillissement klinkt heftig. In je hoofd ben je al bezig met de impact op je bedrijf: wat gaat dit voor problemen opleveren? Maar voordat je je daarop richt, is het slim om informatie te verzamelen. Deze informatie helpt je om gerichter te handelen en de juiste beslissingen nemen. Vragen die je kunt stellen:
- Wat is de officiële status van het faillissement? Bekijk de website van de Kamer van Koophandel, check het Centraal Insolventieregister of andere faillissementsregisters.
- Wie is de curator? De contactgegevens vind je in openbare faillissementsregisters of via de communicatie van de failliete partij.
- Welke stappen heeft de curator al ondernomen? Neem hiervoor contact op met de curator.
- Welke communicatie heb je vanuit het failliete bedrijf of de failliete klant?
- Is er wellicht sprake van een doorstart?
Stap 2: welke impact heeft het op je bedrijf?
Beoordeel welke impact dit faillissement heeft op je bedrijf. Denk hierbij aan directe impact en indirecte impact. Directe impact kan eruit zien als verstoring in de bevoorradingsketen, goederen die nog geleverd moeten worden en onbetaalde rekeningen.
Bij indirecte impact moet je denken aan hogere kosten bij een nieuwe leverancier, strategische aanpassingen na het verlies van een grote klant of kwaliteitsproblemen met nieuwe leveranciers. Deze vragen helpen bij het in kaart brengen van de impact:
- Hoeveel openstaande facturen heeft de failliete klant bij ons?
- Welke leveringen kunnen we missen door het faillissement van de leverancier?
- Hoe kunnen we verliezen op een andere manier opvangen?
Stap 3: contact opnemen met de curator
Je weet na stap 1 wie de curator is. Zorg dat je contact met hem of haar opneemt en je meldt als schuldeiser. De contactgegevens vind je in de faillissementsberichten op officiële bekendmakingen. De curator is verantwoordelijk voor het beheer van de bezittingen en financiën van de failliete partij en kan je tijdens het proces op de hoogte houden van de status van jouw vorderingen.
Meestal kun je online een vorderingsformulier invullen op de website van de curator. Hier zet je je naam, adres en contactgegevens, maar ook openstaande factuurbedragen en openstaande leveringen.
Zorg dat je bewijsstukken verzameld om je vordering te staven. Dit kunnen facturen, betalingsbewijzen en overeenkomsten zijn. Kopieën hiervan kun je vaak al meesturen met het vorderingsformulier. Informeer bij de curator wat de kansen zijn om (een deel van) je vorderingen betaald te krijgen en welke stappen je moet ondernemen. Vaak verstuurt de curator regelmatig updates over de stand van zaken, maar anders kun je deze ook op de website van de curator vinden.
Stap 4: op zoek naar alternatieven
Nu je hebt gedaan wat je moet doen, kun je op zoek naar alternatieven om het faillissement op te vangen. Moet je een nieuwe leverancier vinden? Kun je, in geval van een doorstart, een tijdelijke leverancier inzetten? Kun je in je netwerk op zoek naar nieuwe klanten? Kun je tijdelijke samenwerkingen aangaan en zo de impact verkleinen? Snel schakelen en zelf actief op zoek gaan naar oplossingen kan de impact verkleinen.
Stap 5: contracten en voorwaarden onder de loep
Als een klant of leverancier failliet gaat, kan dat een goed moment zijn om je contracten en voorwaarden te bekijken. Je weet nu wat de impact is van een leverancier of klant die failliet gaat. Misschien kunnen aanpassingen in je voorwaarden en contracten helpen om jezelf te beschermen tegen toekomstige risico’s.
- Hoe ben je nu beschermd tegen het faillissement van een klant of leverancier?
- Zijn de betalingstermijnen die je hanteert nog genoeg om je cashflow stabiel te houden of moet dat anders?
- Kun je een boete instellen voor late betalingen?
- Moet je wellicht vooraf laten betalen of termijnbetalingen toestaan bij nieuwe klanten of leverancier?
Stap 6: communiceer met je medewerkers
Het faillissement van een van je grootste klanten of een belangrijke leverancier, kan voor onrust zorgen bij medewerkers. Door open en eerlijk te communiceren over de situatie en de acties die je hebt ondernomen, help je paniek te voorkomen.
Stap 7: communiceer met klanten en partners
Naast onrust bij je medewerkers, kan er ook onrust ontstaan bij klanten en partners. Heeft het faillissement van de klant of de leverancier impact op hen? Houd ze dan op de hoogte van de situatie, vooral als er vertragingen of veranderingen in je dienstverlening aankomen. Zo zorg je dat het vertrouwen in jouw bedrijf hoog blijft.
Stap 8: bedrijfsstrategie herzien
Merk je dat dit faillissement veel impact heeft op je bedrijf? Dan kan het lonend zijn om je bedrijfsstrategie te herzien en aan te passen aan de huidige situatie. Waardoor heeft dit faillissement zoveel impact en hoe kun je dat in de toekomst voorkomen? Kun je je klanten- en leveranciersbasis spreiden of nieuwe markten of producten aanboren om je bedrijf te versterken? Door je strategie aan te passen, bescherm je je bedrijf.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Veelgestelde vragen over een failliete leverancier of klant
Hoe weet ik wie de curator is?
Je kunt de curator vinden op ‘Officiële bekendmakingen‘ als je de naam van het failliete bedrijf invoert. In de faillissementsberichten vind je de contactgegevens van de curator.
Hoe kan ik contact opnemen met de curator?
De contactgegevens vind je in de faillissementsberichten. Je kunt het telefoonnummer of het e-mailadres wat hier staat gebruiken. Ook kun je een brief versturen naar de het kantooradres van de curator.
Ik moet een vordering indienen bij de curator. Hoe moet dat?
Op de website van de curator vind je vaak een vorderingsformulier. Vul dit zo volledig mogelijk in en zorg voor bewijsstukken. Stuur het formulier fysiek of digitaal op naar de curator.
Wat is de wettelijke rangorde van vorderingen?
De wettelijke rangorde van vorderingen is als volgt: boedelvorderingen (kosten die gemaakt worden om de boedel te bewaren of te verkopen), preferente vorderingen (vorderingen van de Belastingdienst, sociale premies en loonvorderingen tot een bepaald bedrag), concurrente vorderingen (openstaande facturen van leveranciers en andere schuldeisers), achtergestelde vorderingen (leningen met een achterstandsbeding).
Hoe weet ik waar ik recht op heb bij een failliete leverancier?
In de overeenkomst met de leverancier staan bepaalde leveringsvoorwaarden. Soms staat daar ook een clausule over faillissementen. Deze kun je samen met andere bewijsstukken en je vorderingen indienen bij de curator. Deze verdeelt de bezittingen van het bedrijf volgens een wettelijke volgorde. Je hebt mogelijk recht op een deel van je vordering, maar wellicht niet op alles.
Waar heb ik recht op als mijn klant failliet is?
In de algemene voorwaarden staan soms afspraken over een faillissement. Deze kun je dan, samen met je vordering, indienen bij de curator. Deze verdeelt de bezittingen volgens een wettelijke volgorde. Je hebt misschien recht op een deel van je vordering, maar wellicht niet het volledige bedrag.
Wat is het retentierecht?
Retentierecht is het recht om goederen van een failliete onderneming vast te
en totdat een openstaande vordering is betaald. Hiervoor heb je een retentieovereenkomst of een wettelijke grondslag nodig. Plus je moet dit melden bij de curator.
Kan ik een aanbetaling terugkrijgen?
Of je een aanbetaling terugkrijgt, hangt af van de faillissementsprocedure en wettelijke rangorde van jouw vordering. Over het algemeen is de kans om (een deel van) je aanbetaling terug te krijgen klein.