Volgens Ben Tiggelaar gelden, als het over gewicht, gezondheid en je-goed-in-je-lijf-voelen gaat, dezelfde regels als in het ondernemerschap. Op basis van zijn eigen ervaringen somt hij er in deze column drie op.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Ben Tiggelaar is de vaste columnist van tijdschrift De Zaak. Hij is schrijver en trainer, met als doel: mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij werkt vanuit eigen praktijkonderzoek, met veel gevoel voor entertainment en een gedegen achtergrond in gedragswetenschap.

De onderstaande column is afkomstig uit tijdschrift 3, mei 2010:

Gewichtige voornemens

‘Je bent veel te zwaar. Probeer af te vallen. Neem contact op met je huisarts.’ Er verschijnen alarmerende kreten op het computerscherm als ik bij voedingscentrum.nl mijn Body Mass Index bereken. Mijn BMI van tien jaar geleden. Toen ik 31 was en bijna 110 kilo woog.

Vakanties leiden vaak tot goede voornemens. En nummer één op dat gebied is nog altijd afvallen. Ook bij mij ging de knop om tijdens een vakantie. En vorig jaar opnieuw. Ik zit nu op een gezond gewicht van 83 kilo. Met een lengte van 1.85 is dat prima volgens het Voedingscentrum.

‘Je gewicht is goed,’ zegt de website. Mooi.
Wat dit met ondernemen te maken heeft? “Helemaal niets”, vond ik toen ik nog veel te dik was. Nu denk ik daar heel anders over. Volgens mij had mijn extreme overgewicht een verwoestend effect op mijn ondernemerschap.

Minder fit betekent minder presteren. Wie niet lekker in z’n lijf zit, krijgt vanzelf problemen in z’n kop. En andersom: té gestresst leidt vaak tot té zwaar.

Tien jaar geleden was ik eerder moe dan nu. En ook geestelijk was ik vaker en sneller uitgeblust. Hijgend en puffend keek ik uit naar het einde van de werkdag.

Overgewicht is een symptoom… Sommige mensen willen graag de baas zijn in de markt of over hun medewerkers. Maar tijdens een vakantie tien jaar geleden, toen ik inmiddels stevig baalde van mijn overgewicht, was mijn belangrijkste vraag: ben ik eigenlijk wel de baas over mezelf? Ernstig overgewicht is vaak een symptoom van een ernstig zelfmanagementprobleem.

Als het over gewicht, gezondheid en je-goed-in-je-lijf-voelen gaat, gelden volgens mij dezelfde dingen als in het ondernemerschap.

Drie ervaringregels

1. Ga niet voor éénmalig succes, kies een lange termijn-strategie
Stap-voor-stap heb ik een aantal gewoontes ontwikkeld. Zo ga ik nu al jaren twee keer per week hardlopen. Niet te kort, anders helpt ‘t niet. Maar ook zeker niet te lang, want anders past het toch niet in de drukke agenda. Bij alle maaltijden neem ik één portie en daar laat ik het bij. Niet wereldschokkend, maar wel een leven lang stressvrij vol te houden.

2. Houd het begrijpelijk
Ik ging van 110 naar 90 kilo. Maar langzaam kwam ik weer aan. Niet van de maaltijden, maar van de tussendoortjes. Vorig jaar, opnieuw in de vakantie, heb ik een simpele keuze gemaakt: exit tussendoortjes. Geen cake bij de koffie of koekjes bij de thee. Als ik trek krijg tussen de maaltijden neem ik een glas water of een appel. Voordeel: ik hoef hier niet over na te denken, waardoor het al na een paar weken geen moeite meer kostte.

3. Eerst het gedrag, dan het resultaat
Een ondernemer kan geen winst ‘maken’. Het zijn je dagelijkse acties die uiteindelijk zorgen voor een gezonde winst. Hetzelfde geldt voor een gezond gewicht. Dus houd ik op een lijstje bij of ik mij aan mijn gedragsvoornemens houdt. Met een investering van een paar seconden per dag boek ik zo op de lange termijn een flinke gezondheidswinst.

Op mijn 31e met meer dan 25 kilo overgewicht vroeg ik me aan het einde van de vakantie wel eens af hoe lang ik nog moest werken. Nu, op mijn 41e met een gezond gewicht en een aardige conditie, vroeg ik me aan het einde van de laatste vakantie af welke leuke nieuwe uitdagingen er dit jaar zijn om op te pakken. Dat lijkt me – letterlijk – gezond ondernemerschap.”

Eerdere columns »

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…