Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met schoolkinderen kunnen voor deze periode een reis naar hun favoriete bestemmingen boeken. Maar voor de zelfstandige ondernemer is de vakantie vaak minder vanzelfsprekend. Lees hier hoe je met een gerust hart je out-of-office-reply kunt activeren in je mail!

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Inhoudsopgave

Hoe zat het ook alweer? Je werd ondernemer omdat je dan de vrijheid kreeg om de zaken zo in te richten dat het voor jou werkte.

Maar wat blijkt: de werkelijkheid is vaak anders. Als je niet werkt, heb je geen inkomsten. En als je de telefoon niet opneemt, kun je zomaar een klant missen. Dus wat doe je als je al op vakantie gaat? Tijdens de siësta werk je al je e-mails bij, je belt de gemiste oproepen terug, en als het even kan, maak je toch nog even die offerte voor die eventuele opdracht, zodat je daarmee na je vakantie meteen mee aan de slag kunt.

Verstandig? Nee! Want als zzp’er en ondernemer heb je vakantie nodig om op te laden. In dit artikel hopen we je te helpen met de organisatie en voorbereidingen voor een zorgeloze en welverdiende vakantie.

1. Kies het juiste moment

Wanneer is het druk binnen jouw branche? Iedere bedrijfstak kent drukke en minder drukke periodes. Kies dus een minder drukken periode, dan loop je veel minder omzet mis!

2. Laat je klanten weten dat je op vakantie gaat

Als je weet wanneer je weggaat, kun je je klanten of opdrachtgevers informeren. Zij kunnen daarmee rekening houden en gaan je niet tijdens je vakantie onnodig storen. Stel je out-of-office bericht in en laat iedereen op die manier weten dat je afwezig bent.

3. Afgeronde opdrachten

Ga liefst weg wanneer je je opdrachten hebt afgerond. Of, als het een doorlopende opdracht is, kies een periode waarin niet allerlei activiteiten van je worden verwacht. En, als je vlak voor je vakantie nog een nieuwe opdracht binnenhaalt, laat dan weten wanneer je kunt starten.

4. Social media

Gebruik een contentplanner als Hootsuite en plan voor je weggaat al je socials in. Ben je een blogger? Ook die kun je inplannen. Zo ben je tijdens je vakantie toch aanwezig zonder dat je er vakantietijd aan kwijt bent.

5. Vakantiegeld

Als ondernemer krijg je geen vakantiegeld. Zorg dat je budget voor de vakantie opzij zet. Zo heb je minder stress dat je in deze vakantietijd geen geld verdient.

6. Administratie op peil

Niets is zo vervelend dan een berg administratie als je terugkomt van vakantie. Dus bereid je vakantie goed voor. Zorg dat je facturen zijn verstuurd, je aangiftes zijn gedaan. Kortom, doe je administratie en ga zonder stress op vakantie.

7. Plan een vast moment

Als je het liefst alles uitzet: telefoon, mails, alles. Dan is het misschien voor je gemoedsrust prettig om af en toe, een keer in de paar dagen, een vast moment te kiezen, waarop je je mails inziet en je berichten kunt terugluisteren voor het geval er zaken echt niet kunnen wachten.

8. Belangrijke documenten opslaan

Zorg dat je je belangrijke documenten, die je misschien nodig gaat hebben op een vaste plek opslaat in de cloud, zodat je er altijd bij kunt.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de schoolvakanties in Nederland?

De schoolvakanties zijn de voorjaarsvakantie in februari, de meivakantie in april, de zomervakantie in juli en augustus, de kerstvakantie (december/januari) en de herfstvakantie in oktober.

Wanneer is de zomervakantie 2024?

De zomervakantie 2024 vindt plaats op de volgende data in de drie regio’s:

  • Midden: 13 juli t/m 25 augustus
  • Noord: 20 juli t/m 1 september
  • Zuid: 6 juli t/m 18 augustus


Hebben de regio’s vaste data voor de zomervakantie?

De zomervakantie per regio wisselt elk jaar. De regio’s zijn twee jaar achter elkaar als eerste of als laatste aan de beurt voor de zomerse schoolvakantie. Door dit systeem zijn schooljaren gemiddeld even lang.

De zomervakanties in de verschillende regio’s overlappen elkaar vier weken. Zo kunnen gezinnen met schoolkinderen uit verschillende regio’s met elkaar op vakantie.

De geschiedenis van de zomervakantie

De zomervakantie bestaat volgens gegevens uit kranten al minstens sinds 1830. Onderwijskundige opiniemakers vonden een lange vakantie in de zomer een goed idee. Dan konden schoolkinderen goed uitrusten, terwijl docenten ook tot rust kwamen. Zij kregen zo ook de gelegenheid om zich voor te bereiden op een nieuw schoolseizoen door thuisstudie te doen.

Zomervakanties in andere landen

Warmere landen kennen vaak een veel langere zomervakantie: drie maanden. Landen met een milder klimaat, zoals Nederland, hebben met zes weken een bescheidener lengte. Een uitzondering is een land als Ierland, waar de zomervakantie ook drie maanden telt.

Een vakantieland als Griekenland heeft daarentegen geen bepaalde exacte data voor het begin en einde van de schoolvakantie, omdat scholen daar een zekere mate van vrijheid hebben.

Welke invloed heeft de zomervakantie op ondernemers?

De zomervakantie kan verschillende betekenissen hebben voor jou als ondernemer, afhankelijk van het type bedrijf en de sector waarin ze actief zijn. Hier zijn enkele mogelijke scenario’s:

  • Voor sommige bedrijven kan de zomervakantie een piekperiode zijn waarin de omzet stijgt. Dit geldt bijvoorbeeld voor bedrijven in de reis- en toerismebranche, restaurants en horeca, zwembaden en attractieparken. Als je actief bent in deze sectoren moet je je voorbereiden op een drukke periode en mogelijk extra personeel inhuren om aan de vraag te voldoen.
  • Voor andere bedrijven kan de zomervakantie juist een rustige periode zijn waarin de omzet daalt. Dit geldt bijvoorbeeld voor bedrijven die afhankelijk zijn van zakelijke klanten die met vakantie zijn, zoals consultants en B2B-leveranciers. Ondernemers in deze sectoren moeten zich voorbereiden op een lagere vraag en mogelijk kostenbesparende maatregelen nemen.


Hoe plan je als ondernemer een vakantie?

  • Voor jou als ondernemer kan de zomervakantie betekenen dat je zelf met vakantie gaat. In dat geval moet je je bedrijfsactiviteiten goed plannen zodat je geen ontevreden klanten hebt en zelf ook kunt genieten van je rust.
  • Misschien is de zomervakantie voor jou een belangrijke tijd zijn om seizoensgebonden activiteiten uit te voeren. Dit geldt bijvoorbeeld voor boeren en telers die hun gewassen oogsten, en tuincentra en bloemenwinkels die hun drukste periode van het jaar hebben. In dat geval moeten je je voorbereiden op een piekperiode en mogelijk extra personeel inhuren.


Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Foto van Peter Westhof

Peter Westhof

Ik schrijf als journalist veel over ondernemerszaken en voor De Zaak specifiek over energie voor ondernemers. Ook heb ik veel ondernemers geïnterviewd. Ondernemers willen vooral graag ondernemen, zo heb ik gemerkt. Het is buitengewoon handig en waardevol voor hen als een site als De Zaak op een begrijpelijke manier bepaalde ingewikkelde onderwerpen uitlegt. Daar draag ik graag aan bij.
Lees ook…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Wil je indruk maken met een kerstpakket dat écht gewaardeerd wordt? Ontdek de 8 do’s en don’ts die je helpen om een keuze te maken die past bij jouw…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…