Inhoudsopgave
De reden is heel simpel: een arbodienst is wettelijk verplicht. En misschien heb je nu geen langdurig zieke medewerker, maar er komt gegarandeerd een dag dat je wel een langlopend verzuimdossier krijgt. Uit analyse van HR Navigator onder ruim 15.000 organisaties blijkt zelfs dat elke MKB-er gemiddeld minimaal een keer in de vijf jaar aan de beurt is.
Een verzuimdossier kost je al snel € 100.000,–, en dat kan forse gevolgen hebben voor je onderneming. Je kunt er zelfs aan failliet gaan. In dit artikel neem ik je mee in een aantal misvattingen over arbodienstverlening en leg je uit waarom je beter wél kunt investeren in een goede samenwerking met een arbodienst.
Misverstand 1. Een arbodienst is niet verplicht (toch)?
Voor elke organisatie in Nederland is een basiscontract met een arbodienst verplicht. Zelfs wanneer je maar één medewerker hebt met een parttime contract. Voor kleine organisaties moet dit bijna altijd ook een gecertificeerde arbodienst zijn.
Dat basiscontract is vooral een administratieve aansluiting. Je voldoet aan de wet, meer ook niet. Meestal wordt er daarom gekozen voor een uitgebreider contract waar ook de dienstverlening van een casemanager of de bedrijfsarts is inbegrepen.
Misverstand 2. De goedkoopste arbodienst is goed genoeg voor mij
Veel MKB’ers vinden arbodienstverlening een “moetje” en kiezen voor de goedkoopste optie. Maar goedkoop is echt duurkoop. Want de kosten van verzuim, zowel kort als lang, zijn hoog. Een goede arbodienst kan je adviseren en begeleiden bij het terugdringen van alle soorten verzuim. Daarmee voorkom je onnodige schade en zelfs boetes.
Even een rekensommetje: Volgens TNO kost elke verzuimdag gemiddeld € 250,–. Dat zijn bijvoorbeeld de kosten voor loondoorbetaling en vervanging. Maar als de medewerker als monteur in een garage werkt, de verkoop doet of als consultant voor een klant werkt, dan scheelt dat je omzet die je anders wel zou hebben. En dan heb je het al snel over € 1.000,– voor elke dag dat de medewerker ziek is en jij niet in actie komt.
Een compleet arbocontract waarbij je volledig ontzorgd wordt, kost je zo’n zo’n € 150,– per medewerker per jaar. Dat is minder dan 0,5% van je loonkosten. Een arbodienst is dus helemaal niet zo duur. Sterker nog, je geeft waarschijnlijk meer uit aan de koffie voor je personeel.
Pas op voor gratis fopcontracten
Waar je echt voor moet oppassen zijn arbodiensten die een zogenaamd gratis arbocontract aanbieden, want dat zijn heuse fopcontracten. Je wordt dan verplicht allemaal dure aanvullende diensten af te nemen, en de tarieven zijn soms tot wel 50 procent hoger dan gebruikelijk. En als er iemand ziek is, moet je vaak maanden wachten tot je medewerker terecht kan bij een arts. Al die tijd moet je wel het salaris doorbetalen, dan is jouw besparing pijlsnel verdampt.
Misverstand 3. Bij mij is nooit iemand ziek
Gelukkig heb je als MKB’ers niet elke dag met langdurig verzuim te maken. Maar statistisch gezien ben je toch elke vijf jaar de sjaak. Dan krijg je te maken met een ziekmelding die verder gaat dan een flinke griep of een gebroken been. Het kan dan gaan om kanker, een burn-out, verslavingsproblemen, schulden of overbelasting door mantelzorg. Helemaal lastig wordt het als het ‘vage klachten’ zijn en als er dan ook nog sprake is van een arbeidsconflict of slecht functioneren.
Weet jij dan aan wie je wanneer welke vraag moet stellen? En denk je dat een arbodienst je kan helpen als jij geen of geen goede vraag stelt? Elke dag hebben we meerdere ondernemers aan de lijn waar dit verschrikkelijk mis gaat. Met zeer grote financiële gevolgen. Daarom vergelijken we arbodienstverlening vaak met een brandverzekering. Die heb je ook niet nodig. Tot je huis in brand staat. Dan is het wel fijn als je het goed geregeld hebt, toch?
Kies dus voor een intensievere samenwerking met een arbodienst, ook als er even niemand ziek is. Dan weet je zeker dat je voldoet aan de wet- en regelgeving en er is iemand die er echt voor je is als je ze onverhoopt toch nodig hebt. Dat onderneemt toch een stuk rustiger hè?
Misverstand 4. Ik heb dat niet nodig, ik ken mijn pappenheimers wel
Tuurlijk, als MKB-er ken je de meeste medewerkers heel goed. Er zijn waarschijnlijk weinig geheimen en misschien drink je zelfs regelmatig een borrel met ze. Alleen, als iemand ziek is, dan mag je in verband met privacy niet vragen wat iemand precies mankeert. En de enige die een oordeel mag vellen over wat een medewerker nog wel kan, is nu eenmaal de bedrijfsarts. Dus je hebt een arbodienst gewoon nodig, ook als je een hele goede relatie hebt met je medewerkers. Trouwens, een interessant feitje om te weten: in 50 procent van de gevallen is de leidinggevende de (mede)veroorzaker van verzuim. Oeps.
Misverstand 5. Ik schakel de arbodienst laat in, dan bespaar ik kosten
Organisaties schakelen vaak te laat een arbodienst in wanneer ze met verzuim te maken hebben. Logisch, je denkt misschien dat je medewerker met een paar dagen rust wel weer aan het werk kan. Maar het is juist slim om je arbodienst op tijd te informeren bij verzuim. Ook als dat kort is.
Wat veel organisaties vergeten, is dat de arbodienst er ook is om je advies te geven en met je mee te denken om verzuim te voorkomen. En kort verzuim is vaak een voorbode van lang verzuim. Schakel een arbodienst daarom ook in bij kortdurend verzuim. Een arbodienst werkt elke dag met mkb-klanten en kan je advies geven op basis van hun ervaring en expertise.
Misverstand 6. Ik laat de arbodienst al het werk doen, daar betaal ik toch voor?
Heb je je arbodienst eenmaal ingeschakeld bij een langdurig verzuimgeval? Dan leggen veel werkgevers al het werk volledig bij de arbodienst. Hier betaal je ze toch voor? Maar niets is minder waar.
Jij als werkgever bent en blijft verantwoordelijk voor de medewerker die verzuimt en voor een goede en realistische re-integratie. Daarom is het belangrijk om continu met je arbodienst te blijven schakelen over de verzuimgevallen. Zij adviseren, jij neemt de beslissingen. Maar je doet het altijd samen.
Misverstand 7. De arbodienst moet doen wat ik wil
Nou nee dus, je doet het samen. Je gaat een partnership aan. Ga daarom regelmatig om tafel en bespreek de samenwerking. Wat gaat er goed en wat kan er beter? En spreek duidelijk uit wat je van de arbodienst verwacht. Zo weten jullie beiden waar je aan toe bent. En komen de verwachtingen dan toch niet uit? Dan heb je een hele goede insteek om het gesprek hierover aan te gaan.
Dat waren ze. De 7 misverstanden. Ben je op zoek naar een arbodienst? Kies dan voor een degelijke arbodienst die echt voor je klaar staat, met een abonnement waarin ook de beschikbaarheid en reactiesnelheid is geregeld. Kies de arbodienst op basis van hun verzuimaanpak, hun ervaring in jouw branche, hun aanwezigheid in jouw regio of hun ervaring met de uitdaging waar jij nu voor staat.
Hulp nodig bij het vinden van de best passende arbodienst?
Geen zin om dat zelf uit te zoeken? Maak dan gebruik van de handige selectiedienst van HR Navigator. Zij hebben de beste 45 MKB aanbieders al voor je geselecteerd en maken gratis een vergelijking van de drie best passende arbodiensten voor je.