Het zijn dure tijden, ondanks dat de omzet van veel bedrijven weer lekker op niveau komt na een aantal jaren waarin lockdowns en ander leed ons teisterde, zijn de prijzen hoger dan ooit. Van de prijzen in de supermarkt tot de vaste lasten, alles lijkt wel te stijgen. Nu hebben consumenten hier last van, maar de zakelijke markt waarschijnlijk nog wel wat erger. Dit komt onder andere ook door de krappe arbeidsmarkt, het wordt daarmee steeds lastiger goed personeel te vinden en dus zullen ook deze loonkosten snel stijgen. Je zult water bij de wijn moeten doen om goed personeel te vinden én te behouden. Daarom is het ook aan te raden om als werkgever altijd scherp te zijn op besparingen, ook op momenten waarop je dit in eerste instantie niet als prioriteit hebt. Op welke zaken je kunt besparen die weinig moeite kosten, maar wel groot resultaat opleveren? Lees snel verder.

Inhoudsopgave

De belkosten 

Nu hybride en remote werken de standaard binnen veel bedrijven zijn geworden, zijn werkgevers ook verplicht hun personeel van de spullen hiervoor te voorzien. Maar niet alleen binnen deze kantoorbanen speelt dit, in bijna iedere baan is een telefoon van de zaak wel een basisvoorwaarde. De kosten hiervoor komen in totaal op een behoorlijk bedrag uit. Dat werkgevers de werknemers iedere twee jaar hiervoor een nieuw toestel moeten geven is een illusie. Het gaat erom dat de werknemers bereikbaar zijn, dus een goedkoop sim only abonnement mag ook. Hier kun je in totaal behoorlijk mee besparen. De kosten van een sim only abonnement staan namelijk niet in verhouding tot een normaal abonnement met toestel. En het is ook nog eens een duurzame oplossing want de meeste toestellen kunnen nog eenvoudig een extra ronde mee. Dus een win-win situatie waar werknemers weinig tot niets van gaan merken.  

De ruimte 

Nu er steeds meer hybride en online gewerkt wordt, staat er in veel gevallen veel kantoorruimte leeg. Dit is enorm zonde, want deze ruimte kan ongetwijfeld veel beter gebruikt worden. Daarnaast is dit dure grond, grond waar jij als werkgever aan kunt verdienen. Verkoop of verhuur de huidige, leegstaande ruimte en overweeg om zelf over te stappen naar een hybride of kleiner kantoor. Spreek met werknemers bijvoorbeeld af dat jullie nog standaard twee dagen op kantoor werken, en de andere dagen thuis. Voor die twee dagen kun jij dan een compleet all-in kantoor huren. Veel goedkoper en ook veel gezelliger dan wanneer werknemers af en toe in een compleet spookkantoor rondlopen. 

Kortom, hybride werken brengt voordelen maar ook investeringen met zich mee. Pas je niet alleen aan de situatie aan door je werknemers te faciliteren hierin, maar kijk ook scherp waar je als werkgever de winst kunt halen. Zo kun je voor iedereen de meest wenselijke situatie creëren en werk je aan een toekomstbestendig bedrijf. En het mooie aan bovenstaande maatregel is dat ze ook nog eens hele goede keuzes zijn in het kader van duurzaamheid. Een thema wat vandaag de dag echt niet meer vergeten mag worden.  

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Als ondernemer sta je voortdurend voor beslissingen die het succes van je bedrijf kunnen beïnvloeden. Een van deze beslissingen kan zijn de aanschaf…
Als bedrijf wil je er alles aan doen om te voorkomen dat je personeel zich ziek meldt. Natuurlijk is het niet helemaal te voorkomen. Iedereen is wel…
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Niet alleen om een positieve impact op het milieu te hebben, maar ook om kosten te…
Wanneer je voor het eerst een bedrijf start komt er veel op je af. Denk aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het kiezen uit verschillende…
We snappen het—geldstromen beheren kan voelen als jongleren met wel duizend ballen tegelijkertijd. Maar maak je geen zorgen, we gaan het samen stap…
Ben je die eeuwige strijd tegen rommel zat? Wil je wat orde scheppen in die chaotische garage, kelder of opbergkast? Dan ben je hier aan het juiste…