Het S&OP process krijgt gelukkig steeds meer erkenning bij bedrijven van verschillende groottes en in diverse sectoren. En gelukkig zijn er goede mensen die je bedrijf daarbij kunnen helpen.
Sales & Operations Planning; wat is het
S&OP is een geïntegreerd bedrijfsproces dat de verkoopprognoses en operationele capaciteiten van een bedrijf op elkaar afstemt, zodat je een gezamenlijk plan kan ontwikkelen voor de groei van je bedrijf. Dit plan fungeert dan weer als een routekaart die bedrijven in staat stelt om hun middelen efficiënt te beheren, de klanttevredenheid te verhogen, de kosten te verlagen en de algehele bedrijfsprestaties te verbeteren. In een S&OP breng je het salesplan, voorraadplan en productieplan allemaal samen. Hierbij worden risico’s, maar vooral kansen bepaald en hoe je die het beste kan benutten.
Plan vol prognoses en gegevens
Een voorbeeld: stel je runt een retailbedrijf in een sector met een seizoensgebonden vraag, zoals de verkoop van kleding. Als je het hele jaar door ruimte van de winkel gebruikt voor de verkoop van wintertruien, dan is dat niet efficiënt. Je zou die ruimte goed kunnen benutten voor T-shirts. De vraag naar seizoensgebonden kleding is immers een feit. Bovendien laat je inkomsten liggen door niet met de seizoensvraag mee te gaan. De balans tussen verkoop en uitvoering klopt niet en er blijven kansen onbenut. Met een goed S&OP plan worden er prognoses, kansen, marktanalyses en historische verkoopgegevens samengebracht, zodat je precies weet welke producten er goed verkopen, wanneer je moet gaan produceren voor het nieuwe seizoen om aan de vraag te voldoen en natuurlijk, wat er op dat moment in de mode zal zijn. Met als resultaat een betere voorraadplanning, waardoor het bedrijf overbodige voorraden kan verminderen en tegelijkertijd de beschikbaarheid van populaire artikelen kan waarborgen. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en optimalisatie van operationele kosten.
Voordelen van een S&OP plan
Met een S&OP plan kun je nauwkeurige prognoses maken op basis van gegevens uit het verleden en de verwachtingen van de toekomst. Door de verkoop- en operationele gegevens met elkaar te integreren, kan je bedrijf een realistischer beeld krijgen van de vraag naar je geboden producten of diensten. Een ander voordeel van S&OP is de optimalisatie van bedrijfsmiddelen. Door verkoopprognoses met de operationele capaciteiten op elkaar af te stemmen, kun je arbeid, machines en andere bedrijfsmiddelen effectiever inzetten. Hierdoor wordt verspilling geminimaliseerd en haal je het maximale uit een efficiënte bedrijfsvoering. Bovendien draagt S&OP bij aan een betere communicatie en samenwerking binnen een organisatie. Door verschillende afdelingen zoals verkoop, productie, inkoop en financiën op één lijn te brengen, verbetert S&OP de samenwerking tussen teams. Dit resulteert in een gedeeld begrip van doelstellingen en prioriteiten, waardoor je als organisatie samen naar het gemeenschappelijke doel kan toewerken.
Blik van buitenaf
Wanneer je helemaal in je eigen bedrijfsvoering zit, is het soms lastig om jezelf los te maken van het bedrijf om data te analyseren en prognoses, bijvoorbeeld op basis van toekomstige trends en vraagpatronen, op te stellen. Je zit er immers middenin. Een frisse blik van Goedemensen van buitenaf kan je daarom een boost geven, dankzij expertise en kennis van de markt. Een professional van buiten ziet eerder waar er nog kansen liggen door gegevens van het verleden te combineren met de trends die er aan gaan komen. Hierdoor worden je kansen op de markt aanzienlijk vergroot.
Regelmatig bijstellen
Een goed S&OP plan wordt geregeld bijgesteld, aangescherpt en zonodig aangepast. Dat is niet zo vreemd, want in de toekomst kijken is niet eenvoudig aangezien er veel factoren zijn die kunnen veranderen. Daarom komen de S&OP professionals geregeld weer samen om zo plannen bij te stellen. Door bovenop de veranderingen in de markt te blijven zitten, speel je met je bedrijf veel gemakkelijker en sneller in op verschuivingen in vraag of onverwachte gebeurtenissen in de wereld. Met behulp van slimme verkooptechnieken haal je uiteraard alles uit je bedrijf.
Pak je kansen
Met een S&OP plan wordt je bedrijf geholpen bij het identificeren van kansen voor groei en verbetering. Door middel van gegevensanalyse en forecasting ontdek je nieuwe trends en marktkansen, waarop bedrijfsstrategieën kunnen worden aangepast. Dit stelt je in staat om concurrentievoordeel te behalen en groei te realiseren in een dynamische marktomgeving. En dat leidt weer tot een grotere klanttevredenheid en loyaliteit.
Doe er je voordeel mee
Sales & Operations Planning biedt aanzienlijke voordelen voor ieder bedrijf, hoe klein of groot. Dankzij een duidelijk, flexibel aan te passen plan, word je in staat gesteld om veel efficiënter te opereren, kosten te verlagen, beter te plannen, groeikansen te identificeren en uiteindelijk een concurrentievoordeel te behalen op een markt waar vaak veel concurrentie te vinden is. Omarm S&OP en leg een solide basis voor duurzaam succes in een steeds veranderende zakelijke omgeving.