Nu het klimaat aan het veranderen is en de aarde steeds verder opwarmt, kiezen bedrijven er in toenemende mate voor om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Duurzaam ondernemen maakt onderdeel uit van maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel afgekort tot MVO. Met een duurzame bedrijfsvoering kan je niet alleen kosten besparen, het is eveneens goed voor je imago en kan dus op een positieve manier bijdragen aan het succes van je bedrijf. Hieronder volgen tips waarmee ook jij jouw bedrijfsvoering kan verduurzamen.

Inhoudsopgave

Bij duurzaam ondernemen tracht men een balans vinden tussen de volgende drie P’s: planet (de aarde), people (je werknemers) en profit (de winstgevendheid van je onderneming). Maar hoe begin je?

Alle kleine beetjes helpen

Je hoeft het niet meteen groots aan te pakken om een duurzame stap in de juiste richting te maken. Denk eens na over welke onderwerpen van de bedrijfsvoering voor je belangrijk zijn en waar je wellicht enkele duurzame aanpassingen in aan kunt brengen. Bijvoorbeeld het vervoer. Stimuleer het reizen met het openbaar vervoer of het gebruik van elektrische auto’s onder jouw medewerkers. Ook kan je ervoor kiezen om je medewerkers meer thuis te laten werken, indien jouw situatie dit mogelijk maakt natuurlijk.

Bovengenoemde elektrische auto’s kunnen rijden op energie dat opgewekt is uit fossiele brandstoffen. Hierdoor zijn elektrische auto’s uiteindelijk toch minder duurzaam dan je zou denken. En dat wil je natuurlijk niet! Kies daarom voor duurzame energie, ook wel hernieuwbare energie genoemd. Dit is energie afkomstig uit natuurlijke bronnen, zoals zonne-, wind- en waterstofenergie.

Verduurzaming van de productieketen

Ook op het gebied van inkoop en productie kan je het verschil maken. Let bij het inkopen niet alleen op de kwaliteit en de prijs maar ook op de invloed van het product op het milieu en de sociale aspecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het productieproces en of daar kinderarbeid bij gemoeid is. Duurzame productie kan door te kiezen voor circulair ondernemen. Hierbij ga je slimmer om met grondstoffen en materialen zodat deze deels of geheel hergebruikt kunnen worden. En ook door afval op de juiste manier te scheiden, kan een groot deel hiervan gerecycled worden.

En wat dacht je van de verpakkingen waarin je jouw producten verzendt? Tot voor kort werden verpakkingen voornamelijk van plastic gemaakt. Een veel duurzamer alternatief is papier of karton. Gelukkig is de keuze op dit gebied tegenwoordig ontzettend uitgebreid en staan de ontwikkelingen zeker niet stil.

Duurzame verpakkingen bij Rotimshop.nl

Rotim verpakkingen is dé specialist op het gebied van duurzame verpakkingen. Je kan hier onder andere terecht voor katoenen tassen, kartonnen verzendverpakkingen, bedrukt of onbedrukt. Ook voor verpakkings- en winkelmateriaal ben je hier aan het juiste adres. Neem snel eens een kijkje op de website van Rotim verpakkingen!



Gerelateerd lezen:
Wat is een raad van commissarissen?

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een bedrijfspand verbouwen vraagt om een goede planning en…
Het optimaliseren van kosten en tijd zijn fundamentele aspecten voor ondernemers die streven naar operationeel voordeel en duurzame vooruitgang. In een…
Als je wilt stoppen met je bedrijf dan is dat vaak een emotionele stap. Jaren heb je er je ziel en zaligheid in gelegd en nu komt daar een eind aan….
In de digitale marketingwereld is het de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden om te investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO) als onderdeel…
Zichtbaar en vindbaar zijn in Google is het belangrijkste voor het succes van je website of webshop. Waarom? Omdat 95 procent van de mensen die op zoek…
Ondernemen op basis van onderbuikgevoel, intuïtie of ervaring is tegenwoordig geen optie meer. De concurrentie is namelijk enorm toegenomen dankzij…