1,2% van de Europese wagenparken zijn elektrisch
Het aantal elektrische automodellen is de laatste jaren explosief gestegen, net als de berichtgeving over het elektrisch rijden en het feit dat dit dé toekomst van mobiliteit genoemd wordt. Uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Assocation (kortweg ACEA) blijkt dat het allemaal nog net niet zo lekker vlot, want in 2022 was slechts 1,2% van het wagenpark binnen de Europese Unie elektrisch. Grootaandeelhouder binnen het Europees wagenpark is de benzinemotor met bijna 51%, op de voet gevolgd door de 40% van de dieselmotoren.
Dat zijn verrassende cijfers, zeker wanneer je een beetje op de hoogte bent over de enorme toename aan snellaadstations door heel Europa. Feit is echter dat de faciliteiten voor moeten blijven lopen op het aantal elektrische auto’s om een verdere toename van het elektrisch rijden mogelijk te maken.
Maar daar zit Noorwegen dan weer niet bij
We moeten een scherpe kanttekening maken bij de ACEA-cijfers die aantonen dat het Europees wagenpark met 1,2% verre van elektrisch is. De cijfers hebben namelijk uitsluitend betrekking op de Europese Unie en hét land met de meeste stekkerauto’s valt daar niet onder. In Noorwegen was al in 2022 bijna 21% van alle personenauto’s elektrisch en dit is het afgelopen jaar sterk verder gestegen. Ter vergelijking: de top 3 van landen met het grootste elektrische wagenpark (respectievelijk Denemarken, Zweden en Nederland) zaten allemaal rond de 4%.
Nederland heeft een bijzonder oud wagenpark
Uit de cijfers van de ACEA bleek tevens dat Nederland een bijzonder oud wagenpark heeft, met een gemiddelde leeftijd van 11,7 jaar. Geen van de omliggende landen heeft een hoger gemiddelde dan Nederland. Zo heeft België een gemiddelde van 9,8 jaar en Duitsland 10 jaar. Het zijn vooral de landen in Oost-Europa die we moeten gebruiken voor de vergelijking om er goed vanaf te komen. Zo scoort Roemenië een gemiddelde van 15 jaar en is de gemiddelde auto in Estland bijna 17 jaar oud. Griekenland heeft het hoogste gemiddelde met bijna 17,5 jaar.
Toch is dat oude wagenpark een beetje vertekend, zeker wanneer we kijken naar de zakelijke wagenparken. Het aandeel van de elektrische auto’s is op de zakelijke markt namelijk van 15% naar 31% gestegen vorig jaar, waarmee het zakelijke wagenpark een enorme aanjager is van het elektrisch rijden in Nederland. Het marktaandeel van de elektrische auto op de volledige automarkt is namelijk ‘slechts’ 3,7% in Nederland.
De verwachting voor de zakelijke markt: verdere toename van elektrische auto’s
Eerder schreven we al over de vele voordelen rond de zakelijke aanschaf van een elektrische auto, die langzaam maar zeker steeds verder afgebouwd worden. Dit zal ervoor zorgen dat het aantal zakelijke EV-rijders de komende maanden nog sterk toe zal nemen, omdat de ondernemers graag willen kunnen profiteren van de voordelen zoals SEBA-regeling, waarmee je maximaal € 5.000 aan subsidie kunt krijgen. Het gaat hierbij om een percentage van de aanschafprijs, waarbij kleinere ondernemingen meer subsidie ontvangen dan grote bedrijven.
De regel dat zakelijke gebruikers vanaf 2025 uitsluitend nog volledig elektrische auto’s mogen leasen, is overigens uitgesteld door de Nederlandse overheid. Het plan van Vivianne Heijnen bleek niet wenselijk of haalbaar, wat betekent dat de zakelijker leaserijder nog gewoon zelf mag bepalen of er gekozen wordt voor een auto met elektro- of toch verbrandingsmotor. Het schrappen van de plannen heeft onder andere te maken met de beperkte actieradius van (veel) elektrische auto’s, uitdagingen op het gebied van laden en de beschikbaarheid van de elektrische auto’s zelf, omdat er nog altijd leveringsproblemen zijn.
Uit cijfers van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland blijkt nog iets opvallends
De overheid heeft een flinke pot (bijna 100 miljoen euro) gevuld en dat geld wordt als subsidie verstrekt aan mensen die een elektrische auto kopen. Uit cijfers van 2023 bleek dat het gedeelte voor de tweedehands elektrische auto’s veel sneller opgeraakt is dan de subsidies voor nieuwe modellen. De verwachting is dat de subsidiepotten (SEPP-subsidiebudget) na 2024 zullen verdwijnen.
De aantrekkingskracht van de gebruikte elektrische auto’s komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Het zakelijke wagenpark is vanaf het eerste moment al aanjager geweest van het elektrisch rijden en nu veel modellen uit de lease komen, komen deze weer in de verkoop. Aangezien het vaak gaat om dealeronderhouden elektrische auto’s, zijn dit populaire modellen die aanzienlijk goedkoper zijn dan de nieuwe elektrische auto’s.
Heb je zelf een tweedehands elektrische auto op het oog en heeft deze ruitschade die dermate ernstig is dat de voorruit vervangen moet worden, kijk dan eerst bij Autoglas Concurrent. Hier vind je kwalitatieve, goedkope autoruiten die zelfs inclusief ruitvervanging geleverd kunnen worden.
De verwachting is dat dit beeld de komende jaren hetzelfde blijft. Elektrische auto’s die uit de lease komen, komen terecht op de tweedehandsmarkt en zakelijke EV-rijders zullen kiezen voor nieuwere elektrische auto’s om te leasen, zeker wanneer dit een grotere actieradius en hogere laadsnelheid betekent, waarmee het gemak van het elektrisch wagenpark voor de ondernemer aanzienlijk vergroot wordt.