Inhoudsopgave
SEO of SEA?
Twee begrippen die nogal eens door elkaar worden gehaald zijn SEO en SEA. Dit is ook logisch, want met beide wordt geprobeerd hetzelfde resultaat te bereiken. Namelijk, een optimale vindbaarheid online van de website en webshop. Het verschil zit ‘m erin dat het bij SEA gaat om betaalde, advertentie content. En bij SEO juist om acties waarvoor je primair niet betaalt, maar wel (organisch) resultaat bieden.
SEO vraagt echter meer tijd om effect te hebben, maar geeft daarentegen ook weer een duurzamer resultaat. Wanneer je op zakelijk gebied resultaat wilt boeken op het gebied van SEO, is het aan te raden iemand in dienst te nemen die dit primair tot zijn takenpakket kan rekenen. Mocht je een klein bedrijf hebben, dan is het ook mogelijk om echt resultaat te behalen door een professional in te huren. Ben je gevestigd in Brabant? Dan kun je bijvoorbeeld een online marketing bureau uit Eindhoven inschakelen. Het fijne is dat het niet uitmaakt waar dit bedrijf fysiek zit, online ben je overal binnen een fractie van een seconde.
Wat te doen voor SEO als zakelijke website?
Naast dat je voor groots resultaat je SEO-strategie het beste door een professional kunt laten bepalen, zijn er ook acties die je zelf ondertussen kunt nemen of vragen aan je medewerkers om scherp op te zijn. Het bijhouden van een periodieke blog op je site -vol met relevante zoekwoorden voor jouw niche- is hier een voorbeeld van. Laat iedere week een andere werknemer een inhoudelijk sterke blog schrijven, dit zal op lange termijn het resultaat bevorderen. Ook het koppelen van je social media-accounts aan je website levert een betere vindbaarheid op. Zorg er dan wel weer voor dat deze accounts een beetje actief worden onderhouden. Ook het verwerken van nieuwe plug-ins op je site en je content af en toe (zinnig) vernieuwen zorgt voor beter resultaat. Die laatste twee zijn dan wel weer zaken die je beter door een ervaren SEO-marketeer kunt laten doen.
Het resultaat?
Uiteindelijk blijft het zelfs voor de meest ervaren marketeer gedeeltelijk gissen wat nu echt 100% werkt. Dit komt doordat Google de kaarten tegen de borst houdt, niemand weet precies wat het Google algoritme écht inhoudt. Inmiddels is door veel ervaring duidelijk welke acties wel van invloed zijn en welke iets minder, maar echt een lijstje met de top 10 van beste SEO-acties gaat Google zelf niet uitgeven. Het resultaat van je SEO kan dan door de jaren heen ook fluctueren van zeer goed tot weer wat minder goed.
Kortom, goede zichtbaarheid en vindbaarheid door middel van SEO vraagt de nodige tijd, inzet en geduld. Ook op zakelijk gebied. Dat je toch weer even tijdelijk wegzakt in de resultaten, dat is heel goed mogelijk. Laat het je er echter niet van weerhouden er veel tijd aan te besteden, dit hoef je niet zelf te doen. Huur een expert in die precies weet wat hij of zij doet, dan weet je zeker dat je het optimale eruit haalt. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat jouw online business gevonden gaat worden!