Inhoudsopgave
Schakel bijvoorbeeld een online marketing bureau Rotterdam in om je hierbij te adviseren en ondersteunen. Maar laten we eerst eens bekijken wat er bij online marketing allemaal komt kijken.
Bekijk welke methode je gaat gebruiken
Als jij je eerste stappen op het gebied van online marketing zet, dan zal het je misschien even gaan duizelen. Er zijn namelijk zeer veel manieren om je bedrijf online onder de aandacht te brengen. Dat kan iets eenvoudigs zijn als een website of een Facebook-pagina, maar je kunt het ook een stuk uitgebreider maken. Bekijk wat jouw wensen zijn, wat je beschikbare budget is en wat je doelstellingen zijn. Aan de hand hiervan kun je dan kiezen welke methode of methodes je kunt gaan gebruiken.
Wie is je doelgroep eigenlijk?
Het is hierbij ook belangrijk om in kaart te brengen wie je doelgroep is. Stel dat jij jezelf met je producten of diensten richt op een jong publiek, dan is Facebook of e-mailmarketing waarschijnlijk niet de beste methode. Een oudere doelgroep zal dan weer minder hebben met advertenties op TikTok of Snapchat. Hiervoor moet je zo duidelijk mogelijk weten wie jouw doelgroep is welke interesses zij hebben. Het is zonde om tijd en geld te steken in een campagne die zijn doelgroep niet bereikt.
Wat is het doel van je campagne?
Je hebt je doelgroep nu in beeld, maar wat is eigenlijk het doel van je campagne? Wil jij meer klanten werven, heb je een product dat je onder de aandacht wil brengen of wil je simpelweg dat meer mensen je bedrijf leren kennen? Aan de hand van deze doelen zou je dan bijvoorbeeld eens wat verschillende advertentiemethodes kunnen proberen. Als jij wil dat meer mensen je product gaan kopen, dan kun je hier bijvoorbeeld voor adverteren via Google Ads. Als dan blijkt dat je hier weinig effect mee bereikt, dan is het beter om een andere methode te gebruiken. Ben je vooral uit op bekendheid, dan is social media hier een goede methode voor, die niet eens veel hoeft te kosten.
Heb je eigenlijk wel een goede website?
Het is heel belangrijk om een goede website klaar te hebben staan. Op jouw website heb je zelf de controle. Jij bepaalt wat hier komt te staan, wat bezoekers te zien krijgen en welke acties ze op je website kunnen ondernemen. Bezoekers krijgen de informatie over jouw bedrijf die ze nodig hebben en kunnen vanaf je website direct je product bestellen of je dienst inhuren. Over het algemeen is het ook zo dat posts op social media linken naar je website, maar dan moet je wel een goede website klaar hebben staan. Het is vrij eenvoudig om met een handige webtool een functionele website te maken. Maak ook hier van tevoren een plan over wat er op de website moet komen te staan.
Schakel een online marketingbureau in
Als het je allemaal een beetje begint te duizelen, dan is het goed om een online marketingbureau in te schakelen. Hier werken experts die vaak al voor meerdere klanten een goed plan hebben opgezet. Zij kunnen je helpen met het opstellen van een goed marketingplan, maar ook met de uitvoering hiervan. Zo weet jij straks zeker dat jouw boodschap goed onder de aandacht komt.