In de wervelende wereld van marketing sta je als bedrijf elke dag opnieuw voor uitdagingen die net zo dynamisch zijn als de markt zelf. In deze inleiding ontvouwen we de essentiële stappen die jouw marketingteam kan zetten om niet enkel mee te surfen op de golven van de laatste trends, maar om zelf de golven te creëren waar de hele industrie door wordt meegevoerd.

Inhoudsopgave

Besteed bepaalde taken uit aan andere bedrijven

Het eerste wat je aanraden om te doen wanneer je als marketing bedrijf grote stappen wil zetten, is om bepaalde taken uit te besteden aan andere bedrijven. Denk dan bijvoorbeeld aan een externe copywriter voor het schrijven van overtuigende teksten, een grafisch designer voor het maken van aantrekkelijke visuals of een videoproductiebedrijf voor professionele video content. Het is tevens slim om bijvoorbeeld aan linkbuilding uitbesteden te doen wanneer dit een gebied is waar je nog niet veel ervaring mee hebt. Op deze manier maak je efficiënt gebruik van de expertise en kwaliteiten van andere bedrijven.

Focus je op je kern specialiteit

Als je dan toch bezig bent je marketingstrategie op te krikken, vergeet dan niet om jouw unieke kracht als speerpunt naar voren te schuiven. Wees trots op wat jou onderscheidt van de rest en zet dát in de schijnwerpers. Dit is de tijd om goed na te denken: waar blinken wij echt in uit? Is het die persoonlijke touch die jullie aan de klantrelaties geven? Of is het die ene campagne die viral ging en waar iedereen het nog steeds over heeft? Zet in op deze krachten en maak het de kern van je marketinguitingen.

Vind de beste werknemers

Het vinden van de juiste werknemers is cruciaal; zij zijn immers het kloppende hart van je organisatie. Je wilt mensen die niet alleen de benodigde vaardigheden bezitten, maar die ook echt passen bij de cultuur en visie van je bedrijf. Zorg dus voor een doordachte wervingsstrategie. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van sociale media voor het vinden van nieuw talent of het organiseren van netwerkevenementen.

Opereer in een niche

Het kiezen van een niche waarin je opereert maakt echt het verschil. Als je jezelf positioneert als dé expert in een specifiek vakgebied, trek je niet alleen de juiste klanten aan, maar word je ook sneller herkend door de markt. Weet je nog niet precies wat jouw niche zou is? Geen stress! Begin met het in kaart brengen van waar jouw passie en kennis elkaar kruisen.

Stel concrete doelen

Zonder duidelijke doelen is het navigeren van de bedrijfswereld gelijk aan varen zonder kompas. Wat wil je dit jaar bereiken? Wil je de omzet met 20% verhogen? Of misschien is je doel wel om jouw klantenservice naar een hoger niveau te tillen? Wat het ook is, schrijf het op en maak het meetbaar.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
In een tijdperk waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om na te denken over de impact van onze dagelijkse keuzes op het…
De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan, zo blijkt uit een recent gepubliceerde laatste scan van uitkeringsinstantie UWV. Hoewel het aantal openstaande…
Sta jij als ondernemer weleens stil bij hoe de facilitaire werkzaamheden in je bedrijf zijn geregeld? Van het essentiële koffiemoment tot de…
Het nieuwe jaar staat voor de deur, en dat is de perfecte gelegenheid voor een frisse start. Begin het jaar met het onderhouden en aangaan van…
Sporten en beweging zijn ontzettend belangrijk. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van je personeel. Als werkgever heb je een…
Ben je als ondernemer eigenlijk aansprakelijk voor immateriële schade? Het is een onderwerp dat vaak over het hoofd wordt gezien. Dit komt niet alleen…