Werven van personeel anno 2024
Elke ondernemer weet: jouw team is de sleutel tot succes. Enthousiaste en goede medewerkers maken klanten blij, en dat merk je aan de omzet. Dit is geen geheim – talloze studies bevestigen het. Maar goed personeel vinden is in deze krappe arbeidsmarkt erg lastig.
Er zijn meer banen dan werkzoekenden en het ziet ernaar uit dat dit voorlopig niet verandert. Een vacature online gooien en wachten op de perfecte match? Die aanpak werkt niet meer. Je zult als werkgever op zoek moeten naar een creatieve manier om nieuw personeel naar je toe te trekken.
Tip 1: werk aan je employer branding
Een belangrijke vraag in de zoektocht naar geschikte kandidaten is hoe potentiële werknemers jouw bedrijf zien. Je wilt eigenlijk dat nieuwe mensen jou vinden (bijvoorbeeld via open sollicitaties), zodat je niet zelf naar de kandidaat op zoek hoeft te gaan. Dat doe je door je merk goed in de markt te zetten. Dat noem je ook wel employer branding.
Draag positieve waarden uit met sterke storytelling en zorg voor een goede werksfeer en blije werknemers. Denk bij dat laatste ook zeker aan secundaire arbeidsvoorwaarden en leuke extra’s die je je personeel biedt.
Andersom werkt dat ook. Goed personeel wil je behouden, dus moet je ervoor zorgen dat het zelf wil blijven. Houd je werknemers blij, want blije werknemers dragen een positief imago uit. Dat zorgt er weer voor dat mensen je bedrijf leren kennen en bij je willen werken.
Tip 2: vind goede kandidaten dichtbij huis
Zet een vacature eerst uit bij je huidige werknemers – als je die hebt natuurlijk. Bijvoorbeeld via intranet, e-mail of gewoon mondeling. Interne selectie werkt vaak erg goed.
Plaats vacatures op de vacaturepagina van je eigen website. Zo kunnen ze makkelijk gevonden worden via zoekmachines en door mensen die bewust op zoek zijn naar een baan bij jouw bedrijf.
Laat je medewerkers je openstaande vacatures met hun netwerk delen (dit noem je ook wel referral recruitment). Het kan helpen om hier een beloning aan te koppelen, zoals vindersloon.
Tip 3: personeel werven via social media
Social media is een goede manier om vacatures onder de aandacht te brengen bij mensen die interesse hebben in je bedrijf of merk (of via via met je gelinkt zijn). LinkedIn is een populair medium om nieuwe werknemers aan te trekken.
Tip: wees niet bang om (extra) te betalen om je vacature onder de aandacht te brengen op social kanalen.
Tip 4: kies de juiste vacaturebank
Via vacaturebanken kun je een groot aantal potentiële werknemers bereiken. Wie weet haal je een goede kandidaat binnen die zelf nog niet aan jouw bedrijf heeft gedacht.
Naast algemene vacaturebanken bestaan er ook niche vacaturesites. Die zijn gespecialiseerd in bepaalde segmenten, zoals ICT, de horeca of de bouw. Afhankelijk van je branche en het soort personeel dat je zoekt, is dit het overwegen waard.
Tip 5: denk ook aan offline personeel werven
Omdat tegenwoordig veel online gebeurt, val je offline extra op met leuke acties. Dat is extra belangrijk in een krappe arbeidsmarkt. Er zijn talloze originele manieren waarop je goed personeel kunt werven.
Worden er netwerkbijeenkomsten in je branche georganiseerd? Wees erbij. Misschien loopt de juiste kandidaat daar rond. Als je bedrijf redelijk groot is, kan het aantrekkelijk zijn om aanwezig te zijn op banenmarkten. Zoek je studenten? Dan kun je werven op feesten of festivals.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Tip 6: denk op een andere manier over personeel werven
De krapte op de arbeidsmarkt zorgt soms voor flinke hoofdbrekens bij werkgevers. Realiseer je dat ook starters een luxepositie hebben en daar ook naar durven te (onder)handelen.
Als ondernemer moet je daarom wellicht anders gaan denken over het werven van personeel. En dat gebeurt ook al. Volgens onderzoek van het UWV past zo’n 70 procent van de werkgevers de criteria aan en neemt mensen aan die niet precies voldoen aan het oorspronkelijke profiel.
Tip 7: zorg voor een perfecte sollicitatieprocedure
Personeel vinden lukt beter met een vlekkeloze sollicitatieprocedure. Van goed functieprofiel tot een doordachte onboarding – elke stap helpt.
Tip: nodig potentieel personeel snel uit voor een sollicitatiegesprek. Bij personeel zoeken komen sollicitatiegesprekken kijken. Om goede werknemers aan te trekken, moet je in een krappe arbeidsmarkt niet te lang wachten. Voor je het weet zijn ze weg. Vertel wat de baan inhoudt en wat de waarden van je bedrijf precies zijn en vraag sollicitanten wat zij belangrijk vinden en van je verwachten.
Tip 8: Hulp nodig bij werven van personeel? Schakel een expert in
Schroom niet om een expert op het gebied van recruitment in te schakelen om voor jou personeel te werven. Maak gebruik van de vaardigheden en ervaring die deze persoon heeft opgedaan. Dit kost je misschien iets meer geld, maar scheelt je ook een hoop tijd en zorgen.