Bent u een onbetaalde factuur tegengekomen en vraagt u zich af of u nog een aanmaning kunt sturen? Vaak kan dat nog wel, maar er zit wel verschil tussen zakelijke klanten en consumenten.

Inhoudsopgave

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Een professionele boekhouder biedt uitkomst. Door jouw administratie uit te besteden aan een boekhoudkantoor, zijn je cijfers altijd up-to-date en worden je aangifte correct en op tijd ingediend. Vergelijk boekhouders uit de buurt >>

Vraag aan De Zaak Advies:

“Ik ben met mijn administratie bezig en ik vind een factuur van drie jaar geleden die nog niet is betaald. Kan ik hiervoor alsnog een aanmaning sturen? Het gaat om een zakelijke klant.”

Martijn CroonAdvies van Martijn Croon, adviseur bij De Zaak
“Ja, u kunt nog aanmanen. De verjaringstermijn voor een vordering is vijf jaar bij zakelijke klanten.

“Deze periode begint op de dag dat de vordering opeisbaar is. Dat wil zeggen: na de betalingstermijn. Dus meestal 14 of 30 dagen na de factuurdatum. Als er geen betalingstermijn is afgesproken geldt de wettelijke termijn van 30 dagen.

“Als de verjaringstermijn al voorbij zou zijn, kunt u betaling van de vordering niet meer afdwingen. Het is wel handig om eerst even contact op te nemen met de klant om de situatie te bespreken.

“Let op! Als het hier om een consumentenkoop gaat, geldt er een verjaringstermijn van twee jaar.”

Meer informatie over facturen:

Zo ziet een goede (elektronische) factuur eruit »

Factuur per e-mail ook rechtsgeldig »

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Op zoek naar professionele hulp voor je administratie en boekhouding? Vergelijk boekhouders uit de buurt >> 

Lees ook…
De jaarrekening is onderdeel van je jaarverslag. In welke gevallen moet je een jaarrekening opstellen? En hoe doe je dat? Bekijk de eisen en regels…
Wat is een service level agreement (sla)? En waarom is het belangrijk voor ondernemers? Wil je als ondernemer de kwaliteit van je dienstverlening…
Voor veel ondernemers is de jaarafsluiting een behoorlijk stressvolle activiteit. Alles moet kloppen: de administratie, kosten en de btw-aangifte. Een…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
Het urencriterium is de sleutel tot veel fiscale voordelen voor ondernemers. Begrijp jij de fijne kneepjes van deze regeling? In dit artikel duiken we…
Bij internationaal zakendoen buiten de eurozone kun je te maken krijgen met schommelingen tussen verschillende valuta’s. Deze…