Categorieën

Iedereen die goederen of diensten levert, heeft algemene voorwaarden nodig. Maar wanneer zijn 'de kleine lettertjes' geldig en waar moeten ze gedeponeerd worden? In deze checklist staan de belangrijkste feiten.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wat staat erin?

Welke voorwaarden je hanteert, hangt sterk af van het soort onderneming en branche en welke klanten je bedient. Een aantal punten hoort in alle algemene voorwaarden thuis:
  • betalingsvoorwaarden; hoe kunnen klanten betalen, wat is de betalingstermijn en wat gebeurt er bij wanbetaling?
  • leveringsvoorwaarden; wat is de garantietermijn en hoe zit het met aansprakelijkheid of levertijden?
  • inkoopvoorwaarden; aan welke afleveringseisen moeten goederen voldoen en wanneer zullen de goederen geleverd worden?

Drie soorten voorwaarden

Er bestaan grofweg drie soorten voorwaarden: voor diensten, voor consumentenproducten en voor niet-consumentenproducten. Je kunt deze modellen gebruiken om je eigen algemene voorwaarden op te stellen. Het is aan te raden dit te overleggen met uw juridsch adviseur. Overigens beschikken brancheverenigingen ook over modellen die ‘standaard’ gebruikt kunnen worden.

Consumenten of diensten?

Het maakt veel verschil of je algemene voorwaarden betrekking hebben op levering aan consumenten of aan bedrijven. Consumenten worden namelijk veel beter beschermd, omdat er van ondernemers wordt verwacht dat zij meer verstand hebben van overeenkomsten en over handel drijven. Voor consumenten bestaat daarom een hele reeks wettelijke regels die hen moet beschermen.

Wanneer zijn ze geldig? 

Bij elk contract hanteer je tal van voorwaarden. Deze zijn pas geldig wanneer je aan een aantal eisen voldoet. Zo moeten jouw voorwaarden op schrift staan en mogen ze geen kern van de prestaties (prijs of hoeveelheid) bevatten. Daarnaast heb je een informatieplicht en mogen ze niet ‘onredelijk bezwarend’ zijn.

Wel of niet deponeren?

Het deponeren van algemene voorwaarden is niet verplicht, maar wel handig. Je kunt bijvoorbeeld altijd bewijzen welke tekst op het moment van het sluiten van een overeenkomst geldig was. Je kunt je algemene voorwaarden deponeren bij de Kamer van Koophandel of de rechtbank. Het nummer dat je toegewezen krijgt, vermeldt je op je zakelijke correspondentie, zoals briefpapier, offertes en facturen. Als je gebruik maakt van de algemene voorwaarden van je branchevereniging, hoef je de voorwaarden niet zelf te deponeren.

Gratis deponeren 

Voorheen kon je voor het deponeren van je algemene voorwaarden alleen terecht bij de Kamer van Koophandel of de Rechtbank, en dan nog tegen betaling ook. Bij Voorwaarden.net kun je de voorwaarden niet alleen gratis vastleggen, maar ook het inzien of wijzigen van de voorwaarden is kosteloos.

Overeenkomsten via internet 

Heb je een bedrijfswebsite? Plaats de voorwaarden dan op een prominente plek op de site, het liefst op elke pagina. Kunnen jouw klanten ook via de site bestellingen plaatsen? Dan is het belangrijk dat ze vóór het sluiten van de transactie over je voorwaarden kunnen beschikken, bijvoorbeeld door middel van een pop-up. Let op: hier gelden specifieke regels voor. Klanten moeten de algemene voorwaarden ook kunnen opslaan.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Compliance is geen modewoord, maar een noodzaak om je bedrijf aan te passen aan het groeiende web aan nationale en internationale wet- en regelgeving….
Je moet een onderscheid maken tussen officiële feestdagen en verplichte vrije dagen. Een officiële feestdag is namelijk niet per definitie een…
Zonder toestemming klantgegevens opslaan, gebruiken of delen? Die tijden zijn voorbij sinds de inwerkingtreding van de Algemene Verordening…
Ben je wel eens onverwacht getrakteerd op een parkeerboete tijdens het laden en lossen? Die frustratie kennen veel ondernemers. Maar wanneer is…
70 procent van de ondernemers heeft in de afgelopen vijf jaar te maken gehad met diefstal door medewerkers. En 1 op de 3 Nederlandse organisatie kreeg…
Een CE-markering is meer dan een paar letters op een product. Met dit symbool laat je als ondernemer zien dat je product voldoet aan de EU-wetgeving op…