Deze vraag werd voorgelegd aan De Zaak Advies
“Mijn website en webwinkel zijn al een tijdje uit de lucht. Mijn webbouwer heeft geen back-up gemaakt. Na een crash gaat het zeker vier weken duren voordat alles weer werkt. Ik werk al vier jaar met deze webbouwer samen, maar hierover is niks op papier gezet. In zijn algemene voorwaarden staat dat hij op geen enkele manier aansprakelijk is bij schade. Moet ik mij hier zomaar bij neerleggen?”
Antwoord van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak Advies
“Nee, dit hoef je zeker niet zomaar te accepteren. ‘Helemaal nergens voor aansprakelijk’, dat kan natuurlijk niet. Stel de webbouwer schriftelijk – met een aangetekende brief! – in gebreke wegens wanprestatie en claim de directe schade en de gevolgschade.”
“De kosten die worden gemaakt om de website en webwinkel weer werkend te krijgen, vormen de directe schade. Maak de webbouwer duidelijk dat hij daarvoor opdraait. Als hij weigert om de schade te herstellen, kun je aangeven dat je daarvoor iemand anders in de arm neemt en dat hij daarvoor de rekening ontvangt.
Weigert de webbouwer die te betalen, dan maak je de gang naar de rechter. Claim ook de gevolgschade. Dat is het omzetverlies dat je lijdt omdat de webwinkel niet te bereiken is.”
Algemene voorwaarden niet van toepassing
“De webbouwer kan zich niet beroepen op zijn algemene voorwaarden, want die zijn kennelijk niet ter hand gesteld. Een leverancier van producten en diensten moet zijn algemene voorwaarden ter hand stellen aan een afnemer. Als dat niet is gebeurd, zijn ze ook niet van toepassing.”
Lees ook: “Is een verwijzing naar de algemene voorwaarden op mijn website voldoende?”
Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.
Stuur een mail naar: support@dezaak.nl! Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn » |
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv