Overweeg je om je onderneming uit te breiden naar het buitenland? Internationaal zakendoen biedt mooie kansen, maar het brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Om een succes te maken van je internationale avontuur, heb je een goede voorbereiding nodig. Er zijn een aantal valkuilen die je moet zien te voorkomen wanneer je je bedrijf gaat uitbreiden naar het buitenland. Hieronder zetten we de grootste valkuilen van internationaal zakendoen voor je op een rij!

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Onvoldoende onderzoek doen

Een van de grootste valkuilen bij internationaal zakendoen is onvoldoende onderzoek uitvoeren van tevoren. Een uitgebreid marktonderzoek is essentieel voordat je je bedrijf gaat uitbreiden naar het buitenland. Doe je geen of onvoldoende research, dan kom je sneller voor onverwachte verrassingen te staan. Een onderzoek helpt je er namelijk bij om meer informatie te achterhalen over de vraag, concurrentie en potentiële risico’s. Dat is essentiële informatie om een succes te maken van je internationale avontuur.

Geen lokale mensen inschakelen

Een andere, veelvoorkomende valkuil is het niet inschakelen van lokale mensen. Lokale kennis en ervaring kan van groot belang zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Mensen die in het betreffende land wonen en werken, hebben waardevolle inzichten die jou kunnen helpen met het behalen van je doelen. Zorg ervoor dat je daarom een aantal medewerkers hebt die bekend zijn in het land. Heb je goede salesmensen nodig in jouw team? Schakel dan een specialist in internationale recruitment in om je op weg te helpen. 

Culturele verschillen negeren

Culturele verschillen kunnen ook een obstakel zijn bij internationaal zakendoen. Wat in Nederland als normaal wordt beschouwd, kan in een ander land anders worden ervaren. Je moet er daarom vooral niet vanuit gaan dat de cultuur hetzelfde is in het land waarnaar je gaat uitbreiden. 

Wees je goed bewust van de culturele verschillen, want deze hebben invloed op de bedrijfsvoering. Door respectvol om te gaan met de cultuur en de normen en waarden die hierbij horen, leg je een goede basis voor je bedrijf en voorkom je conflicten. 

Niet actief in het uitbreiden van je netwerk

Nog een fout die veel wordt gemaakt bij internationaal zakendoen, is het niet uitbreiden van je netwerk. Het opbouwen van een lokaal netwerk in het land waarin je gaat opereren is essentieel om een succes te maken van je onderneming. Het uitbreiden van je netwerk is op verschillende manieren mogelijk. 

Denk bijvoorbeeld aan het deelnemen aan netwerkevenementen en zakelijke bijeenkomsten, maar ook aan zoeken naar lokale partners en het gebruiken van online platforms om contact te leggen met professionals. Een goed netwerk versterkt je positie in de markt, wat kan leiden tot meer klanten en een hogere omzet.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als ondernemer met personeel is het uitvallen van personeel een groot risico. Het kan vaak voorkomen en de kosten die het met zich meebrengt zijn fors….
In dit artikel gaan we in op een analyse waar we de traditionele werkhandschoenen vergelijken met de Pro Glove, een ergonomische pasvorm met een…
HR (Human Resources) is een bekend begrip, HR-analytics gaat daar dieper op in door de algemene prestaties van een organisatie te monitoren op basis…
ALMELO, Nederland, 12 februari 2024 – Skepp, een aanbieder van flexibele kantoorinrichting, lanceert Sollf: een gebruiksvriendelijk online platform dat…
De luchtkwaliteit in industriële omgevingen heeft een aanzienlijke impact op zowel de productiviteit als de gezondheid van werknemers. Vervuilde…
Je bedrijf promoten? Dan is marketing van groot belang. Het is de sleutel tot het bereiken van een breed publiek en het aantrekken van klanten. Alleen,…