Een relatiegeschenk hoeft helemaal niet duur te zijn. Wat vooral telt is de attentiewaarde. Met het juiste cadeau blijf je langer in beeld en versterk je jullie relatie. Maar hoe kies je het perfecte relatiegeschenk? Een aantal handige tips die je kunnen helpen.

Inhoudsopgave

Een goed begin is het halve werk

Allereerst, neem de tijd. Een goed doordacht relatiegeschenk zal uiteindelijk betere feedback krijgen. Dus stel je vooraf de vragen: “Hoe past het geschenk in mijn marketingplan?” en “Wat is het doel van het geschenk? Meer naamsbekendheid, nieuwe klanten of juist de huidige relatie onderhouden?”

Een eenvoudige (en leuke) manier om direct je naamsbekendheid te vergroten, is bijvoorbeeld je logo of foto te bedrukken op producten. Denk bijvoorbeeld aan een waterfles of mokken bedrukken. Belangrijk is wel dat je vooraf je doel bepaalt, goed je marketingplan bekijkt en dan vervolgens het relatiegeschenk hierop afstemt.

Tip: Wist je dat een relatiegeschenk in de ogen van de Belastingdienst onder de bedrijfskosten valt. Voor ondernemers voor de inkomstenbelasting geldt dat ze 80% van de kosten van relatiegeschenken mogen aftrekken van de winst. Voor ondernemers voor de vennootschapsbelasting geldt een percentage van 73,5%.

De ontvanger

Wie is de ontvanger? Een relatiegeschenk is pas perfect als de ontvanger hier blij mee is. Zorg dus dat je enige kennis hebt van de ontvanger en stem het hierop af. Wat voor werk doet de degene die het relatiegeschenk ontvangt bijvoorbeeld? Wat zijn zijn of haar hobby’s of vrijetijdsbestedingen?

Veel ondernemers willen origineel zijn, maar dit zijn vaak niet de geschenken die de gever het meest gebruikt. Werkt de ontvanger bijvoorbeeld in de evenementenbranche, dan zijn keycords met logo een ideaal geschenk. Terwijl een wijnliefhebber een goede wijnopener zal waarderen.

Het perfecte geschenk

Wil je dat mensen het gaan gebruiken, dat ze vooral verrast zijn of dat ze over je cadeau praten? Bekijk voor jezelf of de waarde van het cadeau past bij de relatie die jij met de ontvanger hebt. Iets heel goedkoops kan heel goed worden ontvangen, terwijl een duur geschenk bovenop een kast komt te staan. Zo zorg je dat je uiteindelijk het perfecte relatiegeschenk geeft.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het aantal bedrijven in Nederland zit nog steeds in een stijgende lijn. Inmiddels zijn er zelfs meer dan 2 miljoen ondernemingen in ons land te vinden….
Als ondernemer streef je naar een zo hoog mogelijke winst. En die behaal je niet alleen door veel geld binnen te halen, maar ook door zoveel mogelijk…
Het bijhouden van een goede administratie is niet alleen belangrijk voor jouw eigen zicht op de financiële gezondheid van je bedrijf, maar ook voor de…
Het is maandagochtend en het kantoorleven is weer begonnen. Je zit elke dag op dezelfde plek en dat voor 40 uur per week. De schoonmaakster heeft het…
Adviesbureaus laten je dingen zien die je niet eerder hebt gezien of wellicht uit het oog bent verloren. Ze helpen je team en organisatie in beweging…
De Europese technologieaanbieder Vodeno/Aion Bank deed onderzoek naar wat managers en ondernemers verwachten van de mogelijkheden die…