Inhoudsopgave
Efficiënter en overzichtelijker
Gaan grote kantoorgebouwen uiteindelijk tot het verleden behoren? Het zou zomaar kunnen! Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat grote bedrijven ervan doordrongen raken dat ze met veel minder middelen hetzelfde rendement kunnen behalen door hun medewerkers vanuit huis te laten weten. Want zolang je een internetaansluiting en een goede computer hebt, ben je spekkoper. Het maakt niet uit waar je bent en het maakt niet uit wanneer je werkt. Zolang je maar doet wat er van je verwacht wordt. Voor een gemiddeld bedrijf betekent dit dat heel wat kantoorplaatsen kunnen verdwijnen. Bedrijfspanden kunnen compacter en dus efficiënter en overzichtelijker worden gemaakt. Minder investeringskosten, dus een hogere winstmarge. Top!
Voordelen van online werken
Door gebruik te maken van een online werkplek zorg je op relatief eenvoudige wijze voor flexibiliteit in je organisatie. Je hebt geen last van ingewikkelde ICT-vraagstukken, want alles speelt zich af in de cloud. Investeren in online werkplekken is relatief goedkoop. Daar komt nog eens bij dat het voor de onderneming meer mogelijkheden biedt op het controleren van de bedrijfsprocessen. Je kunt er bijvoorbeeld heel simpel voor zorgen dat het uitgezette informatiebeleid stipt wordt nageleefd. Je maakt bovendien een einde aan het voortdurend heen en weer sturen van documenten, omdat alle collega’s direct toegang hebben tot de documenten die ze nodig hebben.
Indirecte voordelen
Afgezien van de bovenstaande voordelen zijn er nog een aantal neveneffecten die ook zeker niet mogen worden vergeten. Het aanbieden van online werkplekken heeft een positieve invloed op de mate waarin het bedrijf in staat is om personeel aan zich te binden. Ook vergroot het de mogelijkheden tot samenwerking met andere bedrijven, want gekoppelde systemen zijn vaak eenvoudig te realiseren. Ga je als ondernemer niet voldoende mee in deze nieuwe ontwikkelingen, dan zul je uiteindelijk wellicht de concurrentiestrijd gaan verliezen. In dat licht bezien is de online werkplek alleszins een overweging waard.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv
Gerelateerd lezen:
Organiseren van bedrijfshulpverlening