Deze tip is van toepassing op:
- Microsoft Word 2010
- Microsoft Outlook 2010
Werkinstructie etiketten maken
- Open >> Microsoft Outlook
- Ga naar >> Contactpersonen
- Selecteer de contactpersonen waarvan een etiket moet worden gemaakt.
TIP
Wanneer de contactpersonen zijn ingedeeld in categorieën is de selectie nog makkelijker te maken. In dit voorbeeld hebben wij de contactpersonen gekoppeld aan de groep >> Kerstkaart
- Kies in het menu voor >> Extra >> Afdruk samenvoegen
- Selecteer tab >> Start
- Ga naar groep >> Actie en druk op >> Afdruk samenvoegen
- Kies voor >> Alleen geselecteerde contactpersonen
- Kies voor >> Alle contactpersoonvelden
- Kies bij Documentbestand voor >> Nieuw Document
- Kies bij Documenttype voor >> Adresetiketten
- Kies bij Samenvoegen naar voor >> Nieuw Document
- Druk op >> OK
- Outlook maakt een >> koppeling naar Word
- Selecteer dat document
- Een melding wordt gegeven. Melding: Outlook heeft een document gemaakt …….
- Klik hier op >> OK
- Een scherm verschijnt met de titel >> Afdruk Samenvoegen
- Klik op >> Instellen
- Een scherm verschijnt waarin het etiket kan worden geselecteerd waarop moet worden afgedrukt
- Kies bij etiketproducent voor het merk etiketten
- Of als deze er niet bij staat, kunt u zelf een etiket maken door op >> Nieuw te klikken
- In het scherm dat dan verschijnt, worden de afmetingen en aantal etiketten ingevoerd. Zo weet Word precies hoe het etikettenvel er uitziet en print de gegevens op de juiste plaats
- Klik vervolgens op >> OK
- Uiteindelijk wordt in Word een document getoond met de etiketten op het scherm
- Nu moet dus worden bepaald welke gegevens op het etiket moeten komen
- Ga in het eerst etiket staan met de cursor en voeg de samenvoegvelden in door te kiezen voor >> Samenvoegvelden invoegen.
TIP 1
Gebruik voor de naam het veld >> Volledige_naam. Wanneer de voornaam, tussenvoegsels en achternaam namelijk los in het etiket worden gezet, ontstaan extra spaties.
TIP 2
Gebruik voor het adres het veld >> Adres_voor_adressenlijst. Hiermee wordt de postcode, straat en plaats in één keer in het document gezet. Adres voor adressenlijst is het adres dat bij de contactpersoon als standaard is aangemerkt
- Het eerste etiket is gemaakt
- Klik op >> Etiketten bijwerken om ook de andere etiketten te voorzien van de samenvoegvelden
- Op elk etiket staan nu de samenvoegvelden
- Kies in het menu bij >> Voltooien en samenvoegen voor >> Afzonderlijke documenten bewerken
- Zo worden de etiketten naar een nieuw document gekopieerd en is het resultaat op het scherm te zien. Dit voorkomt verspilling van etikettenvellen door foutieve prints
- Kies in het scherm >> Samenvoegen naar nieuw document voor >> Alles
- Druk op >> OK
- Het resultaat is een nieuw document waarin alle etiketten zijn opgenomen. Dit document kan nu worden afgedrukt naar de printer
Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Learning
Op de website van Easy Learning is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken.
Over de auteur
Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd.