De feestdagen komen er weer aan en iedereen is dan druk in de weer met Excel sheets om de  laatste contactgegevens te verwerken voor een kerstgroet, dan wel de beste wensen voor het nieuwe jaar. Een tijdrovende en overbodige actie. Wanneer de Contactpersonen van Outlook worden gebruikt, is het maken van etiketten voor de kerstkaarten of andere mailingen een fluitje van een cent.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Deze tip is van toepassing op:

  • Microsoft Word 2010
  • Microsoft Outlook 2010

Werkinstructie etiketten maken

  • Open >> Microsoft Outlook
  • Ga naar >> Contactpersonen
  • Selecteer de contactpersonen waarvan een etiket moet worden gemaakt.

TIP

Wanneer de contactpersonen zijn ingedeeld in categorieën is de selectie nog makkelijker te maken. In dit voorbeeld hebben wij de contactpersonen gekoppeld aan de groep >> Kerstkaart

  • Kies in het menu voor >> Extra >> Afdruk samenvoegen
  • Selecteer tab >> Start
  • Ga naar groep >> Actie en druk op >> Afdruk samenvoegen
  • Kies voor >> Alleen geselecteerde contactpersonen
  • Kies voor >> Alle contactpersoonvelden
  • Kies bij Documentbestand voor >> Nieuw Document
  • Kies bij Documenttype voor >> Adresetiketten
  • Kies bij Samenvoegen naar voor >> Nieuw Document
  • Druk op >> OK
  • Outlook maakt een >> koppeling naar Word
  • Selecteer dat document
  • Een melding wordt gegeven. Melding: Outlook heeft een document gemaakt …….
  • Klik hier op >> OK
  • Een scherm verschijnt met de titel >> Afdruk Samenvoegen
  • Klik op >> Instellen
  • Een scherm verschijnt waarin het etiket kan worden geselecteerd waarop moet worden afgedrukt
  • Kies bij etiketproducent voor het merk etiketten
  • Of als deze er niet bij staat, kunt u zelf een etiket maken door op >> Nieuw te klikken
  • In het scherm dat dan verschijnt, worden de afmetingen en aantal etiketten ingevoerd. Zo weet Word precies hoe het etikettenvel er uitziet en print de gegevens op de juiste plaats
  • Klik vervolgens op >> OK
  • Uiteindelijk wordt in Word een document getoond met de etiketten op het scherm
  • Nu moet dus worden bepaald welke gegevens op het etiket moeten komen
  • Ga in het eerst etiket staan met de cursor en voeg de samenvoegvelden in door te kiezen voor >> Samenvoegvelden invoegen.

TIP 1

Gebruik voor de naam het veld >> Volledige_naam. Wanneer de voornaam, tussenvoegsels en achternaam namelijk los in het etiket worden gezet, ontstaan extra spaties.

TIP 2

Gebruik voor het adres het veld >> Adres_voor_adressenlijst. Hiermee wordt de postcode, straat en plaats in één keer in het document gezet. Adres voor adressenlijst is het adres dat bij de contactpersoon als standaard is aangemerkt

  • Het eerste etiket is gemaakt
  • Klik op >> Etiketten bijwerken om ook de andere etiketten te voorzien van de samenvoegvelden
  • Op elk etiket staan nu de samenvoegvelden
  • Kies in het menu bij >> Voltooien en samenvoegen voor >> Afzonderlijke documenten bewerken
  • Zo worden de etiketten naar een nieuw document gekopieerd en is het resultaat op het scherm te zien. Dit voorkomt verspilling van etikettenvellen door foutieve prints
  • Kies in het scherm >> Samenvoegen naar nieuw document voor >> Alles
  • Druk op >> OK
  • Het resultaat is een nieuw document waarin alle etiketten zijn opgenomen. Dit document kan nu worden afgedrukt naar de printer

Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Learning

Op de website van Easy Learning is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken.

Over de auteur

Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Iedereen die in Word met nummering in documenten werkt voor hoofdstukken en paragrafen loopt er vroeg of laat tegenaan: de nummering geeft ‘ineens’ een…
Je hoeft geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat kunstmatige intelligentie de manier waarop werken ingrijpend verandert. Als ondernemer is het…
Hybride werken is in veel organisaties de norm geworden. Mensen werken op kantoor én vanuit huis. Dat kan voordelen opleveren op het gebied van…
Succesvolle organisaties leveren kwaliteit, werken graag efficiënt en zijn innovatief. Maar hoe zit het dan met het afval dat vrijkomt? Denk…
Vrijwel iedereen gebruikt WhatsApp om berichten te sturen. Maar wist je dat je de app veel meer kunt personaliseren dan veel mensen doen? Zo kun je…