Met autoteksten in Word kun je veel gebruikte teksten opslaan en invoegen in je document wanneer dat nodig is.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Deze tip is van toepassing op:

  • Microsoft Word 2010-2013

Het grote voordeel is dat iedereen dezelfde teksten gebruikt in dezelfde situatie en deze altijd beschikbaar zijn. Zeker wanneer het gevoelig ligt welke tekst wordt gebruikt, is dit de ideale oplossing.

Werkwijze autoteksten maken en opslaan

  • Selecteer de tekst die moet worden opgenomen als autotekst
  • Kies in de menu voor Tab >> Invoegen
  • Kies voor >> Snelonderdelen groep >> Tekst
  • Kies voor >> Selectie opslaan in galerie Snelonderdelen
  • Geef de naam op waarmee je de tekst straks kunt herkennen
  • Druk op >> OK

Galerie

Kies hier voor AutoTekst

Opslaan in

Word zal standaard de autoteksten opslaan in Normal.dot, maar het nadeel daarvan is dat wanneer Word een keertje vastloopt normal.dot opnieuw wordt aangemaakt en je de teksten dus kwijt bent. Ander nadeel van normal.dot is dat het bestand gekoppeld is aan een gebruiker. Je kunt dus geen teksten beheren die door iedereen worden gebruikt.

Eigen sjabloon in opstartmap

Gebruik één sjabloon waarin de autoteksten zijn opgeslagen. Door dit sjabloon in de opstartmap van Word te zetten, worden de autoteksten automatisch geladen bij het starten van Microsoft Word.

Werkwijze invoegen autoteksten

  • Open een Word document waarin de autotekst moet worden ingevoegd
  • Kies voor Tab Invoegen >> Groep Tekst >> Optie Snelonderdelen
  • Kies voor Autotekst
  • Kies de gewenste autotekst, in ons voorbeeld is dat Algemene voorwaarden

Wanneer zijn autoteksten handig?

In principe is deze functie handig voor teksten die je vaker nodig hebt.
Denk bijvoorbeeld aan een disclaimer of verwijzing naar algemene voorwaarden. Behalve voornoemde situaties kan het ook praktisch zijn voor correspondentie (zowel in- als extern).

Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Learning

Op de website van Easy Learning is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken. Bekijk deze Office tip op >> Word tip: autoteksten invoegen in Word

Over de auteur

Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Iedereen die in Word met nummering in documenten werkt voor hoofdstukken en paragrafen loopt er vroeg of laat tegenaan: de nummering geeft ‘ineens’ een…
Hybride werken is in veel organisaties de norm geworden. Mensen werken op kantoor én vanuit huis. Dat kan voordelen opleveren op het gebied van…
Je hoeft geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat kunstmatige intelligentie de manier waarop werken ingrijpend verandert. Als ondernemer is het…
Succesvolle organisaties leveren kwaliteit, werken graag efficiënt en zijn innovatief. Maar hoe zit het dan met het afval dat vrijkomt? Denk…