AdBlue
AdBlue is een oplossing van gedemineraliseerd water en 32,5 procent ureum. Dankzij deze onschadelijke ammoniaktoevoeging wordt de uitstoot van stikstofoxiden in dieselmotoren drastisch gereduceerd. Het wordt in vrachtwagens al op grote schaal toegepast.
Biodiesel
Brandstof die in bijna alle gevallen wordt gemaakt van koolzaadolie. De samenstelling wordt chemisch veranderd om het beter te laten ontbranden. Hierdoor kost de productie meer energie dan die van zuiver plantaardige olie. Kan tot vijf procent worden bijgemengd in dieselolie zonder veranderingen aan de motor door te voeren.
Downsizing
Het kleiner en lichter maken van auto’s en motoren. Nu de waterstofauto verder weg lijkt dan ooit (want lastig en kostbaar) en de hybride niet zo zuinig als gedacht, zetten fabrikanten massaal in op het produceren van kleinere, lichtere motoren met veel vermogen. Hoe lichter de auto, hoe lager het verbruik. Volkswagen was een van de eersten met de 1.4 TFSi motor, die dankzij een turbo en een compressor maar liefst 170 pk sterk is. Veel andere fabrikanten volgen,
Eerste generatie biobrandstoffen
Traditionele biobrandstoffen – zoals biodiesel uit koolzaadolie of zonnebloemolie en alcohol uit suikerbieten of maïs – worden ook wel ‘eerste generatie biobrandstoffen’ genoemd. De energie-efficientie is echter laag doordat er relatief veel energie nodig is voor teelt, transport en fabricage. Daarnaast is het CO2-reductiepotentieel beperkt tot zo’n vijftig procent doordat tractoren en oogstmachines extra vervuiling veroorzaken en vragen de gewassen veel kunstmest en bestrijdingsmiddelen
Ethanol
Wordt gebruikt in speciaal aangepaste motoren. Gemaakt uit suikerriet of suikerbieten en is in feite een alcohol. Het is te verkrijgen door plantaardig basismateriaal (bijvoorbeeld sap van suikerriet) te laten gisten. Fabrikanten als Saab (Biopower), Ford en Volvo (Flexifuel) maken motoren die geschikt zijn voor benzine en bio-ethanol.
Elektrische auto
Het gaat hierbij om een auto die is voorzien van een of meer elektromotoren en zijn elektrische energie uit accu’s haalt. Elektrische auto’s zijn bijna net zo oud als de auto zelf. Ze verloren het aan het begin van de vorige eeuw maar amper van de auto’s met verbrandingsmotor. Tien jaar geleden, na een korte opleving, leken elektrische voertuigen definitief afgeschreven als vervoermiddel van de toekomst. Maar door de grote problemen met waterstof en de voortschrijdende accutechniek, staan ze weer in de belangstelling. Steeds meer fabrikanten werken aan een elektrische auto, die in enkele gevallen als hulpmiddel een kleine verbrandingsmotor aan boord heeft. Deze slaat alleen aan wanneer de accu’s leeg dreigen te raken. ‘s Avonds gaat de auto weer aan het stopcontact. Een voorbeeld van zo’n auto is de Volt, een prototype van General Motors, dat in 2010 klaar moet zijn.
Fijnstoftax
Ook wel fijnstofdifferentiatie genaamd. Een dieselauto met een fijnstofuitstoot van 0 mg/km krijgt een BPM-korting van € 900,-. Met elke mg/km neemt de korting met € 200,- af. Bij een fijnstofuitstoot van 5 mg/km slaat de korting om in een toeslag van € 100,-. Een normale personenauto heeft een maximale fijnstofuitstoot van 25 mg/km (limiet van de huidige euro 4 norm), waarmee de maximale toeslag op de aanschaf € 4100,- bedraagt.
Hybride aandrijving
Auto die is voorzien van benzinemotor en elektromotor. Er zijn vier soorten. De micro-hybride heeft alleen een start/stop functie en terugwinning van de remenergie. Bij een milde hybride ondersteunt een elektromotor de verbrandingsmotor en bij een volledige hybride is het mogelijk om alleen op elektriciteit te rijden. De plug-in hybride kan via een stopcontact worden opgeladen, om pas de benzinemotor in te schakelen als de accu’s eerder leeg raken.
Pure Plantaardige Olie (PPO)
Pure Plantaardige Olie is een alternatief voor diesel. Het is net als biodiesel gemaakt van plantaardige oliën (zonnebloemen, koolzaad). De warme of koudgeperste olie is echter niet geschikt voor gebruik in een gewone dieselmotor. De Elsbett-motor, een motor die speciaal voor het gebruik van PPO is ontwikkeld, is in ons land onder meer toegepast in de veegwagens van de gemeente Venlo.
Slurptax
Omstreden regeling die vooral dure en grote auto’s als de SUV tot tienduizenden euro’s duurder maakt. De slurptax staat op gespannen voet met het principe dat niet het bezit, maar het gebruik van auto’s moet worden belast. De toeslag bedraagt € 110,- per gram CO2 uitstoot boven een bepaalde grens. Voor benzineauto’s is de grens 232 gram per kilometer, voor dieselauto’s 192 gram. Bestelauto’s en campers zijn (voorlopig) uitgezonderd van deze maatregel. Vanaf 2010 zullen de grenzen van de CO2–toeslag verder worden aangescherpt tot respectievelijk 222 en 184 g/km. Een auto als de Range Rover V8 benzine met een CO2 uitstoot van 376 g/km wordt door de slurptax maar liefst € 15.840 duurder.
Start/stop functie
De motor van auto’s die hiermee zijn uitgerust, slaat automatisch af zodra deze stilstaat en in zijn vrij wordt gezet. Hierdoor gaat voor een verkeerslicht geen brandstof verloren. Door het intrappen van het gaspedaal (automaat) of de koppeling (handbak) start de motor razendsnel.
Tweede generatie biobrandstoffen
De tweede generatie wordt niet geproduceerd uit voedselgewassen, maar uit gras- of houtachtige grondstoffen, bijvoorbeeld stro, bosbouwafval en snelgroeiende bomen zoals populieren. De opbrengst per hectare is bij tweede generatie biobrandstoffen hoger. Ook de milieubalans is beter. Echter, de technologie om deze grondstoffen om te zetten in vloeibare brandstoffen is duur en nog niet uitontwikkeld.
Waterstof
Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Om het te maken is namelijk elektriciteit nodig en wanneer dit niet op milieuvriendelijke wijze gebeurt, verplaatst men alleen de uitstoot naar bijvoorbeeld de kolencentrale waar de stroom wordt opgewekt. Er zijn bovendien veel problemen met waterstof. Toepassing in auto’s is nog zeer kostbaar. Ook het transport en de opslag van de uiterst vluchtige stof zijn een grotere uitdaging dan gedacht.
Zuinig rijden
Ook wel ‘Het Nieuwe Rijden’ genoemd. Het gaat hierbij om een door de overheid aanbevolen rijstijl die moet leiden tot brandstofbesparing, minder reparaties en een beter milieu. Kernpunten zijn het zo vroeg mogelijk schakelen, liefst al tussen de 2000 en 2500 toeren. Ook vooruitkijken en anticiperen op het overige verkeer is belangrijk. In combinatie met tijdig gas loslaten, in de versnelling laten uitrollen en het afzetten van de motor bij een verkeerslicht moet dit een brandstofbesparing van zo’n tien procent mogelijk maken.
Dit artikel is afkomstig uit de Energiespecial uit tijdschrift nummer 7 van De Zaak dat in november verscheen.