Kleine ondernemers zien in toenemende mate het belang van netwerken. Potentiële klanten zullen eerder aan jou terugdenken als ze een professioneel visitekaartje van je hebben gekregen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

1. Geef volledige, en geen overbodige informatie

Een visitekaartje is bedoeld om duidelijk te maken wie je bent, wat je functie en eventuele titel is, hoe het bedrijf heet waar je werkt en op welke manieren dat bedrijf en jij te bereiken zijn. Als je deze informatie geeft, bent je volledig. Een opsomming van waar je bedrijf allemaal garant voor staat hoort niet op een visitekaartje thuis, maar in een folder of op een website.

2. Zorg dat je visitekaartje geen zoekplaatje is

Niets zo irritant als een visitekaartje waar wel een telefoon- en faxnummer en een mobiel nummer keurig onder elkaar staan vermeld, maar het e-mail adres of een websiteadres in een veel kleiner of ander lettertype op de andere kant staan afgedrukt. Zet contactgegevens dus overzichtelijk bij elkaar. Denk ook even na over de vraag of je je privenummer en huisadres op het kaartje plaatst. Wilt u voor iedereen bereikbaar zijn of alleen voor vaste klanten?

3. Let op je huisstijl

Als je met een huisstijl werkt, dan moet je daar rekening mee houden bij het (laten) maken van visitekaartjes. De verschillende onderdelen van je huisstijl (kleur, lettertype, logo) horen op je visitekaartje terug te komen. Dit verhoogt de herkenbaarheid van je onderneming en zorgt voor een professionele uitstraling.

4. Kies de juiste papiersoort

Een visitekaartje wordt vaak langere tijd bewaard, en moet dus de tand des tijds kunnen weerstaan. Het kaartje moet ook makkelijk in een mapje of portemonnee te steken zijn. Het gekozen papier moet dus een bepaalde zwaarte hebben (minstens 140 gram).

5. Ga zorgvuldig om met kleur- en lettertypes

Een visitekaartje is niet bedoeld om je relaties blind of scheel te maken. Het gebruik van te veel verschillende kleuren is af te raden. Kleurgebruik moet functioneel zijn. Als van je huisstijl een felle kleur roze deel uitmaakt, dan kun je deze laten terugkomen op het visitekaartje. Als je geen huisstijl gebruikt, maar wel kleuren wil gebruiken, dan is het zaak te kiezen voor een combinatie die ‘werkt’. De combinaties rood/wit en geel/zwart worden veel gebruikt.
Ook met lettertypes en –groottes moet je voorzichtig zijn. Op veel visitekaartjes staat de bedrijfsnaam in een zeer groot en afwijkend lettertype afgedrukt. Zoveel mogelijk opvallen is dan het doel. Dat zorgt er vaak voor dat de naam van wie het kaartje is compleet ondersneeuwt, en dat komt de leesbaarheid van het kaartje niet ten goede.

6. Schakel een professional in

Visitekaartjes zijn drukwerk en het verzorgen van professioneel drukwerk is een vak. Zeker als je een groot aantal visitekaartjes nodig hebt, verdient het aanbeveling om met een goede drukker of reclamebureau in zee te gaan. Ga hierbij niet over een nacht ijs. Vraag offertes aan bij een aantal bedrijven om te voorkomen dat je te veel betaalt. Kijk op de website van deze bedrijven om te zien wat voor werk zij voor andere klanten hebben gemaakt. Geef duidelijk aan welke gegevens je op het visitekaartje wilt plaatsen, en verzeker je ervan dat dezelfde kleurcodes van je huisstijl worden gebruikt.  Probeer misverstanden te vermijden. Vraag altijd om een drukproef om te controleren of het visitekaartje aan je wensen voldoet.

7. Bestel je visitekaartje online

Als je snel nieuwe visitekaartjes nodig hebt, dan kun je dat online regelen. Een zeer groot aantal partijen biedt deze mogelijkheid op internet aan, en de dienstverlening op dit gebied gaat ook steeds verder. De levering van de kaartjes kan binnen enkele dagen plaatsvinden. Ook worden vaak aanbiedingen gedaan voor een aantal gratis visitekaartjes. Let hierbij wel goed op de kleine lettertjes. Je kunt je visitekaartje ook online plaatsen. Hiervoor kun je kiezen als je een domeinnaam hebt geregistreerd maar (nog) geen website hebt laten maken.?

8. Je visitekaartje heeft ook een achterkant

Je kunt ervoor kiezen om ook op de achterkant van je visitekaartje gegevens te plaatsen. Doe dat alleen als het relevant is. Op veel visitekaartjes van internationaal opererende ondernemingen staat de informatie zowel in het Nederlands als in het Engels afgedrukt. Bedenk ook dat veel visitekaartjes in bewaarmapjes worden gestoken. Om ruimte te sparen worden vaak twee kaartjes op elkaar gelegd en in het mapje gestoken. De achterkant wordt zo dus onleesbaar.

9. Maak je visitekaartje zelf

Je kan je ervoor kiezen om je visitekaartjes en professioneel drukwerk online te bestellen, bijvoorbeeld via de website van OnlinePrinters, maar dit kan je ook zelf.
Via de website van Microsoft kun je een sjabloon downloaden waarmee je zelf visitekaartjes kunt maken in Word. Klik hier om het sjabloon te downloaden.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…