Inhoudsopgave
1. Neem een tekstschrijver in de arm
Schakel een goede tekstschrijver in die ervaring heeft met het schrijven van een jaarverslag en die weet hoe hij alle partijen kan stimuleren om input te leveren.
2. Begin tijdig
Het schrijven van een jaarverslag neemt al gauw maanden in beslag. Begin er dus niet te laat mee.
3. Richt een werkgroep in
Zijn er veel mensen in uw bedrijf betrokken bij de inhoud van het jaarverslag? Richt dan een werkgroep op met mensen die kennis hebben van financiën, personeelsbeleid en communicatie. Leg goed vast wie waarvoor verantwoordelijk is.
4. Kijk de kunst af bij andere bedrijven
Wilt u inzicht krijgen in de jaarverslagen van andere organisaties? Op www.jaarverslag.info staan gratis jaarverslagen van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.
5. Kies voor een eigen stijl
Maak uw jaarverslag onderscheidend in vormgeving of opzet.
6. Mensen aan het woord en in beeld
Geef uw onderneming een gezicht door klanten aan het woord te laten en door foto’s van mensen en medewerkers af te beelden.
7. Maak het jaarverslag lekker leesbaar
Licht op sommige plaatsen een interessant detail uit om het jaarverslag aantrekkelijk te maken om te lezen.
8. Neem uw adres op
Zet uw adresgegevensop een opvallende plaats, zodat u gemakkelijk te vinden bent.
9. Is het wel een jaarverslag?
Publiceert u een brochure met wat kerncijfers over uw bedrijf? Noem het dan geen jaarverslag, want daarmee schept u alleen maar valse verwachtingen.
Praat in zo’n geval liever over ‘facts and figures’.
10. Druk de kosten
Om de kosten te drukken kan het verstandig zijn om minder exemplaren te laten maken en uittreksels rond te sturen. Alleen belangrijke relaties stuurt u direct het complete verslag. Iemand die echt geïnteresseerd is, kan vervolgens een volledig jaarverslag aanvragen.
Lees ook:
– De jaarrekening »
– Ligt uw bedrijf financieel op koers? 10 punten om op te letten »