Een goed uitgevoerd jaarverslag is hét visitekaartje van uw bedrijf. Waar kunt u op letten om het jaarverslag zo professioneel en efficiënt mogelijk te maken? Deze tips helpen u op weg.

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Inhoudsopgave

1. Neem een tekstschrijver in de arm

Schakel een goede tekstschrijver in die ervaring heeft met het schrijven van een jaarverslag en die weet hoe hij alle partijen kan stimuleren om input te leveren.

2. Begin tijdig

Het schrijven van een jaarverslag neemt al gauw maanden in beslag. Begin er dus niet te laat mee.

3. Richt een werkgroep in

Zijn er veel mensen in uw bedrijf betrokken bij de inhoud van het jaarverslag? Richt dan een werkgroep op met mensen die kennis hebben van financiën, personeelsbeleid en communicatie. Leg goed vast wie waarvoor verantwoordelijk is.

4. Kijk de kunst af bij andere bedrijven

Wilt u inzicht krijgen in de jaarverslagen van andere organisaties? Op www.jaarverslag.info staan gratis jaarverslagen van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.

5. Kies voor een eigen stijl

Maak uw jaarverslag onderscheidend in vormgeving of opzet.

6. Mensen aan het woord en in beeld

Geef uw onderneming een gezicht door klanten aan het woord te laten en door foto’s van mensen en medewerkers af te beelden.

7. Maak het jaarverslag lekker leesbaar

Licht op sommige plaatsen een interessant detail uit om het jaarverslag aantrekkelijk te maken om te lezen.

8. Neem uw adres op

Zet uw adresgegevensop een opvallende plaats, zodat u gemakkelijk te vinden bent.

9. Is het wel een jaarverslag?

Publiceert u een brochure met wat kerncijfers over uw bedrijf? Noem het dan geen jaarverslag, want daarmee schept u alleen maar valse verwachtingen.
Praat in zo’n geval liever over ‘facts and figures’.

10. Druk de kosten

Om de kosten te drukken kan het verstandig zijn om minder exemplaren te laten maken en uittreksels rond te sturen. Alleen belangrijke relaties stuurt u direct het complete verslag. Iemand die echt geïnteresseerd is, kan vervolgens een volledig jaarverslag aanvragen.

Lees ook:

De jaarrekening »
Ligt uw bedrijf financieel op koers? 10 punten om op te letten »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
In 2023 minder belasting betalen? Dan is december hét moment om in actie te komen. Met deze praktische tips kun je maximaal voordeel behalen. Of het…
Welk uurtarief kan ik vragen als zzp’er? Niet alleen starters, maar ook ervaren zzp’ers worstelen met deze vraag. Wij laten zien hoe je stap voor stap…
Het kan soms lastig zijn het overzicht te behouden in een organisatie waarin veel mensen werken in verschillende rollen. Zie jij door de bomen het bos…
Een liquiditeitsbegroting is een belangrijk instrument voor elke ondernemer. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf en helpt…