De energiemarkt op z’n kop zetten

Interview met Aart van Veller
"Nee, de grote energiemaatschappijen zijn niet echt blij met ons." Aart van Veller (33) is één van de oprichters van Vandebron. Een energieleverancier die het helemaal anders doet. "We zijn nog een druppel op een gloeiende plaat."
De energiemarkt op z’n kop zetten

“We willen andere partijen graag inspireren en misschien zelfs wel dwingen om mee te gaan. Nederland moet naar 100% duurzame energie en het liefst zo snel mogelijk.”

Voor de gemiddelde consument is de energiemarkt niet altijd helder. Of je nou groene of grijze energie inkoopt, uit je stopcontact komt precies dezelfde stroom. Bovendien kiezen meer huishoudens voor groene stroom dan dat er in Nederland wordt opgewekt. Consumenten willen graag duurzame energie, maar krijgen dat niet. Onlangs wijdde Arjen Lubach een uitgebreid item aan de wijze waarop grijze energie aan de consument wordt verkocht als groene. Van Veller: “Nederlandse energiemaatschappijen kopen certificaten op van groene leveranciers uit het buitenland. Daarmee ‘vergroenen’ ze de energie die gewoon uit kolencentrales komt. Met Vandebron willen we dat greenwashen aanpakken.”

 

  Wie?
Naam: Aart van Veller
Leeftijd: 33
Bedrijf: Vandebron

Motto:

"Vandaag is een mooie dag om de energiemarkt op zijn kop te zetten."


 

CO2 verlagen + lokale ondernemers steunen

Daarvoor bedachten Van Veller en zijn compagnons een slimmigheidje. “Klanten van Vandebron kiezen een bij ons aangesloten energieproducent. Dat is bijvoorbeeld een ondernemer met zonnepanelen of een boer met een windmolen. Wat je betaalt voor je verbruik komt vervolgens ook weer bij die specifieke leverancier terecht. Door echt over te stappen van grijs naar groen kun je je CO2-uitstoot met een derde verlagen én op deze manier steun je lokale ondernemers in plaats van grote energiemaatschappijen.”

Klanten kopen dus rechtstreeks ‘van de bron’ en weten zeker dat ze met hun energierekening alleen maar meebetalen aan het opwekken van echt groene stroom. Met dit uitgangspunt komt Vandebron met een daadwerkelijk vernieuwend concept dat meteen wat misstanden aan de kaak stelt. Van Veller: “Vier jaar geleden was onze allereerste tweet: ‘Vandaag is een mooie dag om de energiemarkt op zijn kop te zetten.’ Die tekst hangt nu ter inspiratie op alle afdelingen.”


 

Eigen mensen die achter de missie staan

We treffen Van Veller in een pand op de Herengracht in Amsterdam. Witte wanden, veel groen, een transparante vergaderzaal en vooral hardwerkende, jonge mensen. “We zijn inmiddels van 3 man gegroeid naar 140. Daarnaast zijn er nog 150 studenten actief voor ons om klanten te werven.” Een verdieping lager wordt druk met klanten gebeld. “We doen alles vanuit dit pand, met onze eigen mensen. We huren dus geen callcenter in, maar mensen die alleen voor ons werken en achter onze missie staan. Daarnaast heb je op deze manier veel meer ruimte om een probleem op te lossen. We willen klanten niet met een kluitje het riet in sturen.”

  Vandebron?
 

Vandebron is een energieleverancier met een missie. Samen met haar klanten wil ze toewerken naar een volledig duurzaam energienet, waarbij alles energie groen is en lokaal opgewekt.


 

Marktplaats voor energie

Vandebron is niet Van Vellers eerste bedrijf. “Ik ben al twaalf jaar bezig op het gebied van duurzaamheid. Na een bezoek aan het noordpoolgebied, waar ik de gevolgen zag van de klimaatverandering wist ik dat ik daar echt iets mee moest. In totaal heb ik zes startups gehad, de één succesvoller dan de andere. Met één van die bedrijven ging het steeds meer in de richting van duurzame energie en dat is uiteindelijk Vandebron geworden.” Het idee voor Vandebron kwam voort uit de vraag waarom je als consument nou afhankelijk bent van zo’n grote energiemaatschappij om aan je stroom te komen.

“We zijn de markt gaan verkennen en het bleek allemaal nog best ingewikkeld. Maar we kwamen uiteindelijk tot een marktplaats waar energie wordt aangeboden en gekocht.” Vandebron richt zich op particuliere gebruikers. Ondernemers kunnen bij Vandebron terecht voor een samenwerking. “Onze marktplaats moet in balans zijn. Hoe meer klanten we krijgen, hoe meer ondernemers we nodig hebben om de energie te leveren. Op dit moment hebben we 125.000 klanten en ongeveer 130 producenten, maar we zijn altijd op zoek naar meer.”


 

Dwars door het marketinggeweld heen

Vandebron kan inmiddels zeggen dat het meespeelt op de energiemarkt. Het is geen grote speler, maar wel één om rekening mee te houden. “Aan het begin was het heel spannend. We zijn vernieuwend, disruptief, maar dat is voor de consument wel een beetje eng. We moeten echt het vertrouwen winnen. Daarbij is het niet gemakkelijk om met je verhaal door het marketinggeweld van de grote leveranciers heen te breken.” Vandebron probeert daarom ook andere kanalen aan te boren dan de giganten. Met Organic Energy bijvoorbeeld, een online campagne waarbij satire het wapen is om te laten zien hoe misleidend en vervuilend de energiemarkt is. En ook met vriendenkorting, als beloning voor mond tot mond reclame. Vandebron staat bij haar klanten bekend om de service en heeft de hoogte Net Promotor Score van de energiemarkt.

Van Veller: “Mensen willen de wereld graag een beetje beter maken, maar weten vaak niet hoe. Je moet het ze een beetje makkelijker maken en als ondernemer kun je dat doen door een goed alternatief te bieden. Wij laten zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn of moeite kost, maar dat je als consument toch echt een groot verschil kunt maken.”

Tekst: Yanaika Zomer

Foto's: Peter van Aalst

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming