In 2015 Bedrijf: Kruiden & Klompen consultancy In: Berkel en Rodenrijs |
In 2005 Bedrijf: Sorgh & Hoop (horeca) In: Rotterdam |
Nadat Sandra – jaren geleden – de HEAO had afgerond en haar NIMA-B diploma had behaald, werd ze een van de eerste vrouwelijke bedrijfsadviseurs. Ze paste een methode toe die het best valt samen te vatten als ‘marketing op de fiets’. Ze adviseerde Marokkaanse, Turkse, Chinese, Surinaamse en ja, ook Nederlandse ondernemers en gaf cursussen ondernemerschap en marketing.
Altijd was ze sterk in het bedenken van concepten. Daardoor werd Sorgh & Hoop (‘een avond uit in de tropen’) ook zo’n succes: een restaurant met 500 couverts plus een dancing. Ze startte er nog een onderneming bij, Kerrie & Koriander, een combinatie van lunchroom-winkel en galerie met als thema ‘Koloniale tijden in Azië’.
Op het hoogtepunt stond Sandra aan het hoofd van een holding met drie bv’s. Het succes eiste veel van haar als moeder van twee kinderen. ‘Het spanningsveld tussen privé en ondernemen is met name voor vrouwen, zeker met kinderen, groot. Mannen zijn over het algemeen veel egoïstischer. Ik ben net zo graag ondernemer als moeder, ik wil de kinderen zelf in bed stoppen.’ In 2007 zette ze dan ook tot veler verbazing een punt achter Sorgh & Hoop. Tijd voor een sabbatical, ook al omdat de verkoop van met name Kerrie & Koriander minder soepel verliep. Het leidde zelfs tot een rechtszaak.