In 2004 werd Sandra van Houwelingen uitgeroepen tot Zwarte Zakenvrouw van het Jaar, in 2005 stond zij in De Zaak. Als CEO van SHR Holding maakte ze naam met het Rotterdamse Sorgh & Hoop: een voor Nederlandse begrippen uniek horecaconcept. Na twaalf jaar zette zij in 2007 tijdelijk een punt achter het zakendoen: zij wilde meer aandacht aan haar kinderen besteden. Met haar management consultancy Kruiden en Klompen is zij nu een veelgevraagd adviseur. Lessen van een ervaren vrouwelijke ondernemer.

Inhoudsopgave

Met de bedrijfswaardeScan ontdek je wat jouw bedrijf écht waard is. Gebruik dit inzicht om jouw koers scherp te stellen en kansen te benutten.

In 2015
Bedrijf:
Kruiden & Klompen consultancy
In: Berkel en Rodenrijs  
In 2005
Bedrijf:
Sorgh & Hoop (horeca)
In: Rotterdam  

Nadat Sandra – jaren geleden – de HEAO had afgerond en haar NIMA-B diploma had behaald, werd ze een van de eerste vrouwelijke bedrijfsadviseurs. Ze paste een methode toe die het best valt samen te vatten als ‘marketing op de fiets’. Ze adviseerde Marokkaanse, Turkse, Chinese, Surinaamse en ja, ook Nederlandse ondernemers en gaf cursussen ondernemerschap en marketing.

Altijd was ze sterk in het bedenken van concepten. Daardoor werd Sorgh & Hoop (‘een avond uit in de tropen’) ook zo’n succes: een restaurant met 500 couverts plus een dancing. Ze startte er nog een onderneming bij, Kerrie & Koriander, een combinatie van lunchroom-winkel en galerie met als thema ‘Koloniale tijden in Azië’.

Op het hoogtepunt stond Sandra aan het hoofd van een holding met drie bv’s. Het succes eiste veel van haar als moeder van twee kinderen. ‘Het spanningsveld tussen privé en ondernemen is met name voor vrouwen, zeker met kinderen, groot. Mannen zijn over het algemeen veel egoïstischer. Ik ben net zo graag ondernemer als moeder, ik wil de kinderen zelf in bed stoppen.’ In 2007 zette ze dan ook tot veler verbazing een punt achter Sorgh & Hoop. Tijd voor een sabbatical, ook al omdat de verkoop van met name Kerrie & Koriander minder soepel verliep. Het leidde zelfs tot een rechtszaak.

Lees het complete interview »

Speel je met de gedachte je bedrijf op termijn te verkopen? Start de BedrijfswaardeScan en kies de juiste strategie voor jouw toekomst. 

Lees ook…
Er zijn veel verschillende soorten goodwill. En de beste methode om de goodwill te berekenen, bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces,…
i.s.m.
Als ondernemer ben je altijd bezig met de toekomst. Hoe kun je je bedrijf laten groeien? Waar liggen de kansen in de markt? En misschien wel de…
i.s.m.
Sta je op het punt om je bedrijf te verkopen, maar weet je niet wat voor koper het meest past bij jouw doelen? Het vinden van de perfecte match is…
Je eigen bedrijf waar je met hart en ziel hebt gewerkt. Dat zie je het liefst voortbestaan. En je bent zeker niet de enige de ondernemer. Vanwege de…
i.s.m.
Denk je erover na om je bedrijf te verkopen? Dat is een beslissing die verder gaat dan alleen de financiële gevolgen. Het gaat ook om emoties,…