Thema's
Je doelen zijn opgesteld, plannen zijn gemaakt en je gaat aan de slag. Dit is precies waarom je ondernemer bent geworden, om jouw plannen en ideeën op jouw manier te realiseren. Een doel hebben geeft jouw bedrijf richting. Maar elke route heeft onderweg hindernissen die je niet op tijd ziet aankomen. Goed voorbereid zijn voorkomt erger. Maar waar moet je op letten? Wij hebben ondernemers gevraagd naar de valkuilen die zij onderweg zijn tegengekomen. De meest voorkomende hindernissen hebben we hieronder voor je uitgewerkt. Zes valkuilen waar je als ondernemer liever niet intrapt.

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Je investeert niet genoeg!

Elke ondernemer wil groeien met zijn bedrijf. Ondernemen is ook risico’s durven nemen. Toch houdt 36,8% van de ondernemers liever een financiële buffer. Blijf scherp op de balans tussen spaarzaam zijn en voldoende investeren om te kunnen groeien. Niks mis met een beetje Hollandse zuinigheid, maar sla niet door.

Je hebt een doel maar geen plan B

Wat als je doel om welke reden dan ook niet haalbaar is? Wist je dat 45,6% van de ondernemers geen plan B heeft? Loopt je plan om welke reden dan ook spaak, dan is de geruststelling van een plan B goud waard.

Doe niet alles zelf

Stel jouw bedrijf groeit hard. Blijf je dan net als altijd alles zelf doen? Dat is onverstandig. Verzuip niet in werk dat je ook kan uitbesteden. Ook dat is een vorm van investeren. Loonadministratie bijvoorbeeld, maar ook de boekhouding of verkoop. Als iemand anders er beter in is, besteed het dan uit. Weet waar jouw kwaliteiten liggen en leg daar je focus op.

Onvoldoende focus op je doel

Je hoofd loopt voortdurend over met plannen, ideeën en samenwerkingsverbanden. Wat ’n energie! Maar het doel dat je aan de start van je onderneming hebt opgesteld, dreigt zo wel door je vingers te glippen. Wees dus waakzaam. Je doel is je richting. Al die nieuwe ontwikkelingen en ideeën moeten daarbij passen. Terugkeren naar je oorspronkelijke doel kost onnodig veel tijd, energie en geld.

Raak niet ontmoedigd door tegenslag

Het gebeurt de beste ondernemers; tegenslag ondervinden op weg naar je doel. De kans is groot dat jij ook onderweg een keer struikelt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Vallen is immers ook leren. Belangrijk is dat je niet ontmoedigd raakt en het vertrouwen in je doel kwijtraakt. Dus struikel je? Klop je dan af en ga verder. Hierover klankborden met andere ondernemers of een ondernemingscoach helpt natuurlijk ook.

Onbetrouwbare klanten of leveranciers

Vertrouwen hebben in elkaar is belangrijk, maar wees niet te naïef. 16,7% van de ondernemers doet bijvoorbeeld geen achtergrondcheck van klanten of leveranciers, terwijl je zo wel mogelijke betalings- of leveringsproblemen mee kunt voorkomen. Kleine moeite, groot gewin.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Zakelijke conflicten kunnen duur en tijdrovend zijn, maar er is een efficiënte methode om ermee te dealen. In dit artikel lees je wat zakelijke…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Of het nu gaat om een meningsverschil met een werknemer, zakelijke relatie, klant of de Belastingdienst: vrijwel elke ondernemer krijgt vroeg of laat…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Stel je voor: je levenspartner in je bedrijf. Het klinkt als een ideale samenwerking, maar wat komt er bij kijken als je echtgenoot of partner meewerkt…