Vooruit blijven kijken
In de voorbereidingsfase van je bedrijf loopt je hoofd over met vragen en uitdagingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met investeringen en investeerders? En hoe bereik je nieuwe klanten en waar zitten de klanten? Ben je van plan om personeel aan te nemen? Waar haal je juridisch advies?
Voordat je deze vragen kunt beantwoorden, moet je eerst je doelen formuleren
Als (startend) ondernemer maak je de nodige plannen. Al die plannen maak je met concrete doelen in je achterhoofd. Als je geen doelen hebt, haal je meestal ook geen resultaat. Of het verkeerde resultaat. Hoe concreter je doelen zijn, hoe meer je toegerust bent op het behalen van dat resultaat. Zie je doelen dus maar als de bouwstenen van je bedrijf; een huis bouw je immers ook niet zonder tekening.
Blijf weg bij doodlopende weg
Je doelen zorgen ervoor dat je het resultaat met zo min mogelijk inspanning haalt. De energie die je als ondernemer hebt, wil je immers zo efficiënt mogelijk inzetten. Zonder doelen weet je niet waar je naartoe gaat en is de kans aanzienlijk dat je een doodlopende weg inrijdt. Met alle gevolgen van dien. Dat kost onnodig veel tijd, energie en geld. Doelen zetten niet alleen jou in beweging, maar geven ook de noodzakelijke richting aan je medewerkers, mits je die hebt natuurlijk. Bovendien, krijgt jouw onderneming te maken met veranderingen – en die gaan zeker voorkomen – dan moeten je doelen flexibel genoeg zijn om mee te kunnen bewegen.
Maak het jezelf makkelijk en download het whitepaper
Gebruik een stappenplan om je doelen te formuleren. Op internet vind je tig methodes en adviezen om je verder te helpen. Wij hebben het je makkelijker gemaakt en alle belangrijke informatie gebundeld in een whitepaper. Daarin lees je welke stappen je het beste kunt zetten. Een van de stappen is je doelen SMART formuleren:
- Specifiek – Beschrijf je doel met getallen of percentages.
- Meetbaar – Je doel moet meetbaar zijn. Omzet is meetbaar.
- Acceptabel – Is je doel acceptabel, wordt het gewaardeerd?
- Realistisch – Overwaardeer je plannen niet. Vraag rond: is wat je wilt bereiken haalbaar?
- Tijdgebonden – Koppel een tijdspad aan het behalen van je doelen.
Zoek je nog meer houvast voor onderweg, laat dan je ‘merkverhaal’ optekenen. Je kan altijd op een merkverhaal terugvallen in momenten van twijfel of als belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Je merkverhaal is je manifest. Daarin staat beschreven waar jouw onderneming voor staat, wat jouw onderneming betekent en precies doet voor wie en vooral waarom. Je merkverhaal is bovendien een goede basis om je doelen op te baseren.
Samenvattend:
- Onderzoek en bepaal hoe de horizon van je onderneming eruit moet zien.
- Hoe kom je daar (en hoe niet)?
- Wie en wat neem je onderweg mee?
- Maak een stappenplan (zie whitepaper)
- Laat het opschrijven in jouw ‘merkverhaal’.