Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een breed en overkoepelend begrip, dat vaak wordt gebruikt voor ondernemen met winstoogmerk, mét oog voor mens, milieu en maatschappij. Wat is het nu precies?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans 2023 van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Het draait bij MVO om het vinden van een balans tussen mens (people), milieu (planet) en winst (profit). Als die balans niet goed is, lijdt een van deze 3 elementen eronder. MVO is een ontwikkeling die de laatste jaren steeds nadrukkelijker aanwezig is en steeds meer als een standaard manier van produceren wordt gezien.

Het waarom van maatschappelijk ondernemen

Een van de aanleidingen waarom MVO wordt gezien als een steeds belangrijkere manier van ondernemen, is de wereldwijde milieuproblematiek. Bronnen raken uitgeput waardoor er op een andere manier moet worden geproduceerd. Een bekend voorbeeld van de nieuwe denkwijze is de ‘cradle to cradle’-theorie, waarbij tijdens het ontwerp al wordt nagedacht over het hergebruik van een product.

Maar ook de arbeidsomstandigheden vallen onder MVO. Wanneer je de productie uitbesteed naar lageloonlanden, ben je verantwoordelijk voor de wijze waarop de productie tot stand komt. Daarbij kan MVO jouw bedrijf veel opleveren. Als je op een duurzame manier onderneemt, kan dat kosten besparen omdat je een efficiëntere bedrijfsvoering voert en bijvoorbeeld afval vermindert.

Een MVO-strategie is goed voor het imago van je bedrijf. Dat betekent beter gemotiveerd personeel dat meer produceert, positieve publiciteit, meer klanten en uiteindelijk meer omzet.

Verplichtingen van een onderneming

Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat verder dan alleen voldoen aan de wettelijke verplichtingen. In de wet is bijvoorbeeld vastgelegd dat je de milieubelasting moet minimaliseren door energie te besparen of afval te scheiden.

Maar je zet pas die extra stap naar MVO als je jouw product of dienst zo innoveert dat je het benodigde materiaal vermindert of hergebruikt. Of als je bijvoorbeeld afspraken maakt met je leveranciers over het verminderen van verpakkingen.

Duurzaam ondernemen

Grotere bedrijven gebruiken vaker de term MVO, in het midden- en kleinbedrijf is duurzaam ondernemen een meer gebruikelijke term. Het principe is hetzelfde, alleen is de praktische uitwerking voor kleinere bedrijven meestal anders. De eerste stap is vaak gericht op de interne organisatie (milieu en medewerkers). Pas later wordt er aandacht besteed aan communicatie zoals duurzaamheidsverslagen of overleg met klanten en leveranciers, waarbij ook de maatschappelijke kant in beeld komt.

Subsidies en regelingen

De overheid stimuleert maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er zijn een heleboel subsidies en regelingen vanuit de overheid waar je aanspraak op kunt maken. Denk aan energie- of milieu- of innovatiesubsidies of subsidies voor het aannemen van minderheden. Online vindt je een heleboel informatie, veel handige tools en stappenplannen. Meer hulp of informatie kun je ook vragen aan een adviesbureau of aan de gemeente waarin je bedrijf zich bevindt.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
In een procesbeschrijving leg je vast hoe belangrijke bedrijfsprocessen dienen te verlopen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Maar processen…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…