Wat zijn bedrijfsdoelen precies?
Een bedrijfsdoel is een schriftelijke vertaling van wat je concreet wilt bereiken met je organisatie binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld een kalenderjaar). Bedrijfsdoelen hebben meestal betrekking op de belangrijkste succesfactoren van jouw organisatie, zoals omzet, bedrijfsvoering en productiviteit.
Wat voor soorten bedrijfsdoelstellingen zijn er?
Het type doelstelling kan behoorlijk variëren. We maken een onderscheid tussen:
- Strategische doelstellingen
- Operationele doelstellingen
- Groeigerichte doelstellingen
- Financiële doelstellingen
- Persoonlijke en individuele doelstellingen
- Maatschappelijke doelstellingen
- Technologische doelstellingen (bijvoorbeeld voor nieuwe producten)
Nu kan het natuurlijk best voorkomen dat een bedrijfsdoel in meer dan een van de genoemde categorieën valt. Zo kunnen individuele doelen tegelijkertijd een strategisch en financieel karakter hebben. Welk bedrijfsdoel je ook formuleert, het is essentieel dat het goed aansluit bij een inspirerende visie, missie en bedrijfscultuur.
Waarom zijn bedrijfsdoelen zo belangrijk?
Zonder doelen fladder je stuurloos rond. Daarom zijn concrete bedrijfsdoelstellingen – in combinatie met een strategisch plan – onmisbaar om jouw organisatie in goede banen te leiden. Bedrijfsdoelen:
- Geven richting aan de commerciële en organisatorische activiteiten van je bedrijf
- Helpen om je medewerkers op één lijn te krijgen
- Dragen bij aan een scherpere visie
- Verbeteren de prestaties van jouw werknemers
- Leveren succes op de lange termijn op
Waarom is het stellen van bedrijfsdoelen juist aan het begin van het jaar belangrijk?
De meeste mkb-ondernemers en zzp’ers stellen geen strategische doelen op voor het nieuwe jaar. Dat is zonde. Juist het begin van het kalenderjaar is een uitgelezen moment om te evalueren waar je staat én waar je naartoe wilt groeien in het komende jaar.
Met deze 10 tips vergroot je je zakelijk succes door doelen te stellen
Wanneer je doelen stelt, wil je die het liefst ook halen. Daarom geven we 10 tips waarmee je de slagingskans – en daarmee je zakelijke succes – vergroot.
1. Stel duidelijke en specifieke doelen
Slecht geformuleerde doelstellingen werken als zand in de machine. Het begint allemaal met doelen die helder, specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn. Oftewel: duidelijke doelen die SMART geformuleerd zijn. Wanneer je meetbare doelen via deze beproefde methode formuleert, creëer je duidelijke focus en voorkom je verwarring onder je medewerkers.
2. Stel realistische doelen op
Als ondernemer is de sky the limit. Maar probeer wel realistisch te blijven bij het stellen van doelen. Bedrijfsdoelen die te ambitieus zijn, worden sneller verwaarloosd of opzij gezet als na een tijdje blijkt dat de kans van slagen nihil is. Werk dus met haalbare doelen.
3. Betrek je teamleden
Heb je medewerkers? Neem ze dan mee wanneer je bedrijfsdoelstellingen opstelt. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt waarom doelen stellen belangrijk is en hoe het bijdraagt aan succes en groei. Betrokken medewerkers zijn beter gemotiveerd en tonen een sterkere commitment.
4. Breek grote doelen op in kleine doelen
Doelen kunnen soms ver weg en weinig tastbaar lijken. Breek ze daarom op in kleinere subdoelen en stel vast wanneer er bepaalde mijlpalen zijn bereikt. Dat maakt het makkelijker om vooruitgang te boeken en te blijven motiveren.
Je kunt subdoelen bijvoorbeeld per kwartaal opstellen, terwijl je voor het behalen van je hoofddoel een heel jaar uittrekt.
Whitepaper Controle Belastingdienst
5. Maak een actieplan
Ontwikkel een gedetailleerd actieplan. Hierin verwerk je specifieke stappen, verdeel je verantwoordelijkheden onder je medewerkers en stel je deadlines.
6. Meet je voortgang
Hoe controleer je of gestelde doelen binnen handbereik zijn? Door continu te meten aan de hand van indicatoren volg je nauwgezet de voortgang. Gebruik bijvoorbeeld kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s) voor omzetgroei, winst, klanttevredenheid of operationele efficiëntie.
7. Pas aan waar nodig
Wees bereid om je nieuwe bedrijfsdoelstellingen aan te passen aan veranderende (markt)omstandigheden. Soms is het beter je strategie te herzien om beter in te spelen op de markt. Wees flexibel als omstandigheden daarom vragen en probeer niet krampachtig vast te houden aan je originele bedrijfsdoel en zet een nieuwe koers uit.
8. Neem verantwoordelijkheid
Vergeet niet dat jij zelf eindverantwoordelijk bent voor het behalen van jouw bedrijfsdoelen. Neem de verantwoordelijkheid, wees een rolmodel voor je team en laat zien dat je toegewijd bent aan de gemaakte afspraken. Je zult zien dat deze mindset besmettelijk is en meer toewijding binnen je team oplevert.
9. Leer van faalmomenten
Niet elk bedrijfsdoel eindigt in een succesverhaal. Dat is ook geen ramp. Fouten maken is heel normaal, maar het is wel belangrijk om ervan te leren om herhaling te voorkomen. Evalueer met het hele team het proces en probeer goed te duiden waar het precies misging.
10. Vier successen
Tot slot: trek de flessen champagne open als je bepaalde mijlpalen of doelen hebt bereikt. Niets is meer bevredigend dan even stil staan bij een zakelijk succes en goed met het hele team te ontladen.
Ga vandaag aan de slag met nieuwe doelen
Het zetten van heldere bedrijfsdoelen is essentieel voor elk succesvol bedrijf. Ze bieden niet alleen een duidelijke richting, maar zorgen ook voor meetbare resultaten en een sterke teamdynamiek. Nu je de waarde en het proces van het stellen van doelen kent, is het tijd om in actie te komen.
Begin vandaag nog met het formuleren van je bedrijfsdoelen voor het komende jaar. Onthoud dat jouw doelen de blauwdruk vormen voor het toekomstige succes van jouw onderneming. Sta stil bij elk behaald doel en vier deze successen met je team. Laat 2024 het jaar zijn waarin jouw bedrijf zijn volle potentieel bereikt!