Categorieën

Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je strategie verfijnt en je bedrijfsmodel versterkt. Of je nu net begint, al een tijdje bezig bent of internationaal wilt groeien – marktonderzoek helpt je de beste beslissingen te nemen. In dit artikel ontdek je hoe je ermee aan de slag kunt.

In het kort

  • Ontdek hoe je je onderscheidt van concurrenten, wie je potentiële klanten zijn en hoe je hen aantrekt door gedegen marktonderzoek.
  • Identificeer je sterke en zwakke punten intern en kansen en bedreigingen extern om je bedrijfsstrategie te verfijnen.
  • Voer een brancheonderzoek en concurrentieanalyse uit om je positie en kansen in de markt beter te begrijpen.
  • Voer klanttevredenheidsonderzoeken en imago-onderzoeken uit om tevredenheid te verbeteren en je gewenste imago te realiseren.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Wat is marktonderzoek? 

Met een marktonderzoek verken je hoe je je als bedrijf onderscheidt van je concurrenten, wie je mogelijke klanten zijn en hoe je hen naar je bedrijf trekt. Een marktonderzoek geeft je waardevolle informatie om concrete plannen te maken en je strategie te verfijnen.

Waarom is het slim om marktonderzoek te doen? 

Als je een onderneming start, maar ook als je al een tijd bezig bent of internationaal wil gaan ondernemen is het nuttig om een marktonderzoek te doen. Door niet alleen maar van achter je computer iets de markt in proberen te pompen, maar echt het veld in te gaan ontdek je waar behoefte aan is, wie je concurrenten zijn en hoe jij jouw bedrijf, product of dienst kunt onderscheiden en aantrekkelijker kunt maken dan die van de concurrent. 

Door goed onderzoek weet je hoe jouw omgeving, jouw doelgroep en jouw concurrenten eruitzien en kun je jouw product, dienst of bedrijf daar zo goed mogelijk op afstemmen. Je bent zo niet als een kip zonder kop aan het ondernemen, maar weet waar je het over hebt. 

Wat staat er in een marktonderzoek?

Een marktonderzoek bestaat uit een aantal onderzoeken en inzichten die allemaal met elkaar in verbinding staan. Het totaal geeft jou een goed beeld van de markt. Met onderstaande stappen maak je dit totaalplaatje voor jezelf. 

SWOT-analyse 

Door middel van een SWOT-analyse breng je intern jouw sterktes en zwaktes in kaart en extern jouw kansen en bedreigingen. Zo’n analyse laat je direct zien waar je bedrijf goed in is en wat extra aandacht vergt. 

Brancheonderzoek 

Het woord zegt het al: met een brancheonderzoek breng je jouw branche in kaart. Je zoekt tijdens dit onderzoek onder andere antwoord op de vragen hoeveel bedrijven er in jouw branche zitten, wie de belangrijkste aanbieders zijn en wat de ontwikkelingen en verwachtingen zijn. 

Concurrentieanalyse 

Breng jouw concurrenten in kaart. Welke concurrenten zijn er en hoe staat hun aanbod tegenover jouw product of dienst? Hebben zij een betere prijs, kwaliteit, locatie, service, bekendheid of juist niet? Door dit onder elkaar te zetten heb je een duidelijk beeld van jouw positie in de markt ten opzichte van jouw concurrenten. 

Klantonderzoek 

Achterhaal wie jouw potentiële klanten zijn, wat hun koopgedrag is en hoe je hen het beste kunt bereiken. 

Omgevingsanalyse 

Met deze analyse onderzoek je hoe ideaal jouw bedrijfslocatie is. Heb je alleen een magazijn en verkoop je online? Dan is de locatie veel minder van belang dan wanneer je een fysieke winkel hebt. 

Daarnaast is het goed om te checken of je bijvoorbeeld kunt uitbreiden op de locatie waar je zit en de bouwplannen en politieke ontwikkelingen mee te nemen in deze analyse. Wellicht komt er een supermarkt om de hoek die jou extra klanten oplevert of wil de gemeente koopzondagen in het leven roepen in het gebied waar jouw bedrijf gevestigd is. 

Klanttevredenheidsonderzoek 

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw klanten tevreden zijn. Door een klanttevredenheidsonderzoek te doen kun je dit checken. Vraag aan klanten wat hun ervaringen en wensen zijn. Zo kom je erachter wat jouw bedrijf al goed doet en waar jullie kunnen optimaliseren. Tevreden klanten zorgen voor goede mond-tot-mondreclame en dus voor nieuwe klanten.

Imago-onderzoek 

Ga het veld in en ontdek hoe jouw bedrijf bekend staat. Heb je het imago dat je wil hebben of ligt jouw wens en het huidige beeld dat de doelgroep van jouw bedrijf heeft ver uit elkaar? Door fieldresearch te doen en te ontdekken wat de doelgroep op dit moment van jouw bedrijf vindt, kun je hetgeen wat jij uitstraalt aanpassen zodat je wel het gewenste imago krijgt. 

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Wat kost marktonderzoek?

Goed marktonderzoek kost al snel duizenden euro’s. Het bedrag hangt af van je branche, budget en voorkeuren. Als je marktonderzoek belangrijk vindt, zul je er waarschijnlijk meer geld aan uitgeven. Je kunt een gespecialiseerd bedrijf inhuren om de data voor je te verzamelen en te rapporteren of je kunt zelf marktonderzoek doen.

Maak de beste beslissingen voor je bedrijf

Een goed marktonderzoek brengt veel voordelen met zich mee. Je krijgt een beter inzicht in de markt en weet hoe jij geen dertien-in-een-dozijnbedrijf wordt. Dat geeft je de kracht om de beste beslissingen te nemen voor jou en je bedrijf.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Amber Oomen

Amber Oomen

Amber Oomen is een jonge ambitieuze onderneemster. Ze mag zichzelf tekstschrijver, videomaker, beeldredacteur en mediaprofessional noemen. Al vroeg begon zij met het bouwen aan haar carrière. De combinatie van beeld en tekst is haar kracht.
Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…