Alles wat jij moet weten

Waar ligt er een gat in de markt? Hebben klanten behoefte aan jouw nieuwe product? Zijn jouw medewerkers tevreden? En maak jij al stappen met jouw naamsbekendheid? Allemaal vragen, waar je met goed marktonderzoek, antwoord op kan krijgen. Maar waarom is het nou zo belangrijk om antwoord op deze vragen te krijgen?

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Marktonderzoek: Waarom?
 

  1. Meer inzicht
    De nummer 1 reden dat mensen kiezen voor marktonderzoek is om nuttige inzichten te verkrijgen over bijvoorbeeld jouw klanten of je concurrenten. Met meer inzicht kan jij gerichter jouw aanpak en plannen bijsturen en direct voordeel behalen op je concurrenten.   
  2. Bespaar geld
    Waarom zou je jouw kostbare tijd en geld investeren in een product dat vervolgens niet aanslaat? Precies! Met de resultaten van jouw marktonderzoek weet je wat er wel en wat er niet goed aan jouw product is, wat de succeskans is en of er überhaupt behoeft aan is.   

Marktonderzoek: Zelf of uitbesteden?

Je kan er voor kiezen om zelf een enquête op te stellen en te versturen aan je klanten. Hiermee ontvang je antwoord op je vragen en ben je geen geld kwijt aan een onderzoeksbureau. Belangrijk is altijd dat je voorafgaand aan het marktonderzoek een concreet doel (of probleem) formuleert, de juiste doelgroep kiest en de juiste onderzoeksmethode selecteert. Let op: Sommige algemenere vragen of doelen zijn eerder al gedaan door andere bedrijven. Deze resultaten zijn vaak gewoon gratis te raadplegen op het internet. Het zou natuurlijk zonde van je tijd zijn om hetzelfde marktonderzoek uit te voeren. 

Dat is ook direct het voordeel van een onderzoeksbureau. Door het uitbesteden van het marktonderzoek geef je al het uitzoekwerk en het opzetten van het marktonderzoek uit handen. Dit bespaart jou een hoop tijd en frustratie! Ook hebben ze vaak een groot adressenbestand tot hun beschikking om direct een valide marktonderzoek uit te voeren. 

 
Nog geen eigen bedrijfswebsite? Kijk dan op een website laten maken. Zo heb jij snel en eenvoudig een professionele website.

Tarieven marktonderzoek bureaus

De prijs van het laten uitvoeren van een marktonderzoek kan sterk variëren per aanbieder. Van belang is om van tevoren goed te bedenken wat je precies wil onderzoeken binnen je bedrijf en hoe ver je daarin wil gaan. Maak voordat je een aanbieder kiest een vergelijking.

Tarieven marktonderzoek bureaus  

Marktonderzoek: Wat kan je onderzoeken?

 

Door goed marktonderzoek te doen, alles in kaart te brengen, kan je jouw risico’s verminderen. Maar wat kan je eigenlijk allemaal onderzoeken? Hieronder een aantal voorbeelden:  

  • Behoefte onderzoek

Waar hebben jouw klanten nou écht behoefte aan? Door jouw doelgroep en hun gedrag goed te analyseren, kan je inzicht krijgen of jouw product/dienst een gat in markt is of slechts een leuk idee op papier.  

  • Concurrentie analyse

Wat doen jouw concurrenten beter en wat doen je concurrenten slechter dan jij? Wat is bijvoorbeeld hun doelgroep en hoe benaderen ze deze groep? Kennis is macht. Door jouw concurrenten goed in kaart te brengen, kan je jouw bedrijf, producten en / of diensten écht onderscheiden van de rest.

  • Klanttevredenheid onderzoek

Hoe tevreden zijn jouw klanten over jouw producten, diensten en service. Met marktonderzoek naar klanttevredenheid breng je zo volledig mogelijk de wensen, ervaringen en behoeftes van je klanten in beeld. Hierdoor weet je direct waar je mogelijk nog jouw product / dienst kan verbeteren.

  • Medewerkerstevredenheid onderzoek

Wil je verbetering en groei binnen je bedrijf realiseren? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Waarom betrek je je medewerkers niet bij dit proces? Je eigen mensen weten als geen ander wat er speelt binnen je bedrijf en wat beter kan! Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, oftewel MTO, kan je hierbij helpen.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….