Marktonderzoek: Waarom?
- Meer inzicht
De nummer 1 reden dat mensen kiezen voor marktonderzoek is om nuttige inzichten te verkrijgen over bijvoorbeeld jouw klanten of je concurrenten. Met meer inzicht kan jij gerichter jouw aanpak en plannen bijsturen en direct voordeel behalen op je concurrenten. - Bespaar geld
Waarom zou je jouw kostbare tijd en geld investeren in een product dat vervolgens niet aanslaat? Precies! Met de resultaten van jouw marktonderzoek weet je wat er wel en wat er niet goed aan jouw product is, wat de succeskans is en of er überhaupt behoeft aan is.
Marktonderzoek: Zelf of uitbesteden?
Je kan er voor kiezen om zelf een enquête op te stellen en te versturen aan je klanten. Hiermee ontvang je antwoord op je vragen en ben je geen geld kwijt aan een onderzoeksbureau. Belangrijk is altijd dat je voorafgaand aan het marktonderzoek een concreet doel (of probleem) formuleert, de juiste doelgroep kiest en de juiste onderzoeksmethode selecteert. Let op: Sommige algemenere vragen of doelen zijn eerder al gedaan door andere bedrijven. Deze resultaten zijn vaak gewoon gratis te raadplegen op het internet. Het zou natuurlijk zonde van je tijd zijn om hetzelfde marktonderzoek uit te voeren.
Dat is ook direct het voordeel van een onderzoeksbureau. Door het uitbesteden van het marktonderzoek geef je al het uitzoekwerk en het opzetten van het marktonderzoek uit handen. Dit bespaart jou een hoop tijd en frustratie! Ook hebben ze vaak een groot adressenbestand tot hun beschikking om direct een valide marktonderzoek uit te voeren.
Nog geen eigen bedrijfswebsite? Kijk dan op een website laten maken. Zo heb jij snel en eenvoudig een professionele website.
Tarieven marktonderzoek bureaus
De prijs van het laten uitvoeren van een marktonderzoek kan sterk variëren per aanbieder. Van belang is om van tevoren goed te bedenken wat je precies wil onderzoeken binnen je bedrijf en hoe ver je daarin wil gaan. Maak voordat je een aanbieder kiest een vergelijking.
Marktonderzoek: Wat kan je onderzoeken?
Door goed marktonderzoek te doen, alles in kaart te brengen, kan je jouw risico’s verminderen. Maar wat kan je eigenlijk allemaal onderzoeken? Hieronder een aantal voorbeelden:
- Behoefte onderzoek
Waar hebben jouw klanten nou écht behoefte aan? Door jouw doelgroep en hun gedrag goed te analyseren, kan je inzicht krijgen of jouw product/dienst een gat in markt is of slechts een leuk idee op papier.
- Concurrentie analyse
Wat doen jouw concurrenten beter en wat doen je concurrenten slechter dan jij? Wat is bijvoorbeeld hun doelgroep en hoe benaderen ze deze groep? Kennis is macht. Door jouw concurrenten goed in kaart te brengen, kan je jouw bedrijf, producten en / of diensten écht onderscheiden van de rest.
- Klanttevredenheid onderzoek
Hoe tevreden zijn jouw klanten over jouw producten, diensten en service. Met marktonderzoek naar klanttevredenheid breng je zo volledig mogelijk de wensen, ervaringen en behoeftes van je klanten in beeld. Hierdoor weet je direct waar je mogelijk nog jouw product / dienst kan verbeteren.
- Medewerkerstevredenheid onderzoek
Wil je verbetering en groei binnen je bedrijf realiseren? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Waarom betrek je je medewerkers niet bij dit proces? Je eigen mensen weten als geen ander wat er speelt binnen je bedrijf en wat beter kan! Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, oftewel MTO, kan je hierbij helpen.