Saamhorigheid op de werkvloer is niet vanzelfsprekend. Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel mensen zich buitengesloten voelen op het werk. Niet het idee hebben dat ze er echt 'bij horen'. En dat terwijl mensen van nature kuddedieren zijn. Ze willen bij een groep horen. Dat geeft niet alleen plezier, maar ook meer zelfvertrouwen en resulteert bovendien in een hogere productiviteit. Daarom is het voor de werkgever van belang dat werknemers zich op hun plaats voelen en het gevoel van saamhorigheid kunnen ervaren. Maar hoe stimuleer je dit? Hier volgen drie tips.

Inhoudsopgave

1. Dezelfde kleding en accessoires 

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het werkt echt: dezelfde kleding en accessoires op de werkvloer scheppen een onderlinge band. Het toont dat mensen daadwerkelijk bij elkaar horen. Dat ze een groep vormen. Natuurlijk is er niet binnen elk bedrijf of onderneming een dresscode, maar het kan ook subtieler worden aangepakt. Brengen jullie bijvoorbeeld ook veel tijd buiten door? Hoe leuk is het dan om bij een groothandel in zonnebrillen meerdere zonnebrillen met logo aan te schaffen? Zo geef je iedereen een cadeau waarbij de geest van het bedrijf doorschemert. Doordat iedereen hetzelfde draagt, vormen ze voor de buitenwereld al een groep. En dat is dan ook duidelijk terug te zien in hun gedrag. 

2. Maak het creëren van vriendschappen mogelijk 

Als werknemers altijd alleen maar bezig kunnen zijn met het werk, is er ook geen ruimte waarin er vriendschappen kunnen ontstaan. Daarom is het van belang om dit mogelijk te maken. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het wekelijks organiseren van een vrijdagmiddagborrel, gezamenlijke werkruimtes te maken en ervoor te zorgen dat er in de pauzes echt met elkaar gecommuniceerd wordt. Uiteraard hoeft niet iedereen bevriend met elkaar te zijn. Toch geldt wel dat hoe beter mensen met elkaar kunnen omgaan op de werkvloer, hoe productiever zij zullen zijn. Bovendien hebben ze dan ook meer voor elkaar over. Bij ziekte zijn ze sneller geneigd om voor elkaar in te vallen. Dat levert dus voordelen op voor het gehele bedrijf. 

3. Vraag hoe het gaat 

Geef eens toe: hoe vaak vraag je oprecht naar het leven van een medewerker? Hoe het gaat? Wat ze in het weekend hebben gedaan? Valt het je op als ze er een beetje vermoeid uit beginnen te zien? Maak je je zorgen als ze extra somber lijken? Of trek je je hier niks van aan en stel je liever geen vragen? Voor een betere sfeer en meer saamhorigheid op de werkvloer is het van belang om oprechte interesse te tonen. Dat betekent echt niet dat je hier uren per week aan moet besteden. Dagelijks een kort praatje is al voldoende. Laat weten dat je er bent en dat er binnen jullie bedrijf een open cultuur is. Waar alles gezegd en gevraagd mag worden. Luister hierbij echt naar wat de ander te vertellen heeft en ratel niet door over je eigen ervaringen. Geef ook geen ongevraagde adviezen. Enkel luisteren is vaak al voldoende.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Comaxx, bestaat uit een professioneel, enthousiast team van digital minded experts, creatievelingen, techneuten, denkers en doeners, gevestigd in…
In dit artikel gaan we de discussie aan over een onderwerp dat vaker voorkomt als er een beëindiging van de arbeidsovereenkomst plaatsvindt. We doen…
Als directeur van een grote onderneming is het gewoon noodzakelijk dat je in een auto rijdt die je status weergeeft. Daar is niets mis mee. Je kunt…
Ben je die eeuwige strijd tegen rommel zat? Wil je wat orde scheppen in die chaotische garage, kelder of opbergkast? Dan ben je hier aan het juiste…
Fietsen is populair, maar de wegen worden steeds drukker en onveiliger. Een fietsspiegel is een eenvoudige toevoeging die je veiligheid kan vergroten….
Nu de particuliere woningen al voor een groot deel van zonnepanelen zijn voorzien. Is de zakelijke markt voor zonnepanelen aan de beurt….