1. Dezelfde kleding en accessoires
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het werkt echt: dezelfde kleding en accessoires op de werkvloer scheppen een onderlinge band. Het toont dat mensen daadwerkelijk bij elkaar horen. Dat ze een groep vormen. Natuurlijk is er niet binnen elk bedrijf of onderneming een dresscode, maar het kan ook subtieler worden aangepakt. Brengen jullie bijvoorbeeld ook veel tijd buiten door? Hoe leuk is het dan om bij een groothandel in zonnebrillen meerdere zonnebrillen met logo aan te schaffen? Zo geef je iedereen een cadeau waarbij de geest van het bedrijf doorschemert. Doordat iedereen hetzelfde draagt, vormen ze voor de buitenwereld al een groep. En dat is dan ook duidelijk terug te zien in hun gedrag.
2. Maak het creëren van vriendschappen mogelijk
Als werknemers altijd alleen maar bezig kunnen zijn met het werk, is er ook geen ruimte waarin er vriendschappen kunnen ontstaan. Daarom is het van belang om dit mogelijk te maken. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het wekelijks organiseren van een vrijdagmiddagborrel, gezamenlijke werkruimtes te maken en ervoor te zorgen dat er in de pauzes echt met elkaar gecommuniceerd wordt. Uiteraard hoeft niet iedereen bevriend met elkaar te zijn. Toch geldt wel dat hoe beter mensen met elkaar kunnen omgaan op de werkvloer, hoe productiever zij zullen zijn. Bovendien hebben ze dan ook meer voor elkaar over. Bij ziekte zijn ze sneller geneigd om voor elkaar in te vallen. Dat levert dus voordelen op voor het gehele bedrijf.
3. Vraag hoe het gaat
Geef eens toe: hoe vaak vraag je oprecht naar het leven van een medewerker? Hoe het gaat? Wat ze in het weekend hebben gedaan? Valt het je op als ze er een beetje vermoeid uit beginnen te zien? Maak je je zorgen als ze extra somber lijken? Of trek je je hier niks van aan en stel je liever geen vragen? Voor een betere sfeer en meer saamhorigheid op de werkvloer is het van belang om oprechte interesse te tonen. Dat betekent echt niet dat je hier uren per week aan moet besteden. Dagelijks een kort praatje is al voldoende. Laat weten dat je er bent en dat er binnen jullie bedrijf een open cultuur is. Waar alles gezegd en gevraagd mag worden. Luister hierbij echt naar wat de ander te vertellen heeft en ratel niet door over je eigen ervaringen. Geef ook geen ongevraagde adviezen. Enkel luisteren is vaak al voldoende.