Hoewel de werkloosheid de afgelopen tijd gestegen is, blijft het aantal openstaande vacatures (CBS) bij bedrijven nog heel groot. Voor veel bedrijven is het een grote uitdaging om goed personeel te werven, te binden en te behouden. En dat is waar de term employer branding om de hoek komt kijken. Wat is employer branding, wat zijn de voordelen van employer branding en hoe kun je dit succesvol inzetten voor jouw bedrijf?

Inhoudsopgave

Employer branding: geen doel op zich

Employer branding draait om alle activiteiten die als doel hebben om nieuw personeel aan te trekken en je huidige personeel te binden en boeien. Het gaat om het creëren van een positieve reputatie van jou als werkgever. En dan hebben we het niet alleen over gunstige arbeidsvoorwaarden, maar om alle aspecten die bijdragen aan een fijne werkgever zoals de bedrijfscultuur, de werksfeer, feedback en erkenning. 

De voordelen van employer branding

Het inzetten van employer branding kan een investering zijn in tijd en geld, maar dat zal zich ook uitbetalen op verschillende vlakken:

  • Het wordt gemakkelijker om hoogwaardig talent aan te trekken.
  • Werknemers die trots zijn op hun werkplek, zijn meer geneigd om te blijven en niet over te stappen naar een ander bedrijf.
  • Tevreden werknemers die zich gewaardeerd voelen, zijn over het algemeen meer betrokken en gemotiveerd.
  • Wanneer de werknemers tevreden zijn, is er een grotere kans dat ze zullen zorgen voor mond-tot-mondreclame richting potentiële werknemers.
  • Wanneer je employer branding succesvol inzet, heb je op termijn minder tijd en middelen nodig voor het werven van nieuwe werknemers.
  • Met behulp van een sterke employer branding onderscheid je jezelf van de concurrentie.
  • Een goede employer branding verbetert het algehele imago van het bedrijf.


Genoeg redenen dus om employer branding in te zetten. Maar hoe pak je dat aan?

Werkgeversverhaal: de basis van employer branding

Wanneer je employer branding echt goed aan wilt pakken, is het belangrijk om eerst je werkgeversverhaal (ook wel ‘employer value proposition’ genoemd) goed op orde te hebben. En misschien denk je: ik heb mijn missie, visie en merkverhaal op papier, is dat niet voldoende? Maar je werkgeversverhaal gaat verder dan dat. Dit verhaal bestaat ook uit de bedrijfscultuur- en de waarden, de voordelen voor werknemers, inzicht in de werkomgeving, successen en prestaties en verhalen van werknemers. Om de juiste inzichten te krijgen, zou je hiervoor je werknemers kunnen interviewen.

Een employer branding campagne opzetten

Als je je werkgeversverhaal duidelijk op papier hebt, kun je dit als input gebruiken voor een employer branding campagne. Dit kan een interne en/of externe campagne zijn met als doel het werven, binden en behouden van medewerkers. Het is belangrijk om te onderzoeken welke middelen en kanalen je hiervoor het beste kunt inzetten. En dat kom je te weten door de doelgroep in kaart te brengen. 

Nieuwe medewerkers welkom heten

Een slimme tip als het gaat om employer branding, is om aandacht te besteden aan het welkom heten van nieuwe medewerkers. Stel bijvoorbeeld een pakket met zakelijke relatiegeschenken samen als welkomstgeschenk. Het kan dan gaan om praktische geschenken zoals een pen, notitieboek of muismat met het logo erop. Maar denk ook aan leuke gadgets zoals een draadloze oplader voor op het bureau of een koptelefoon. Dit zorgt niet alleen voor extra motivatie, maar draagt ook bij aan de interne branding.

Verder is het belangrijk om goed na te denken hoe je het juiste salaris bepaalt. Want dat draagt ook voor een groot deel bij aan het aantrekken en behouden van je personeel. En je kunt natuurlijk altijd kijken om vacatures intern te vervullen, want misschien willen bepaalde werknemers liever een andere rol vervullen. Genoeg mogelijkheden om gebruik te maken van de kracht van employer branding.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Veel zzp’ers besteden wekelijks heel wat meer tijd aan hun onderneming dan de standaard 40-urige werkweek. En dat is ook niet verrassend, want ze…
De mooiste tijd van het jaar breekt alweer bijna aan. Een goed moment om het personeel in het zonnetje te zetten en extra aan teambuilding te werken….
Sta jij als ondernemer weleens stil bij hoe de facilitaire werkzaamheden in je bedrijf zijn geregeld? Van het essentiële koffiemoment tot de…
Heb je weleens van managed services gehoord? Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om dit soort diensten af te nemen. Ben jij benieuwd naar de…
Ben jij en je team veel op de weg? Je weet dan hoeveel tijd je kwijt bent aan administratie. Denk aan al die uren, gemiddeld 33 per maand, die je…
Als je als digital nomad werkt vanuit het buitenland, is het wel zo verstandig om efficiënt met kosten om te gaan. Leven en werken in het buitenland…