Employer branding: geen doel op zich
Employer branding draait om alle activiteiten die als doel hebben om nieuw personeel aan te trekken en je huidige personeel te binden en boeien. Het gaat om het creëren van een positieve reputatie van jou als werkgever. En dan hebben we het niet alleen over gunstige arbeidsvoorwaarden, maar om alle aspecten die bijdragen aan een fijne werkgever zoals de bedrijfscultuur, de werksfeer, feedback en erkenning.
De voordelen van employer branding
Het inzetten van employer branding kan een investering zijn in tijd en geld, maar dat zal zich ook uitbetalen op verschillende vlakken:
- Het wordt gemakkelijker om hoogwaardig talent aan te trekken.
- Werknemers die trots zijn op hun werkplek, zijn meer geneigd om te blijven en niet over te stappen naar een ander bedrijf.
- Tevreden werknemers die zich gewaardeerd voelen, zijn over het algemeen meer betrokken en gemotiveerd.
- Wanneer de werknemers tevreden zijn, is er een grotere kans dat ze zullen zorgen voor mond-tot-mondreclame richting potentiële werknemers.
- Wanneer je employer branding succesvol inzet, heb je op termijn minder tijd en middelen nodig voor het werven van nieuwe werknemers.
- Met behulp van een sterke employer branding onderscheid je jezelf van de concurrentie.
- Een goede employer branding verbetert het algehele imago van het bedrijf.
Genoeg redenen dus om employer branding in te zetten. Maar hoe pak je dat aan?
Werkgeversverhaal: de basis van employer branding
Wanneer je employer branding echt goed aan wilt pakken, is het belangrijk om eerst je werkgeversverhaal (ook wel ‘employer value proposition’ genoemd) goed op orde te hebben. En misschien denk je: ik heb mijn missie, visie en merkverhaal op papier, is dat niet voldoende? Maar je werkgeversverhaal gaat verder dan dat. Dit verhaal bestaat ook uit de bedrijfscultuur- en de waarden, de voordelen voor werknemers, inzicht in de werkomgeving, successen en prestaties en verhalen van werknemers. Om de juiste inzichten te krijgen, zou je hiervoor je werknemers kunnen interviewen.
Een employer branding campagne opzetten
Als je je werkgeversverhaal duidelijk op papier hebt, kun je dit als input gebruiken voor een employer branding campagne. Dit kan een interne en/of externe campagne zijn met als doel het werven, binden en behouden van medewerkers. Het is belangrijk om te onderzoeken welke middelen en kanalen je hiervoor het beste kunt inzetten. En dat kom je te weten door de doelgroep in kaart te brengen.
Nieuwe medewerkers welkom heten
Een slimme tip als het gaat om employer branding, is om aandacht te besteden aan het welkom heten van nieuwe medewerkers. Stel bijvoorbeeld een pakket met zakelijke relatiegeschenken samen als welkomstgeschenk. Het kan dan gaan om praktische geschenken zoals een pen, notitieboek of muismat met het logo erop. Maar denk ook aan leuke gadgets zoals een draadloze oplader voor op het bureau of een koptelefoon. Dit zorgt niet alleen voor extra motivatie, maar draagt ook bij aan de interne branding.
Verder is het belangrijk om goed na te denken hoe je het juiste salaris bepaalt. Want dat draagt ook voor een groot deel bij aan het aantrekken en behouden van je personeel. En je kunt natuurlijk altijd kijken om vacatures intern te vervullen, want misschien willen bepaalde werknemers liever een andere rol vervullen. Genoeg mogelijkheden om gebruik te maken van de kracht van employer branding.