Starters onderschatten vaak het nut van een goede financiële administratie. Per week wordt er vaak maar een paar uur aan de financiën gewerkt. Het gevolg? Steeds meer bedrijven die al binnen drie tot vijf jaar ophouden te bestaan. Met deze artikelen leidt u uw administratie vanaf het begin in goede banen.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Boekhouden doet u zo

Een boekhouding is niets anders dan een geordende weergave van alle inkomsten en uitgaven van een persoon of bedrijf. Ook als u besluit om (een deel van) de boekhouding uit te besteden, is het handig er een basiskennis van te hebben.
Tips voor het opzetten van een degelijke boekhouding »

Wat staat er in uw jaarrekening?

Bezittingen, schulden en bedrijfsresultaat; elk jaar moet er een jaarrekening van uw bedrijf worden opgesteld. Deze rekening geeft, als het goed is, een duidelijk beeld van uw bedrijfsvoering
Dit zou er in ieder geval moeten staan in een jaarrekening »

Zo ziet een goede factuur eruit

Natuurlijk is een degelijke factuur een visitekaartje voor uw bedrijf. Maar een goede factuur is er vooral eentje die betaald wordt. En het liefst een beetje snel. Ondernemers denken nu nog te vaak dat klanten vanzelf betalen als ze tevreden zijn. Helaas is dat in de praktijk anders. Om er zeker van te zijn, dat uw factuur betaald wordt, moet hij voldoen aan een aantal eisen »

Afschrijvingen, dit komt er bij kijken

Afschrijvingen geven weer in hoeverre bedrijfsmiddelen zoals machines, gebouwen en auto’s in een bepaalde periode in waarde dalen door bijvoorbeeld slijtage en veroudering. Deze daling wordt uitgedrukt in een bedrag dat u van uw opbrengsten mag aftrekken, ofwel afschrijven. Daarmee hebben afschrijvingen direct invloed op uw winst of verlies »

Het urencriterium: wat telt mee?

Veel ondernemers weten niet dat ze voor het urencriterium heel nauwgezet uren moeten bijhouden. Dat is zelfs een belangrijke eis om in aanmerking te komen voor bepaalde fiscale voordelen, zoals de zelfstandigenaftrek. Voor wie geldt het en wat zijn de voorwaarden? »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Veel zzp’ers houden zelf hun administratie bij en sturen zelf hun facturen aan klanten en opdrachtgevers. Een factuur moet voldoen aan wettelijke…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…
Het kan soms lastig zijn het overzicht te behouden in een organisatie waarin veel mensen werken in verschillende rollen. Zie jij door de bomen het bos…
Excel rekent met heel veel decimalen. Bij de uitkomst toont het programma echter niet altijd alle decimalen. Dat hangt namelijk af van hoe Excel…