In Excel geeft de formule SOM.ALS het totaal van een kolom, op basis van een waarde in een andere kolom. Zo reken je bijvoorbeeld snel uit waar en hoeveel je nog van een bepaald product op voorraad hebt.

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Inhoudsopgave

Excel slim kolommen is van toepassing op: 
– Microsoft Office 2003-2013

Excel slim kolommen formule: SOM.ALS

Een voorbeeld om de werking van de formule SOM.ALS uit te leggen:

Dit voorbeeld geeft de voorraad kladblokken aan per persoon. Om te bepalen hoeveel kladblokken er per vestiging zijn, moet een optelling worden gemaakt.

Dit werkt niet voor slimme kolommen

Tel geen losse cellen bij elkaar op. In het geval van bovenstaand voorbeeld zou de formule =G7+G8+G10 wel werken om de totale voorraad kladblokken voor Amsterdam uit te rekenen, maar als er een regel wordt toegevoegd, klopt de formule niet meer.

De voorraad voor Rotterdam is in dit geval natuurlijk simpel vast te stellen, want dat is maar 1 cel. In het voorbeeld staan slechts 4 regels, maar wat nu als het er 4000 zijn?

SOM.ALS biedt uitkomst

De formule SOM.ALS telt op basis van een voorwaarde. Om in dit geval de voorraad voor Amsterdam goed uit te rekenen, wordt de formule: =SOM.ALS(D7:D11;’Amsterdam”;E7:E11)

Dit betekent: Als in de cellen D7 t/m D11 de waarde Amsterdam staat, tel dan de waarde op uit dezelfde rij in de cellen E7 t/m E11.

Meer vragen rondom Excel? Bezoek De Zaak de ondernemersblog met praktische tips over ondernemen en slimme tools als Excel.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Veel zzp’ers houden zelf hun administratie bij en sturen zelf hun facturen aan klanten en opdrachtgevers. Een factuur moet voldoen aan wettelijke…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
i.s.m.
Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het bewaken van de financiële gezondheid van je bedrijf. Een goed georganiseerde boekhouding vormt de…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
Sturen op cijfers: 7 tips voor meer financieel succes Financieel succes is voor de meeste ondernemers niet alleen een doel, maar ook een noodzaak….