Zo maak je er een succes van

Wil je een crowdfunding-campagne opzetten? Gebruik dan deze 8 bouwstenen om er een succes van te maken.

Inhoudsopgave

Verbeter je cashflow met flexibel zakelijk krediet. Ontdek gunstige financieringsopties tijdens een gratis oriëntatiegesprek.

Een crowdfunding-campagne opzetten

Crowdfunding, ook wel crowdfinancing genoemd, is een sociale vorm van financieren. Een grote groep mensen doet een (kleine) investering en voorziet daarmee een onderneming van kapitaal. In ruil daarvoor krijgen de investeerders een goed rendement.

Om mensen zo ver te krijgen dat ze in jouw bedrijf investeren, zul je er eerst aandacht voor moeten vragen. Dat kan met een crowdfunding-campagne. Een handig hulpmiddel om die op te zetten is het crowdfunding-canvas van Douw&Koren. Daarin staan – in de vorm van 8 bouwstenen – alle aspecten van de campagne, waardoor je gefundeerd beslissingen kunt nemen.

De 8 bouwstenen

Bouwsteen 1: Waarom

Wat is de boodschap achter jouw onderneming?
Ondernemingen die succesvol crowdfunden mobiliseren mensen met een aansprekende boodschap. Presenteer daarom het waarom van het project zo helder, natuurgetrouw en aansprekend mogelijk.

Bouwsteen 2: Project

Welk specifiek deel van jouw onderneming ga je financieren?
Veel campagnes sneuvelen doordat de initiatiefnemer het doel van de campagne niet concreet genoeg had beschreven. Geef dus duidelijk aan wat je met het opgehaalde geld gaat doen (zie ook: Bouwsteen 8).

Bouwsteen 3: Propositie

Wat laat je de crowd zien? Wat geef je hen terug?
De propositie is jouw verhaal, het aanbod dat je aan de crowd doet. Presenteer hem met een videoclip en een begeleidende tekst, en verwerk daarin de informatie over het project, de persoon erachter en de beloning die de crowd in het vooruitzicht wordt gesteld.

De crowd is gevoelig voor voordeel, zorg dus dat je een passend rendement biedt. Zorg ook dat jouw campagne een persoonlijk gezicht heeft: onpersoonlijke campagnes slagen zelden!

Bouwsteen 4: Infrastructuur

Welke crowdfunding-platform gebruik je?
Er zijn vele soorten crowdfunding-platforms. Hou er rekening mee dat de meeste crowdfunding-platforms een alles-of-niets manier van werken hanteren. Investeerders krijgen hun inleg terug als je het doelbedrag niet haalt, en dan sta je met lege handen. Daarom wordt vaak gestart met een relatief bescheiden campagne.

Bouwsteen 5: Promotie

Hoe genereer je aandacht? Op welke manier communiceer je?
Communiceer met de crowd via de kanalen die je normaal ook gebruikt. Dat is het meest effectief. Start met een beperkte groep intimi: vrienden, familie en collega’s. De rest van jouw netwerk kun je beter uitnodigen als je al een basis aan financiering binnen heeft.

Uit onderzoek blijkt ook dat een persoonlijke mail eerder tot investeringen leidt dan een oproep via social media. Die laatste manier zorgt wel voor bekendheid, maar voor crowdfunding is meer nodig dan alleen dat.

Bouwsteen 6: Community

Welke crowd spreekt je aan?
De crowd – de kern van jouw campagne – bestaat uit 6 groepen mensen of organisaties die je wilt bereiken of bedienen.

1. De intimi: het deel van uw persoonlijke netwerk dat dichtbij je staat.
2. De connectors: mensen met de kracht om de boodschap te verspreiden
3. Organisaties: partijen die affiniteit met jou of de inhoud van jouw onderneming kunnen hebben.
4. Big spenders: individuen of investeerders met een grote financiële draagkracht.
5. Overige netwerken/doelgroepen: alle netwerken en doelgroepen die zich via jou of via de inhoud van jouw onderneming aan jouw campagne kunnen verbinden.
6. Media: benader de pers als je denkt dat jouw onderneming of campagne nieuwswaarde heeft.

Bouwsteen 7: Doelbedrag

Welk bedrag wil je ophalen?
Wereldwijd, maar ook in ons land, vertonen de maximaal opgehaalde bedragen een stijgende lijn. In 2011 werd in Nederland gemiddeld € 10.000,- opgehaald, met uitschieters naar € 100.000,-. De gemiddelde investering per persoon lag rond de € 300,-.

Bepaal aan de hand van deze gemiddelden uw doelbedrag, of bereken jouw doelbedrag aan de hand van jouw crowd en/of aan de hand van wat je nodig hebt.

Bouwsteen 8: Kosten

Waar is het geld voor bestemd?
Crowdfunding in haar meest pure vorm is een zeer transparant proces waarbij de ondernemer openlijk zijn plannen deelt. Geef daarom aan wat er van het geld wordt betaald. De crowd wil immers graag weten wat er precies met zijn inleg gebeurt.

Doelen stellen

Of je nu starter bent of al jaren ondernemer, het stellen van concrete doelen is een belangrijke vaardigheid.

Wil jij je voorraad aanvullen of betalen je klanten laat? Dit kan je makkelijk oplossen met flexibel zakelijk krediet. Maak vrijblijvend een afspraak voor een gratis oriëntatiegesprek.

Lees ook…
i.s.m.
Het kan handig zijn om een zakelijk krediet af te sluiten. Bijvoorbeeld als je klanten laat betalen of als je je voorraad aan wilt vullen. Want je hebt…
i.s.m.
Justin Harings is eigenaar van fietsenzaak Harings Tweewielers. Het is een echt familiebedrijf: Justin is de 4e generatie die de winkel runt. Ze vieren…
i.s.m.
Klaar om de sprong te wagen in de wereld van bedrijfsvastgoed? In vijf stappen nemen we je mee door het aankoopproces – van het stellen van de juiste…
i.s.m.
Stel, je droomt van je eigen bedrijfspand. Kopen in plaats van huren. Met oog op uitbreiding van je bedrijf. Of met oog op de toekomst voor je oude…
i.s.m.
Het kan handig zijn om een zzp-rekening af te sluiten, bijvoorbeeld als je een eenmanszaak of BV hebt waarvan je de enige eigenaar bent, wanneer je…
Ga je om tafel met investeerders? Dan wil je ze natuurlijk over de streep trekken. Of je nu een start-up bent die op zoek is naar groeikapitaal of een…