Een crowdfunding-campagne opzetten
Crowdfunding, ook wel crowdfinancing genoemd, is een sociale vorm van financieren. Een grote groep mensen doet een (kleine) investering en voorziet daarmee een onderneming van kapitaal. In ruil daarvoor krijgen de investeerders een goed rendement.
Om mensen zo ver te krijgen dat ze in jouw bedrijf investeren, zul je er eerst aandacht voor moeten vragen. Dat kan met een crowdfunding-campagne. Een handig hulpmiddel om die op te zetten is het crowdfunding-canvas van Douw&Koren. Daarin staan – in de vorm van 8 bouwstenen – alle aspecten van de campagne, waardoor je gefundeerd beslissingen kunt nemen.
De 8 bouwstenen
Bouwsteen 1: Waarom
Wat is de boodschap achter jouw onderneming?
Ondernemingen die succesvol crowdfunden mobiliseren mensen met een aansprekende boodschap. Presenteer daarom het waarom van het project zo helder, natuurgetrouw en aansprekend mogelijk.
Bouwsteen 2: Project
Welk specifiek deel van jouw onderneming ga je financieren?
Veel campagnes sneuvelen doordat de initiatiefnemer het doel van de campagne niet concreet genoeg had beschreven. Geef dus duidelijk aan wat je met het opgehaalde geld gaat doen (zie ook: Bouwsteen 8).
Bouwsteen 3: Propositie
Wat laat je de crowd zien? Wat geef je hen terug?
De propositie is jouw verhaal, het aanbod dat je aan de crowd doet. Presenteer hem met een videoclip en een begeleidende tekst, en verwerk daarin de informatie over het project, de persoon erachter en de beloning die de crowd in het vooruitzicht wordt gesteld.
De crowd is gevoelig voor voordeel, zorg dus dat je een passend rendement biedt. Zorg ook dat jouw campagne een persoonlijk gezicht heeft: onpersoonlijke campagnes slagen zelden!
Bouwsteen 4: Infrastructuur
Welke crowdfunding-platform gebruik je?
Er zijn vele soorten crowdfunding-platforms. Hou er rekening mee dat de meeste crowdfunding-platforms een alles-of-niets manier van werken hanteren. Investeerders krijgen hun inleg terug als je het doelbedrag niet haalt, en dan sta je met lege handen. Daarom wordt vaak gestart met een relatief bescheiden campagne.
Bouwsteen 5: Promotie
Hoe genereer je aandacht? Op welke manier communiceer je?
Communiceer met de crowd via de kanalen die je normaal ook gebruikt. Dat is het meest effectief. Start met een beperkte groep intimi: vrienden, familie en collega’s. De rest van jouw netwerk kun je beter uitnodigen als je al een basis aan financiering binnen heeft.
Uit onderzoek blijkt ook dat een persoonlijke mail eerder tot investeringen leidt dan een oproep via social media. Die laatste manier zorgt wel voor bekendheid, maar voor crowdfunding is meer nodig dan alleen dat.
Bouwsteen 6: Community
Welke crowd spreekt je aan?
De crowd – de kern van jouw campagne – bestaat uit 6 groepen mensen of organisaties die je wilt bereiken of bedienen.
1. De intimi: het deel van uw persoonlijke netwerk dat dichtbij je staat.
2. De connectors: mensen met de kracht om de boodschap te verspreiden
3. Organisaties: partijen die affiniteit met jou of de inhoud van jouw onderneming kunnen hebben.
4. Big spenders: individuen of investeerders met een grote financiële draagkracht.
5. Overige netwerken/doelgroepen: alle netwerken en doelgroepen die zich via jou of via de inhoud van jouw onderneming aan jouw campagne kunnen verbinden.
6. Media: benader de pers als je denkt dat jouw onderneming of campagne nieuwswaarde heeft.
Bouwsteen 7: Doelbedrag
Welk bedrag wil je ophalen?
Wereldwijd, maar ook in ons land, vertonen de maximaal opgehaalde bedragen een stijgende lijn. In 2011 werd in Nederland gemiddeld € 10.000,- opgehaald, met uitschieters naar € 100.000,-. De gemiddelde investering per persoon lag rond de € 300,-.
Bepaal aan de hand van deze gemiddelden uw doelbedrag, of bereken jouw doelbedrag aan de hand van jouw crowd en/of aan de hand van wat je nodig hebt.
Bouwsteen 8: Kosten
Waar is het geld voor bestemd?
Crowdfunding in haar meest pure vorm is een zeer transparant proces waarbij de ondernemer openlijk zijn plannen deelt. Geef daarom aan wat er van het geld wordt betaald. De crowd wil immers graag weten wat er precies met zijn inleg gebeurt.
Doelen stellen
Of je nu starter bent of al jaren ondernemer, het stellen van concrete doelen is een belangrijke vaardigheid.