1. Pitch voorbereiden: start met een grondig vooronderzoek
Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker als je gaat pitchen voor investeerders. Enkele belangrijke aspecten van het vooronderzoek:
Doelgroepenanalyse
Start je onderzoek door goed naar je potentiële investeerder(s) te kijken. Ga na welke investeringscriteria en voorkeuren ze hanteren en kijk ook naar eerdere investeringen die ze hebben gedaan. Met deze informatie kun je een duidelijk verhaal neerzetten en inspelen op wat investeerders willen.
Marktonderzoek
Voer ook een gedegen marktonderzoek uit om inzicht te krijgen in de markt waarin je bedrijf actief is. Analyseer de marktomvang, trends, concurrentie, doelgroepen en eventuele nichemogelijkheden waarin je jezelf kunt onderscheiden. Deze informatie is belangrijk voor investeerders om de marktkans van je bedrijf of groeiplannen te onderbouwen. Je laat hiermee zien dat er genoeg vraag is naar je product of dienst.
Concurrentieanalyse
Onderzoek je belangrijkste concurrenten en analyseer de sterke en zwakke punten, aanbod, prijsstrategieën en marktpositie. Identificeer vervolgens hoe jouw bedrijf zich onderscheidt en welke unieke waardepropositie je biedt aan potentiële investeerders.
Financiële analyse
Wees transparant over je bedrijfsfinanciën en stel een gedetailleerde financiële projectie op. Zorg ervoor dat je financiële modellen realistisch en goed onderbouwd zijn. Dat is de basis waarmee je laat zien hoe je bedrijf winstgevendheid en groei zal bereiken. Precies datgene wat een potentiële investeerder zoekt.
Juridisch onderzoek
Zorg er dan ook voor dat je op de hoogte bent van alle juridische en regelgevende vereisten die van toepassing zijn op je bedrijf en de industrie waarin je actief bent. Denk bijvoorbeeld aan licenties, vergunningen en bepaalde regelgeving rondom specifieke producten en diensten.
2. Bouw een krachtige investeerders pitch
Ben je goed voorbereid? Dan heb je alle benodigde informatie om je pitch te bouwen. Daarbij is het van belang dat je een sterke eerste indruk achterlaat. Begin je pitch daarom met een pakkende en overtuigende openingszin die de aandacht van je publiek trekt en nieuwsgierig maakt naar de rest van je verhaal. Vervolgens kun je diverse volgende onderwerpen in je presentatie verwerken, waarbij je zelf een logische opbouw en structuur kiest. Denk bijvoorbeeld aan:
- Introductie van je bedrijf
- Je plannen en de unique selling points
- Financiële projectie en kapitaalbehoefte
- Verdienmodel voor de investeerders (investeringsvoorstel)
- Concurrentieanalyse
Call-to-action
Sluit je pitch af met een sterke call-to-action die je mogelijke investeerders aanzet tot actie, bijvoorbeeld door een opvolggesprek in te plannen voor geïnteresseerden om details verder te bespreken.
3. Houd het beknopt
Tijdens het pitchen is het belangrijk dat je bij de kern van je verhaal blijft. Met een korte uitleg in je eigen woorden behoud je de aandacht van het publiek en blijft je boodschap helder, duidelijk en beknopt.
4. Gebruik visuele hulpmiddelen
Ondersteun je pitch met visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen, diagrammen, video’s en verwerk deze in een PowerPoint. Op deze manier versterk je je boodschap en is het makkelijker voor je publiek om complexe informatie te verwerken.
5. Krijg je weinig tijd? Overweeg een elevator pitch
Heb je maar beperkt de tijd om te pitchen? Dan kun je voor een elevator pitch gaan. Dit is een verkorte variant van de ‘normale’ pitch waarin je je publiek probeert te overtuigen in een van tevoren vastgestelde tijd, meestal zo’n 30 tot 60 seconden. Je moet met een korte presentatie imponeren en dat vereist veel voorbereidingstijd. Elke seconde telt immers. Vandaar ook de term ‘elevator pitch’. Die verwijst naar de korte tijd die je doorbrengt in een lift.
Whitepaper Controle Belastingdienst
6. Wees voorbereid op vragen
Zelfs met een goed verhaal zullen er tijdens of na je pitch waarschijnlijk vragen volgen. Anticipeer hierop door vooraf na te denken over welke vragen investeerders eventueel kunnen stellen. De ene investeerder zit wellicht sterk op de cijfers, een andere investeerder vindt misschien innovatie heel belangrijk. Pitch ook voor collega’s en kennissen en laat ze vragen stellen. Misschien rollen hier vragen uit waar je geen rekening mee hield.
Het kan gebeuren dat een potentiële investeerder een vraag stelt waar je niet direct een antwoord op hebt. Laat je hierdoor niet afschrikken en antwoord dat je er later op terugkomt.
7. Oefen je pitch en werk aan je non-verbale communicatie
Een pitch moet in één keer goed zijn. Oefen dus van tevoren. Het liefst voor een testpubliek of voor de spiegel. Zo kun je ook je non-verbale communicatie perfectioneren. Dat is namelijk een belangrijk onderdeel van presenteren.
Met een goede pitch zul je vertrouwen opbouwen en vergroot je je kansen om investeerders te overtuigen van jouw bedrijfsidee. Neem daarom ruim de tijd voor de voorbereiding en begin met een goed vooronderzoek. Bouw vervolgens een sterke pitch met de informatie die je hebt vergaard en houd rekening met bovengenoemde tips. Dan staat de deur naar succes open en blaas je je publiek omver met een ijzersterk verhaal.