Data = waarde
Aanpassing Europese-privacyrichtlijn
- een aparte medewerker aan te stellen belast met de bescherming van data;
- te melden wanneer hun site is gehackt;
- tot het houden van een effectbeoordeling.
Wat kunt u er als ondernemer aan doen?
- Klanten zullen eerder bij u kopen, wanneer zij er zeker van zijn dat een transactie op uw website beveiligd is. Daarvoor heeft u een digitaal certificaat nodig. Zo’n certificaat garandeert uw (bedrijfs)identiteit.
- Dezelfde voorzorgsmaatregel kunt u beter ook treffen voor de verzending van facturen en andere correspondentie waar een geldwaarde aan verbonden is.
- Sluit een goede aansprakelijkheidsverzekering af, waarmee u het risico uitsluit dat u (persoonlijk) aansprakelijk wordt gesteld voor schade die klanten mogelijk oplopen doordat uw website gehackt is.
- Voeg een privacyverklaring aan uw website toe, waarin u expliciet vermeldt hoe u met klantgegevens omgaat. Steeds meer bedrijven voegen zo een verklaring aan hun website toe. Ook De Zaak heeft zo’n verklaring.
- Controleer uw algemene voorwaarden en zorg ervoor dat ook daarin duidelijk bepaalde aansprakelijkheid wordt uitgesloten, dan wel dat erin wordt vemeld tot waar uw verantwoordelijkheid wel strekt.