Hoe Annabel en Liselotte een bedrijf overnamen

In het heetst van de coronacrisis een bedrijf overnemen dat nog maar nauwelijks levensvatbaar is. Een verhaal dat zo begint, kan haast niet goed eindigen. Toch deden de zussen Annabel (30) en Liselotte (24) van Kuijk precies dat.

Inhoudsopgave

Wat is jouw bedrijf waard? Start de gratis Brookz Waardescan, krijg snel inzicht in de actuele waarde van je bedrijf en doe er je voordeel mee!

Juist dankzij de kwakkelende economie zagen zij hun kans schoon om een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan: het roer overnemen van het exclusieve cateringbedrijf Meisjes met Smaak.

Meisjes met Smaak komt voort uit het bedrijf Het Oestermeisje, dat door Roderik Kuijpers werd opgezet en uitgebouwd. Tijdens het werken in het restaurant van zijn ouders bedacht hij het concept om jongedames tijdens evenementen rond te laten lopen, met om hun middel een riem gevuld met oesters.

Vanaf de oprichting in 2001 tot 2020 werd het assortiment uitgebreid met steeds meer exclusieve hapjes en drankjes, en dus veranderde ook de bedrijfsnaam. Tegenwoordig kun je je feest of evenement opleuken door Meisjes met Smaak bijvoorbeeld sushi, pekingeend of -natuurlijk- oesters uit te laten delen aan de aanwezigen.

Liselotte: “Het is altijd erg belangrijk dat er een stukje entertainment in ons bezoek zit, er vindt altijd een handeling plaats wanneer we iets presenteren aan onze gasten. Als onze meisjes crème brûlée serveren, dan wordt deze bijvoorbeeld ter plekke gebrand. Er zijn veel bedrijven die standaard-catering of hostesses aanbieden, maar bij ons draait het erom dat elk meisje alles zelf bij zich draagt, er een bijzondere ervaring van maakt en er prachtig uitziet. Daarin zijn wij uniek.”

Van een nood een deugd

In het verleden bouwde Meisjes met Smaak haar reputatie op door haar aanwezigheid op evenementen van grote merken zoals Coca-Cola en het cosmeticamerk Marie-Stella-Maris.

Annabel: “Een belangrijk doel van ons bedrijf is merkactivatie, door bijvoorbeeld op festivals rond te lopen en bij de bezoekers de handlotion aan te brengen die een producent graag onder de aandacht wil brengen. Ook de Horecava en de kunstbeurs TEFAF waren jaarlijks terugkerende happenings waar we een graag geziene gast waren.”

Corona gooide roet in het eten wat betreft de werkzaamheden op beurzen en evenementen. Door de strenge veiligheidsmaatregelen werden groepen mensen gemaximeerd en werden overdekte evenementen taboe. Toch vormde de crisis een welkome gelegenheid voor de zussen om hun leven te overzien en van de nood een deugd te maken.

“Je voegt altijd iets toe aan de beleving van mensen.”

“Al vanaf 2015 werkte ik voor Meisjes met Smaak”, aldus Liselotte. “Ik ben hier begonnen als stagiaire en daarna bleef ik hier werken in de avonduren en in de weekenden. Na afronding van mijn studie heb ik ook bij andere bedrijven gewerkt, maar mijn betrokkenheid bij dit bedrijf is altijd gebleven. Of het nou een feestavond, een verjaardag of een bedrijfsborrel is: je voegt altijd echt iets toe aan de belevenis van mensen. Klanten komen bij ons als ze iets leuks te vieren hebben, dus dat zijn altijd leuke momenten. Naast dat positieve contact met onze klanten vind ik het belangrijk dat we uitsluitend werken met producten van hoogwaardige kwaliteit. Ik heb dus altijd al een sterke band met dit bedrijf gehad, en corona bracht alles in een stroomversnelling.”

Annabel: “Het bedrijf stond niet op omvallen, maar je merkte de laatste jaren al dat de aandacht van de vorige eigenaar niet meer volledig bij het bedrijf lag. Wij wilden het heel graag overnemen en dus zijn we in gesprek gegaan.”

Win-winsituatie

Een bedrijfsovername in deze tijd – of het nu een slimme zet is of niet – lijkt daardoor enigszins opportunistisch van aard. Legio ondernemers moeten hun zaak immers noodgedwongen voor een zacht prijsje van de hand doen. Toch ligt dat volgens Annabel in dit geval net wat genuanceerder en is er zelfs sprake van een win-winsituatie.

“Liselotte was altijd al gek van dit bedrijf en ze had het er al vaak over dat ze een zaak als Meisjes met Smaak zou willen runnen. Toen we dus hoorden dat de deur op een kier stond voor een mogelijke verkoop, was het meteen duidelijk dat we dit gingen doen. Beide partijen zijn hier ook oprecht blij mee. Het is voor de vorige eigenaar ook erg leuk dat iemand het overnam die hier al heel lang gewerkt heeft en hart voor de zaak heeft.”

Hoewel deze stap op het eerste gezicht een flinke gok lijkt met een grote kans op verlies, was de overname in augustus toch een weloverwogen keuze.

“Bij de overname hadden we al ingecalculeerd dat 2020 niks zou worden wat betreft de inkomsten“, licht Annabel toe. “We zouden ons dit jaar de zaak eigen maken en orde op zaken stellen, maar we verwachtten dat er verder niks zou gebeuren dat inkomsten zou genereren. Maar er gebeurde wél wat, in september. De telefoon ging regelmatig voor nieuwe reserveringen, iets dat we totaal niet zagen aankomen. Daardoor dachten we dat we een briljante beslissing hadden gemaakt met de overname, tot ineens alles stopte door de verscherpte coronamaatregelen.”

Liselotte: “In september hebben we dus onverwachts nog best wat dingen kunnen organiseren binnen de geldende regels, zoals onze aanwezigheid bij enkele golfevenementen. Toen er echter strengere maatregelen werden aangekondigd, was het de grote vraag wat we konden doen ondanks alle annuleringen.”

Ondernemers in hart en nieren

Dankzij hun exclusieve aanbod en het uitgebreide netwerk dat Meisjes met Smaak door de jaren heen heeft opgebouwd, waagden ze zich noodgedwongen op de markt van bezorgdiensten. Een markt die in ons land inmiddels al aanzienlijk was gegroeid, omdat half ondernemend Nederland zich noodgedwongen op hetzelfde gebied begaf. Toch zorgden hun positiviteit, een kleine dosis geluk en voldoende onderscheidend vermogen ervoor dat ook dit plan succesvol uitpakte.

“Het ondernemersbloed stroomt nu eenmaal door onze aderen, waardoor we moeilijk bij de pakken neer kunnen gaan zitten bij tegenslag”, zegt Liselotte. “Onze hele familie, waaronder onze broer, ouders, opa’s en oma’s zijn ondernemers in hart en nieren.”

“Direct na de aankondiging van de strengere coronamaatregelen, hebben we daarom een luxe pakket samengesteld, gevuld met producten waar wij bekend om staan. Dus bijvoorbeeld oesters, witte wijn, een heerlijk stukje kaas, en alles natuurlijk prachtig verpakt. Door ervoor te zorgen dat wij onze luxe boxen juist ook aanbieden aan bedrijven, werd het een regelrecht verkoopsucces. Ook zijn al onze boxen volledig op de klantvraag afgestemd. De één wil graag een vega-box terwijl een ander de voorkeur aan rode wijn in plaats van champagne geeft. De prijzen van onze luxe boxen lopen uiteen van 45 euro tot 150 euro.” 

“Onze hele familie, waaronder onze broer, ouders, opa’s en oma’s zijn ondernemers in hart en nieren.”

Maar hoe zit het met de betalingen van de vaste lasten, zoals de loonkosten voor het personeel en bijvoorbeeld de hypotheek van het bedrijfspand? Ondanks het verkoopsucces van de luxe boxen zullen de inkomsten ongetwijfeld gedecimeerd zijn als we die vergelijken met de reguliere werkzaamheden op beurzen en evenementen.

Annabel: “We werken uitsluitend met uitzendkrachten, dat zijn er nu ongeveer twintig, en dat was ook ons streven bij de overname. We wilden het risico uitsluiten dat we salarissen zouden moeten doorbetalen als de crisis nog lang zou aanhouden. Verder is het zo dat we dit bedrijfspand huren waardoor er geen hypotheekschuld kan ontstaan. Het prettige is ook dat we al bij de aankoop rekening konden houden met de crisis door de tegenvallende verkoopcijfers van het eerste jaar in te calculeren in ons bedrijfsplan. Tot slot speelt het mee dat we allebei nog jong zijn en geen kinderen hebben. Het ergste dat ons kan gebeuren, is dat we weer in loondienst moeten gaan werken en een beperkte schuld hebben.”

Aanpassingsvermogen

Het aanpassingsvermogen van ondernemers lijkt in de huidige tijd voor velen de enige mogelijke overlevingsstrategie, zoals de zussen Van Kuijk zijn overgestapt op de bezorging van hun luxe boxen. Toch is dat niet voor iedere onderneming een optie.

Liselotte: “Ik woon boven een kroeg die noodgedwongen kerstbomen is gaan verkopen. Dat kan wanneer je een zaak in een buitenwijk hebt, maar voor een café op het Leidseplein wordt zo’n aanpassing een stuk lastiger. De beste tip voor ondernemers is volgens mij om goed te kijken wat er wél kan. Maar veel ondernemers kunnen met de beste wil van de wereld een dergelijke aanpassing niet maken omdat hun bedrijf zich er niet voor leent. Er zijn nu heel veel bedrijven waar simpelweg niks kan en niks mag. Ik kan me voorstellen dat die ondernemers gek worden van anderen die zeggen dat ze een beetje creatief en flexibel moeten zijn in deze tijd.” 

Kijk vooral naar wat er wél kan.

Juist nu is er tijd om bedrijfsmatige aanpassingen door te voeren om na de crisis de reguliere werkzaamheden te hervatten. Wat kunnen we in de toekomst van Meisjes met Smaak verwachten? Liselotte: “Tussen de zaken door met het verzorgen van onze luxe boxen, hebben we vooral kleine aanpassingen gemaakt. Zo hebben we de menukaart aangepast, zijn we met leveranciers in gesprek gegaan om te onderzoeken of we de kwaliteit van onze producten nog verder kunnen verbeteren, en misschien willen we de kleding van de meisjes vernieuwen.”

Annabel: “Ik zie het vooral als een positief gevolg dat we dankzij de crisis de particuliere en de zakelijke markt beiden wat meer bedienen dan voorheen. Welllicht ontwikkelen we die kant nog verder en blijven we ook in de toekomst doorgaan met de bezorging van onze luxe boxen. Voor onze bestaande klanten verandert er echter vrijwel niets aan onze dienstverlening. We hebben een goed concept dat staat als een huis. Rond april hopen we onze reguliere werkzaamheden weer deels te kunnen hervatten.”

Tekst en foto’s: Bas van Rijzewijk

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Nieuwsgierig geworden naar wat de actuele waarde is van jouw bedrijf? Bereken gratis de waarde van jouw bedrijf en doe er je voordeel mee!

Lees ook…
De overname van een familiebedrijf – aan andere familieleden of aan een derde partij buiten de familie – is een delicaat proces en vraagt een goede…
Je wilt een bedrijf overnemen en vraagt je af: hoe ga ik de bedrijfsovername financieren? Je hebt verschillende mogelijkheden. Welke optie het beste…
Als je een bedrijfswoning overbrengt naar jouw privévermogen, moet je afrekenen over het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de…
Een bedrijf kopen of verkopen is voor de meeste ondernemers een enorme mijlpaal. Naast alle zakelijke aspecten komen er vaak emoties bij kijken. In dit…
Als je met jouw bedrijf stopt of het overdraagt, moet je normaal gesproken met de Belastingdienst afrekenen over de stakingswinst. Maar als je…
Bedrijfsoverdracht vindt om uiteenlopend redenen plaats, bijvoorbeeld om te groeien, te diversifiëren, te herstructureren of om de eigenaar de kans te…