Als (startende) webshopeigenaar hoef je niet per se voorraden aan te houden: je kunt ook werken met dropshipping. Een leverancier regelt dan de opslag en orderverwerking. Daarmee bespaar je op magazijn- en voorraadkosten en het biedt meer voordelen. Handig toch? Anderzijds kleven er ook nadelen aan dropshipment. Om een juiste afweging te maken of het iets voor jou is, zetten we de voor- en nadelen op een rijtje en leggen we uit wat de wettelijke regels zijn.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wat is dropshipping precies?

Het principe van dropshipping is simpel: een klant bestelt een product in je webshop en de order wordt automatisch doorgezet naar de leverancier. Die regelt naast voorraadbeheer ook het verpakken en verzenden van de producten.

Ook biedt een dropshipmentleverancier vaak aanvullende diensten, zoals labelen, inzicht in actuele voorraadstatus en track & trace. Al deze logistieke diensten vallen vanuit de leverancier gezien onder e-fulfilment. Vanaf het moment dat een klant bestelt, wordt het logistieke proces compleet ontzorgd.

Webwinkel is verantwoordelijk voor logistieke aspect

Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren, want het scheelt je als webshopeigenaar een hoop gedoe. Je houdt veel meer tijd over voor andere belangrijke zaken, zoals online marketing en klantcontact.

Vooral dat laatste is van belang: je moet namelijk niet vergeten dat je als dropshipper de eindverantwoordelijkheid draagt voor correcte afleveringen van de pakketten én het oplossen van eventuele klachten. Gaat er iets mis? Dan zal de klant bij jou aankloppen.

Wat zijn de voordelen van dropshipment?

Het aantal e-commerce webshops dat gebruikt maakt van dropshipment is de laatste jaren sterk toegenomen. Dat heeft te maken met enkele voordelen die deze logistieke dienstverlening biedt:

  • Je hoeft zelf geen voorraden aan te leggen of opslagruimte te huren.
  • Je hebt geen personeel nodig om orders te verpakken en te verzenden.
  • Geen last van restpartijen die je (deels) moet afschrijven.
  • Je loopt geen inkooprisico. Je ontvangt pas een factuur van een leverancier nadat een klant een product bestelt in je webshop en de order wordt doorgeschoten.
  • De kostprijs van je producten bereken je relatief eenvoudig met: inkoopprijs, kosten, orderafhandeling en verzending door de leverancier. Gooi hier een gezonde winstmarge overheen en je hebt je verkoopprijs.
  • Als retouradres kun je meestal gewoon het adres van je leverancier(s) opgeven.

Wat zijn de nadelen van dropshipment?

Met al die voordelen lijkt dropshipment een geschenk uit de hemel voor webwinkels. Toch kleven er zeker ook nadelen aan, waar je misschien niet direct rekening mee houdt:

  • De aankoop wordt gedaan in jouw webshop, dus jij bent verantwoordelijk. Als de leverancier de verkeerde producten inpakt, te laat verstuurt of als er schade ontstaat tijdens transport naar de klant, moet jij dat oplossen. Aftersales kan veel tijd in beslag nemen.
  • Leveranciers kunnen beloofde levertijden van dropshipping producten niet altijd waarmaken. Als jij een product aanbiedt met een levertijd van maximaal 2-3 werkdagen en je krijgt vervolgens te horen dat het niet voorradig is, zit je met een teleurgestelde klant. Dit kan vervelende klantcontacten opleveren, waarbij de order misschien gecanceld wordt en je ook nog eens een negatieve review krijgt.
  • Leveranciers bieden hun producten vaak ook aan via andere webwinkels. Een prijzenoorlog ligt dan op de loer, waarbij sommige webshops met hele dunne marges werken die op de lange termijn de financiële gezondheid van een onderneming flink onder druk zetten. Toch heb je soms geen keuze en moet je mee met de lage prijzen van de concurrentie.
  • Werk je met buitenlandse leveranciers? Dan heb je de producten misschien niet met eigen ogen gezien. Je hebt dus geen idee van de kwaliteit en of het product wel overeenkomt met de productfoto’s die je gebruikt.
  • Als een leverancier geen producten retour neemt, dan zit je zelf met de gebakken peren. Dit is voor jouw webwinkel geen reden om teruggestuurde artikelen (van consumenten) niet te accepteren.

Waar moet je op letten als je met buitenlandse dropshipmentleveranciers werkt?

Buitenlandse dropshipmentleveranciers bieden vaak uitgebreide productcatalogi met hele aantrekkelijke inkoopprijzen waar je een goede marge op kunt pakken.

Maar let op: er zitten flink wat haken en ogen aan bij het werken met buitenlandse leveranciers.

Zo kan de beloofde levertijd sterk afwijken van wat er is toegezegd. Producten uit Azië worden vaak per containervracht over zee verscheept. Zo’n schip vertrekt pas bij een bepaalde vullingsgraad. Daardoor kan het weken, maar ook maanden duren voordat de producten een keer aankomen bij de klant.

Ook communicatie kan een behoorlijk struikelblok vormen. Bijvoorbeeld bij retouren, garantie of producten die nooit aankomen. Naar de klant toe blijf je als webshopeigenaar verantwoordelijk, maar zie gemaakte kosten maar eens te verhalen op een leverancier die aan de andere kant van de wereld actief is en geen woord Engels spreekt.

Overweeg je om met een buitenlandse leverancier in zee te gaan? Maak dan vooraf duidelijke afspraken over retouren, levertijden en garantie. Leg deze afspraken schriftelijk vast en investeer in een goede relatie met dropshipping leveranciers.

Welke Europese wetten zijn belangrijk als je met dropshipping werkt?

Producten die je levert moeten voldoen aan de regels van de EU. Zo moeten sommige producten die gemaakt zijn buiten de EU – en bestemd zijn voor de consumentenmarkt – een CE-markering hebben (bijvoorbeeld machines en speelgoed). Houd ook rekening met andere Europese producteisen, zoals bepaalde informatie die op het etiket moet staan.

Veiligheid van consumenten staat voorop. Bij (letsel)schade kan een klant jou aansprakelijk stellen als producten niet aan bepaalde Europese eisen voldoen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit kan dan flinke boetes opleggen.

Vraag een buitenlandse dropshipmentleverancier daarom altijd om rapporten, analyses, verklaringen etcetera waaruit de kwaliteit en veiligheid van de producten blijkt.

Rechten consumenten

Particulieren die iets bij je kopen, hebben bepaalde rechten die je moet garanderen. Zoals de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Alle regels waaraan je als verkoper moet voldoen, vind je in de ‘checklist verkoop via internet’ op de site van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook de ACM kan boetes opleggen: maximaal € 900.000 per overtreding.

Bescherming klantgegevens

Als webshopeigenaar ontvang je persoonlijke gegevens van klanten, waaronder naam, adres en e-mailadres. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dien je zorgvuldig met deze klantgegevens om te gaan, bijvoorbeeld door je klantenbestand te beveiligen en niet ongevraagd – zonder melding en toestemming – cookies op je website te plaatsen.

Intellectueel eigendom

Pas ook op met namaakartikelen. Veel landen buiten de EU nemen het niet zo nauw met intellectueel eigendomsrecht. Binnen de EU vindt er wel strenge handhaving plaats en worden er hoge boetes uitgedeeld als het intellectueel eigendomsrecht geschonden wordt.  

Starten met dropshipment? Neem je verantwoordelijkheid

Ondanks de genoemde nadelen is dropshipment ontzettend populair bij beginnende webwinkels. Het is zeker het overwegen waard, maar vergeet niet dat er veel verantwoordelijkheden bij komen kijken en dat je rekening moet houden met enkele wetten en regels. Wees ook nauwkeurig met het uitkiezen van betrouwbare leveranciers.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Foto van Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…