Thema's
Een sterke toeleveringsketen is cruciaal voor de efficiëntie, kwaliteit en winstgevendheid van je onderneming. Wil jij de beste leveranciers voor jouw bedrijf vinden, maar weet je niet waar te beginnen? In dit artikel leer je in vier concrete stappen hoe je de perfecte partners kiest, valkuilen vermijdt en bouwt aan succesvolle samenwerkingen.

In het kort

  • Bepaal duidelijk welke producten of diensten je nodig hebt, inclusief specificaties, kwaliteitsnormen en hoeveelheden.
  • Maak een lijst van leveranciers door gebruik te maken van internet, vakpublicaties en aanbevelingen. Noteer kenmerken zoals prijzen, reputatie en ervaring.
  • Communiceer duidelijk en transparant, wees oplossingsgericht en respecteer afspraken om een langdurige samenwerking te waarborgen.
  • Voer grondig onderzoek uit, focus niet alleen op prijs, houd verwachtingen realistisch en diversifieer je leveranciers om risico’s te spreiden.

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Stap 1: Bepaal je behoeften

Voordat je op zoek gaat naar leveranciers, is het belangrijk om duidelijk te definiëren welke producten of diensten je nodig hebt. Dat geldt ook voor de specificaties, kwaliteitsnormen en hoeveelheden. Als je deze aspecten eenmaal helder hebt, kun je veel gerichter gaan zoeken. Op die manier voorkom je dat je tijd en energie verspilt aan leveranciers die niet aan je eisen voldoen.

Stap 2: Doe onderzoek en maak een lijst met goede leveranciers 

Vervolgens ga je op zoek naar leveranciers die in aanmerking komen voor een samenwerking. Gebruik verschillende bronnen en kanalen om bekend te raken met potentiële leveranciers. Denk aan internet, vakpublicaties en aanbevelingen vanuit je zakelijke netwerk. Probeer ook te achterhalen met wie je concurrenten in zee gaan.

Verzamel alle potentiële leveranciers en maak een lijst waarin je alle relevante kenmerken opneemt, zoals: prijzen, reputatie, ervaring, breedte assortiment en capaciteit. Maar bijvoorbeeld ook welk voorraadsysteem wordt gebruikt en welke koppelingen er mogelijk zijn met je eigen systemen. Realtime inzicht in voorraadstatussen is met name belangrijk als je een handelsonderneming runt en op zoek bent naar betrouwbare Nederlandse dropshipping-leveranciers.

Extra aandachtspunten buitenlandse leverancier vinden

Ben je op zoek naar buitenlandse leveranciers? Houd dan ook rekening met de volgende zaken: 

  • Voldoet een buitenlandse leverancier aan alle wettelijke Nederlandse vereisten die relevant zijn voor jouw industrie en markt? Controleer of een potentiële leverancier beschikt over de benodigde certificaten.
  • Check hoe het zit met kennis van bepaalde talen. Ga je met een Pools bedrijf in zee? Dan is het wel handig als je in het Duits of Engels kunt communiceren – behalve natuurlijk als je vloeiend Pools spreekt. 
  • Wil je producten importeren uit een land buiten de Europese Unie? Dan moet je aangifte doen bij de douane en in veel gevallen invoerrechten betalen. Dat geldt ook voor btw, accijns, verbruiksbelasting en overige heffingen. Houd dus rekening met extra papierwerk en kosten wanneer je met buitenlandse leveranciers buiten de Europese markt opereert.


Stap 3: Leg contact en onderhandel

Wanneer je een lijst hebt met kandidaten, is het tijd om de leveranciers te benaderen voor een afspraak. Bespreek de mogelijkheden en onderhandel over de voorwaarden van een eventuele samenwerking. Streef een win-winsituatie na, waarbij beide partijen de vruchten plukken van een succesvolle samenwerking. Wees niet bang om te onderhandelen over prijzen en leverings- en garantievoorwaarden. Vaak is meer mogelijk dan op het eerste gezicht lijkt.

Stap 4: Werk aan een sterke relatie

Als alles zwart op wit staat en de samenwerking van de grond is gekomen, kun je gaan bouwen aan een sterke relatie met je leverancier. Dit is essentieel voor een succesvolle samenwerking op de lange termijn. Communiceer duidelijk en transparant. Probeer redelijk te blijven, ook als er zich een probleem voordoet. Wees oplossingsgericht en respecteer gemaakte afspraken. Door een goede relatie met je leveranciers op te bouwen, kun je beter inspelen op veranderingen in de markt en profiteer je ook van nieuwe kansen.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Goede leverancier vinden: dit zijn de valkuilen

Tijdens je zoektocht naar een geschikte leverancier, kun je ook valkuilen tegenkomen:

Onvoldoende onderzoek

Wanneer je niet genoeg moeite steekt in het stukje onderzoek, kan je belangrijke rode vlaggen missen. Als je de samenwerking start, wil je niet plotseling voor verrassingen komen te staan. Misschien valt de kwaliteit van dienstverlening wel tegen en komt een leverancier gemaakte afspraken niet na. En na wat dieper graven blijkt dat er meerdere negatieve ervaringen van andere bedrijven online rondgaan. Met beter onderzoek had je deze signalen van tevoren kunnen oppikken.

Te veel focus op prijs

Producten inkopen tegen een lage inkoopprijs is natuurlijk belangrijk – je wilt immers je winstmarges zo hoog mogelijk houden. Toch kan te veel nadruk op de laagste inkoopprijs ertoe leiden dat je andere belangrijke criteria negeert. Naast prijs zijn er een heleboel andere aspecten die moeten kloppen. Soms is een breed assortiment minstens zo belangrijk. Stel jezelf daarom altijd kritische vragen:

  • Levert deze leverancier de beste producten?
  • Hoe zit het met de dienstverlening?
  • Kan deze leverancier in specifieke producten voorzien?
  • Hoe zit het met de klantenservice?
  • heeft de leverancier een uitgebreid assortiment producten


Gebrek aan transparantie tijdens de onderhandeling

Stel gerichte vragen als je met een leverancier om tafel gaat en maak aantekeningen. Het ontbreken van open communicatie en transparantie tijdens de onderhandeling is geen goed voorteken. Sterker nog, het is een rode vlag en misschien wel een voorproefje van jullie toekomstige samenwerking. Het laatste wat je wilt, is een samenwerking starten die bol staat van misverstanden en conflicten.

Onrealistische verwachtingen

Probeer je verwachtingen zo realistisch mogelijk te houden. Onrealistische verwachtingen over de capaciteit en prestaties van een leverancier kunnen tot teleurstelling en frustratie leiden.

Geen diversificatie

Heb je een goede leverancier gevonden die in al je behoeften voorziet? Chapeau! Maar probeer altijd met meerdere goede leveranciers in zee te gaan. Afhankelijk zijn van één leverancier kan een risico vormen als er onvoorziene marktveranderingen optreden. Denk bijvoorbeeld aan productieonderbrekingen, prijsstijgingen of kwaliteitsproblemen. Overweeg daarom altijd minimaal een andere leverancier. Samenwerkingen met meerdere goede leveranciers verkleinen je afhankelijkheid en het financiële risico dat daarmee gepaard gaat.

Zorgvuldig je leveranciers selecteren loont

De juiste leverancier vinden voor je bedrijf vergt tijd, onderzoek en onderhandelingen. Het komt zeker niet aanwaaien, maar de investering loont in de vorm van verbeterde efficiëntie, kwaliteit en winstgevendheid. Door een betrouwbare leverancier te kiezen en een sterke relatie op te bouwen, leg je een solide basis voor het succes van je onderneming.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Foto van Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
De SMART-methode helpt je om zakelijke doelstellingen concreet te maken en realiseren. Zo vergroot je de kans op succes. In dit artikel leggen we uit…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Of het nu gaat om een meningsverschil met een werknemer, zakelijke relatie, klant of de Belastingdienst: vrijwel elke ondernemer krijgt vroeg of laat…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…