In samenwerking met
De Maestro en V PAY betaalpassen worden per 1 juli 2023 vervangen door de Debit Mastercard en VISA Debit en dit zal niet alleen gevolgen hebben voor consumenten, maar ook voor ondernemers. Ongeveer de helft van de betaalautomaten in Nederland ondersteunt de vervanging van de huidige pinpassen niet. Mastercard en VISA werken daarom samen met banken, acquirers en pin dienstverleners aan het Debit Card Acceptatie Project (DCA-project) om de betaalautomaten gereed te maken voor de verandering. Daarnaast moeten ook de acceptatiecontracten worden gewijzigd, of er moeten nieuwe acceptatiecontracten worden afgesloten. Wat betekent dit voor jou als ondernemer? We beschrijven de drie mogelijke scenario’s.

Transactiekosten voor betaalkaarten kunnen flink oplopen. Bespaar geld via onze partner en ontvang een scherp tarief, een mooie korting, gratis multi-valuta account en dat zonder maandelijkse kosten of contract. Zo betaal je direct minder aan pinkosten voor jouw betaaloplossing.

Inhoudsopgave

Scenario 1: Je accepteert nu al creditcards

Als jij nu al creditcards accepteert, dan kan je ook de nieuwe betaalpassen accepteren. Je betaalautomaat hoeft geen update te krijgen. Waar je wel op moet letten is dat het acceptatiecontract is aangepast en de nieuwe debit cards worden verwerkt tegen hetzelfde tarief als de Maestro en V PAY betalingen. Is dit niet zo, dan worden de nieuwe betaalpassen namelijk verwerkt tegen het credit card tarief wat een stuk duurder is.

Scenario 2: Je betaalautomaat moet een update krijgen

De betaalautomaten die op dit moment geen credit cards kunnen verwerken moeten worden bijgewerkt. Dit is voor meer dan de helft van alle terminals in Nederland. In de meeste gevallen moet  een software update op afstand worden uitgevoerd. Behalve dat je betaalautomaat moet worden bijgewerkt, moet ook je acceptatiecontract worden gewijzigd. In sommige gevallen het zelfs betekenen dat er nieuwe acceptatiecontracten moeten worden afgesloten. Het is daarom belangrijk dat je checkt of het tarief voor de Debit Mastercard en VISA Debit in je gewijzigde of nieuwe acceptatiecontract gelijk is aan dat van Maestro en V Pay pinpassen. 

Scenario 3: Je betaalautomaat kan niet worden bijgewerkt

Er zijn ook betaalautomaten die niet voldoen aan de juiste certificering voor de Debit Mastercard en VISA Debit. Of de betaalautomaat is zo verouderd dat er geen software update kan worden uitgevoerd. Als je bijvoorbeeld een CCV terminal hebt van het type VX570 of VX820, dan kan deze de nieuwe betaalpassen alleen als creditcard verwerken. Dit betekent dat het transactietarief een flink stuk hoger wordt dan dat van Maestro en V PAY betalingen, namelijk hetzelfde als voor het verwerken van credit cards. Vanwege deze hoge transactiekosten raadt CCV aan om een nieuwe terminal te kopen. Bij CCV kosten deze € 500 tot € 850 per stuk. Veel ondernemers zijn zich daarom aan het heroriënteren en op zoek naar een betaalprovider (PSP) met lagere kosten, waaronder bij myPOS. 

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Voordelen van het verdwijnen van Maestro en V PAY voor ondernemers

Het voordeel van deze update is dat je straks niet alleen klaar bent om de nieuwe Mastercard Debitcard en VISA Debit te accepteren, maar ook creditcard betalingen. Daarnaast kunnen buitenlandse kaarten en Nederlandse debitcards van een neo-bank zoals N26, Revolut of bunq, makkelijker betalingen bij je doen. 

Wil je meer weten over het verdwijnen van de Maestro en V PAY betaalpassen? Lees dan hier onze uitgebreide blog. myPOS helpt je graag met de overgang van Maestro en V PAY naar Debit Mastercard en VISA Debit. 

Transactiekosten voor betaalkaarten kunnen flink oplopen. Via De Zaak ontvang je een scherp tarief en een mooie korting van onze partner, zonder maandelijkse kosten of contract. Bespaar geld op je pinkosten voor jouw betaaloplossing, ook bij internationaal gebruik.

new-color-logo-PNG

myPOS, partner van De Zaak

myPOS is een fintech-bedrijf dat eenvoudige betaaloplossingen aanbiedt, gericht op het MKB. Onze betaalterminals en het myPOS-platform biedt ondernemers alles wat ze nodig hebben om overal in Nederland en in het buitenland betalingen te accepteren. Of het nu in euro's is of in een andere Europese valuta, de myPOS betaalterminals zijn perfect voor ondernemers van alle omvang. Wij zijn uniek doordat wij geen abonnementen, instelkosten of servicekosten per product of dienst in rekening brengen. Ons doel is om bedrijven te helpen groeien door de kosten laag te houden en complexe zaken eenvoudig te maken. Samen bouwen we aan het succes van jouw bedrijf.

Bekijk alle artikelen van myPOS >

Lees ook…
Contant geld blijft voor veel ondernemers een handige betaalmethode, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Ben jij op de hoogte van alle regels en…
i.s.m.
Digitale portemonnees, of e-wallets, zijn mobiele apps of online services waarmee gebruikers hun geld elektronisch kunnen beheren, opslaan en…
i.s.m.
Het kopen van een betaalautomaat kostte tot enkele jaren geleden honderden euro’s. Daarom kozen startende ondernemers en bedrijven die niet elke dag…
i.s.m.
Als je zaken doet in het buitenland, of plannen hebt om internationaal te verkopen, is het belangrijk dat je klanten gemakkelijk kunnen betalen, waar…
Genoeg van late betalingen en een omslachtige administratie? Ontdek hoe zakelijke betaalverzoeken je cashflow kunnen verbeteren, administratieve lasten…
i.s.m.
Kiezen van een pinapparaat is een belangrijke beslissing voor een ondernemer. Vaak kiest men op basis van het transactietarief, dat direct invloed…