De optie voor het geven van fooi dient vooral als motivatie voor werknemers. Als klanten gemakkelijk fooi kunnen pinnen, voelen werknemers zich erkend en beloond voor hun (extra) inspanningen. Dit draagt bij aan een toegewijd personeelsbestand en je servicekwaliteit blijft op peil. Wegens hoge personeelstekorten in de horeca is het belangrijker dan ooit goed personeel te kunnen aantrekken en behouden. Een pinapparaat met fooien-optie is een goed middel om dit te bereiken.
Accepteren van fooien via een pinapparaat vereenvoudigt de boekhouding en draagt bij aan een beter financieel beheer voor ondernemers.
Wat is de fooien-optie op een pinapparaat?
Via de fooien-optie op een pinapparaat kunnen klanten bij het pinnen een zelf te kiezen bedrag extra aan fooi toevoegen aan hun rekening. De fooien-optie moedigt klanten aan om hun waardering voor het personeel te uiten. Tevreden klanten leiden zo tot gemotiveerd personeel, wat weer kan leiden tot stijging van de omzet voor bedrijven door behoud van trouwe klanten.
Hoe schakel je de fooien-optie in op een pinapparaat?
Activeren van de fooien-optie kan op elk moment via de ‘Instellingen’ op het pinapparaat. Ondernemers kunnen verschillende vaste bedragen of percentages instellen, afhankelijk van hun voorkeuren en hun eigen prijzen. Ingeschakeld is de fooien-optie automatisch zichtbaar bij iedere transactie. Zodra een klant wil betalen, verschijnt het scherm ‘Fooien’ in beeld met de vooraf ingestelde keuze-opties. Standaard staat ingesteld:
- 5% fooi
- 10% fooi
- 15% fooi
- Aangepast bedrag
- Geen fooi
Het tonen van de mogelijkheden vereenvoudigt het proces voor zowel klant als personeel. Daardoor groeit de kans op fooien. Of het nu gaat om een restaurant, hotel, taxi of servicegericht bedrijf, het pinapparaat met fooien-optie biedt maatwerk voor ieder bedrijf.
Hoe regel ik de fooi-ontvangsten in mijn boekhouding i.v.m. belasting?
De Belastingdienst in Nederland beschouwt fooi die een werkgever verdeelt over zijn personeel als ‘uitgekeerd loon’. Een ondernemer is wettelijk verplicht er premies, loonbelasting en vakantiegeld over te betalen en het juist en volledig in de boekhouding te verwerken.
Er zijn all-in-one betaalplatformen die nauwkeurig alle transacties en fooien die worden betaald per pinapparaat registreert. Op elk moment kun je een rapport opvragen met het totale bedrag aan fooien van een dag, week, maand of jaar. Je kunt dit bedrag contant geven aan een werknemer die is aangewezen als penningmeester om het te verdelen over het personeel. Ook kun je het bedrag storten op een derdenrekening waar alleen de penningmeester toegang toe heeft. De penningmeester kan de fooien dan overmaken naar de rekeningen van het personeel. Zo ontstaat ook een registratie van de precieze verdeling over de verschillende medewerkers.
Hoe staat de fooi op de pinbon?
Op het betaalbewijs voor de klant wordt het bedrag dat is gekozen om als fooi te geven apart vermeld onder de noemer ‘Fooi’. Op het bankafschrift van de klant (als die geen bonnetje wil) staat alleen het totale gepinde bedrag, dus inclusief de fooi.
Zijn er kosten verbonden aan het pinnen van fooi?
Sommige betalingsverwerkers rekenen, naast het transactietarief, extra kosten voor transacties met fooien. Anderen rekenen een vast tarief voor het activeren van de fooien-functionaliteit. Deze kosten variëren afhankelijk van de betalingsverwerker dat het bedrijf gebruikt. Het is daarom belangrijk dat ondernemers de voorwaarden van hun betaaldienstverlener controleren om de specifieke kosten met betrekking tot het accepteren van fooien te begrijpen.