In samenwerking met
Als zzp'er krijg je energie van nieuwe opdrachten. Je wil vooral geen klus missen. Je staat altijd ‘aan.’ Je zorgt ervoor dat je bereikbaar bent. Promoot tussendoor jezelf en je diensten via social media. Je kan werken wanneer je wilt. Herken je het? En dan komt de valkuil! Want hoe vind je de juiste balans tussen werk en privé lastig en zorg je ervoor dat je gedrevenheid niet ten koste gaat van ontspanning, je vrienden, en eventueel je gezin? We geven je 5 manieren voor iets meer rust.

Als ondernemer wil je ongetwijfeld je kosten laag houden. Daarom speciaal voor lezers van De Zaak 15 maanden gratis de boekhoudsoftware van e-Boekhouden.nl uitproberen.

Inhoudsopgave

Als zzp’er wil je bereikbaar zijn voor je klanten en nieuwe prospects! Alles staat aan: je mobiel voor e-mail, WhatsApp, Facebook en LinkedIn én je wilt berichten het liefst direct beantwoorden, ook als het privé niet helemaal past. 

En dan, als het werk gedaan is, en het tijd is voor ontspanning, moet je toch nog even wat administratie doen. En meestal loopt dan de stress echt goed op. 

Stress

Je hebt een nieuwe opdracht en je hebt afgesproken dat de eerste factuur voor aanvang van de opdracht voldaan zou zijn. Dat is helaas niet zo. Je wilt de afspraken erbij halen en een mail sturen met een herinneringsfactuur en de gemaakte afspraken erbij voegen. Misschien moet je de tweede factuur ook maar vast bijvoegen, want je hebt al heel veel werk gedaan en bent zeker over de helft van deze opdracht. Maar waar heb je de onderlinge afspraken ook alweer bewaard? En wat is nu de juiste toon van de mail? Je wilt wel door met deze klant. Tenzij…

Misschien is de klant wel helemaal niet zo kredietwaardig. En voor je het weet eindigt deze avond na het werk waarop je je had voorgenomen even te ontspannen in een avond vol stress. Misschien slaap je er zelfs wel slechter door en maak je je zorgen. En als je meer opdrachtgevers hebt, kan de stress oplopen. Op zo’n moment droom je ervan dat je je administratie uit handen kan geven. Dat je je werk doet, en basta. Daarna zorgt iemand anders ervoor dat je administratie op orde is. De facturering, de herinneringen, de hele incasso. Alles. En de bonnenadministratie, de urenregistratie, de belastingaangiftes als de btw, de IB, de jaarcijfers. Alles. Wat zou je dan een gelukkige ondernemer zijn. Je zou zoveel productiever zijn. Bovendien zou je een gelukkiger mens zijn, omdat je meer tijd kunt besteden aan je vrienden en/of gezin. 

Administratie

Als zzp’er, ondernemer ben je niet de enige die weliswaar van zijn werk houdt, en de vrijheid die daar zogenaamd bij hoort, maar minder gelukkig is met alle administratie die erbij komt kijken. Bovendien, administratie is ook een vak. En het is echt niet zo dat iedere ondernemer een goede boekhouder is. Aan de andere kant wil je misschien wel als ondernemer zeer betrokken zijn bij de boekhouding, want uiteindelijk gaat het over jouw inkomsten.

Misschien is het dan voor jou wel een goed idee om je eens te verdiepen in de werking en de voordelen van het automatiseren van je administratie. Kijk maar eens hoeveel gemoedsrust het volledig automatiseren van je boekhouding jou kan opleveren. Misschien meer dan een mindfulness training. Of doe het allebei.

Wat is administratie automatisering?

Zou jij als zzp’er je administratie graag automatiseren? Maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken zodat het je ook echt rust gaat opleveren?

Dan volgen hier 5 manieren waarmee jij alle vervelende handmatige handelingen van je administratie kunt automatiseren, zodat je tijd overhoudt voor je werk én je een gelukkiger mens wordt en blijft.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


5 manieren om de administratie te automatiseren

  1. Automatisering klantadministratie: zorgt voor efficiëntie in de klantadministratie. Zo heb je altijd alle gegevens van al je klanten bij de hand en up-to-date. Je hoeft nooit meer te zoeken naar Factuuradres, telefoonnummers of e-mailadressen van je klanten. 
  2. Geautomatiseerde facturering: zo makkelijk is factureren nog nooit geweest. Geheel in je eigen huisstijl kun je: je facturen automatisch laten versturen; herhalende facturen aanmaken en versturen; je voorraad bijhouden; je klanten laten betalen via een link, waardoor ze sneller betalen of met een automatische incasso, waarmee je risico uitsluit van wanbetaling of handmatig. Alles kan. Je kunt zelfs je eigen bonnetjes met een app fotograferen en direct opslaan in je archief. De bonnetjes worden automatisch herkend.
  3. Nauwkeurige boekhouding: je kunt heel makkelijk bijhouden hoe je er financieel voorstaat omdat het boekhoudprogramma precies alle financiën bijhoudt: inkomsten en te verwachten uitgaven. Zo weet je wat er speelt, kom je niet voor verrassingen te staan en krijg je rust
  4. Automatische uren- en kilometerregistratie: zo vergeet je nooit meer je uren en kilometers. Je hoeft er niet meer aan te denken.
  5. Belastingaangifte: niet meer het eindeloze geploeter om alle bonnen en facturen en gemaakte uren bij elkaar te zoeken. Als je alles netjes bijhoudt in het systeem, staat de aangifte voor je klaar. Je ontvangt zelfs bericht en een eventuele herinnering dat je op de ‘verzendknop’ moet drukken.


Kortom, een online boekhoudprogramma neemt je veel werk uit handen en zorgt voor een efficiënte en volledige administratie terwijl jij doet wat je wilt doen.

Hoe staat het met jouw boekhouding? Via De Zaak krijg je 15 maanden gratis boekhouden met e-Boekhouden.nl. Ook wanneer je al gebruikmaakt van een boekhoudpakket. Je zet de gegevens van je oude boekhouding in een handomdraai over en je hebt geen dubbele kosten.

Picture of Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
e-Boekhouden

e-Boekhouden.nl, partner van De Zaak

Al ruim 20 jaar biedt e-Boekhouden.nl eenvoudige en betaalbare boekhoudoplossingen aan ondernemend Nederland. Met ons haal je een professionele en betrouwbare partner in huis. Boekhoudkennis is niet nodig. Heb je toch een vraag? Onze razendsnelle en deskundige helpdesk staat graag voor je klaar. Het is daarom niet gek dat klanten ons beoordelen met een 9,4. Al 500.000 ondernemers gingen je voor.

Bekijk alle artikelen van e-Boekhouden.nl >

Lees ook…
Het succes van je bedrijf valt en staat met een goed debiteurenbeheer. En het goede nieuws is: of je nu van boekhouden houdt of er een hekel aan…
Klaar om vaarwel te zeggen tegen administratieve chaos en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe een strak georganiseerde boekhouding…
Heb jij een eigen bedrijf en ben je verantwoordelijk voor de boekhouding? Dan is het cruciaal om deze veelvoorkomende boekhoudfouten te vermijden….
Je bent ondernemer en de zaken gaan lekker, maar je zit soms met wat vragen. Vragen waar je graag een antwoord op hebt omdat die antwoorden…
De klus is geklaard. De factuur kan de deur uit. Maar dan… Hoe zorg je ervoor dat de factuur klopt en aan alle wettelijke eisen voldoet? Wat zet je…
Klaar voor een upgrade in je administratie? Ontdek hoe je met een slimme switch naar een nieuw boekhoudpakket niet alleen tijd en geld bespaart, maar…