Het schijnt dat EV-rijders (Electrical Vehicle) ‘s nachts happend in hun kussen wakker worden. De Amerikanen noemen dit Range Anxiety: angst om met een lege accu te stranden. En inderdaad staan ‘accu-gerelateerde problemen’ bovenaan de EV-pechlijst die de ANWB Wegenwacht bijhoudt. Naast deze (lege) accu-problemen komen op de tweede plaats lekke banden (veel EV’s hebben geen reservewiel, om gewicht te kunnen besparen), derde zijn ‘algemene elektrische storingen’, op vier staat ‘deur op slot’ en op de vijfde plaats komen kapotte lampjes.
De Wegenwacht meldt dat ze tussen 2013 en 2014 liefst 40 procent meer hulp aan EV’s heeft geboden. Dit heeft vooral te maken met de explosieve groei van EV’s in het verkeer en de meer kilometers die de vloot van 45.000 voertuigen maakt.
Laadangst
De laadangst kan snel verdwijnen nu de (snel)laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten. Langs de snelwegen verschijnen complete laadstations en tal van organisaties zijn druk bezig laadpunten te ontwikkelen, zoals de ANWB bij bedrijven en particulieren of Eneco die met NRGspot gebruik maakt van de stroom in lantaarnpalen en daar laadpunt op monteert. Een autojournalist maakte onlangs een volledig elektrische autoreis op en neer naar Geneve met een FEV. Dat vergde hier en daar nog wat improvisatie, maar de reis verliep zonder stilstand. Ook zijn er steeds meer apps die laadpunten aanwijzen.
Bijna onderhoudsvrij
Elke auto gaat een keer stuk en dat zal ook een EV overkomen. Toch is de kans om te stranden met een elektrische auto een stuk kleiner dan met een diesel-, benzine- of gasauto. Verbrandingsmotoren, versnellingsbakken en hun elektronische regelaars zitten vol met bewegende onderdelen en dat maakt ze veel gevoeliger voor storingen. Een elektromotor is technisch eigenlijk een doodsimpel ding, waar niet veel kapot aan kan gaan. Dit maakt EV’s goedkoper in onderhoud en reparatie. Zelfs de remmen slijten minder omdat EV’s ook op de elektromotor afremmen. Bij REV’s en PHEV’s zullen de hulpverbrandingsmotoren voor de bekende problemen zorgen. De range extender van een REV werkt als een stroomgenerator en dat verkleint de pechkans aanzienlijk.
EV-accu’s gevaarlijk
Een Wegenwachter of andere hulpverlener zal een gestrande EV veel voorzichtiger benaderen dan een gewone auto. Het voltage van de accu’s is met 300-600 Volt veel hoger waardoor de kans op elektrocutie en/of verbrandingen toeneemt. Hulpverleners (ook politie, brandweer en kantonniers) hebben elektrotechnische bijscholing gehad en weten dat ze eerst de hoofdschakelaar moeten uitzetten voordat zij met een verongelukte of pechauto aan de slag kunnen. Zij horen bijvoorbeeld niet of de motor aan of uit staat, waardoor er meer gevaar is om meegesleurd te worden. Na een ongeluk zullen hulpverleners soms uit voorzorg hoofdstroomkabels doorknippen voordat ze de auto bergen. Probeer een elektrische auto dus nooit zelf te repareren!
Brandgevaar
Bij pech onderweg of na een ongeluk met een EV is er ook verhoogde kans op brandgevaar. De accu’s ontwikkelen net als een verbrandingsmotor veel warmte die onder normale omstandigheden door koeling prima in bedwang wordt gehouden. Accu’s blijven bij pech of na een ongeluk echter warmte ontwikkelen. Als ze te heet worden, blazen accu’s warmte af en hierbij komt een uiterst brandbaar gas vrij. Een vonkje (vandaar het belang van de hoofdschakelaar) is voldoende om de boel te laten ontbranden.
Lepelen
Bij een stilgevallen EV is ‘lepelen’ vaak de enige hulp die kan worden geboden. De auto wordt dan opgetild en afgevoerd naar een laadpunt of garage. Ter plaatse opladen werkt niet omdat het elektrische systeem (de converter) van slag is geraakt. Wegslepen is ook geen optie omdat de draaiende wielen als een dynamo werken en de accu (over)laden, waardoor er opnieuw brandgevaar ontstaat. De auto zal dus bijna altijd afgevoerd moeten worden en dan dus is het verstandig te controleren of afslepen en vervangend vervoer in uw hulppakket zit.