1. Start- en accuproblemen
Bij extreme kou staan tot drie keer zoveel auto’s stil als normaal. De motor heeft het zwaar te verduren, maar met stip genoteerd staan toch start- en accuproblemen. Bij een accu met ver gedaalde ‘elektrische kracht’ gaat het lang goed, maar de techniek geeft het op wanneer de startmotor even extra hard moet werken. Zoals bij een ijskoude motor die zwaar draait.
Voor bedrijfszekerheid is het tijdig vervangen van de accu een absolute aanrader. Elk autobedrijf kan overigens een simpele test uitvoeren om te bepalen hoe het met de accuconditie is gesteld. Te lang wachten kost juist een boel geld, want met autopech staat ook je bedrijf stil. Zeker voor een ZZP-er.
Zelf met startkabels aan de gang? Laat dat maar liever aan de vakkundige garagist of wegenhelper over, want vooral geavanceerde auto’s (met veel elektronica) kunnen daardoor systeemschade oplopen.
2. Vastgevroren deuren
Voorkomen is beter dan genezen. In de top 3 van de pechstatistieken staat naast accu en motor een ogenschijnlijk simpel probleem. Toch kom je bij vastgevroren deuren en sloten evengoed niet weg. Er zijn gelukkig speciale sticks en sprays in de handel waarmee u het deurrubber en de sloten daartegen kunt beschermen.
Zit de boel eenmaal vast, dan komt slotontdooier in beeld. Of houd een zak met warm water tegen het slot. Een vastgevroren deur? U kunt met speciale ontdooiende spray werken, zoals die ook op bevroren ruiten gebruikt wordt. Een praktijktruc die vaak helpt is om de deur juist een paar keer stevig extra aan te drukken. Om het ijs tussen de rubberranden letterlijk te breken.
3. Vermijdbare problemen
Bekijk je de pechhulpstatistieken van bijvoorbeeld de Wegenwacht over het gehele jaar, dan staan ook daar nogal wat zaken op die de autorijder zichzelf mag aanrekenen. Uitzondering die de regel bevestigt: de lekke band. Daar doe je natuurlijk weinig aan. Maar als nummer twee op de lijst staat wederom ‘de accu’. Ongeveer één op de zes pechgevallen is een lege accu het probleem.
Tel daar nog zes procent van de pechgevallen bij op waarbij de accu echt defect is. Ook in de rest van het jaar geldt: let op regelmatig onderhoud en tijdig vervangen. Bij elkaar opgeteld is de accu niet alleen in de winter, maar het hele jaar door simpelweg probleemgeval nummer één.
Daarnaast zie je in de statistieken opmerkelijk vaak ‘vermijdbare’ problemen opduiken als verkeerde brandstof getankt. Maar liefst één op de zestien keer dat pechhulp wordt gevraagd. Zonder brandstof stilvallen is nog zo’n voorbeeld. Ook sleutels die nog in de auto liggen komt vaker voor dat je zou denken: bij één op de vijf en twintig pechgevallen moet de auto worden opengemaakt.
Alles bij elkaar opgeteld, blijkt tijdverlies door autopech vaak te voorkomen met tijdig onderhoud en door met gezond verstand op de omstandigheden in te spelen.